Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kokend koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2016 om 14:55 #17277432
Goedemiddag,
Circa 3 maanden terug heb ik een ritje gemaakt van ca. 1,5 uur. In het laatste kwartier gebeurde er iets opmerkelijks:
Het motormanagement lampje ging branden en de thermometer sloeg door (over de 100 graden en zelf terug naar 0) van zelffsprekend ben ik bij de eerste de beste parkeerplaats van de autoweg (100 km/h) gegaan en heb ik de motor uit gezet. Na een dik uur kwam de ANWB ter plaatse. De beste man heeft alles nagekeken, maar kon niks vinden wat er mis zou kunnen zijn. Hij heeft het tankje gevuld met water en de motor warm laten draaien. Ook bij gas geven bleef de thermometer nu netjes op 92 graden.
Het laatste stukje naar huis, ca. 5 minuten over auto en autosnelweg kwam de thermometer opnieuw hoger als normaal, echter bleef hij nu, ik denk vanwege het korte stukje, onder de 100. De dag erna was alles weer goed en heb ik er geen last meer van gehad.
Maarja, je raad het al.. voor het bovenstaande heb ik dit topic niet aangemaakt. Vandaag reed ik van Assen naar Groningen over de A28. Vlak voor het julianaplein ging opnieuw het motormanagement lampje branden, en jawel, de thermometer sloeg weer door. Dit maal tegen mijn wil, even een stukje verder doorgereden om een veilige stopplek te vinden.
Opnieuw was het koelvloeistof aan de kook, omdat ik niet veel tijd had, heb ik langzaam aan de dop van het tankje gehaald en er water bij in gegooid, want het 1L flesje koelvloeistof welke ik bij mij had, verdween wel heel snel in de slangetjes.. vervolgens een half uur staan wachten om de motor toch de mogelijkheid te geven af te koelen.
Hierna voorzichtig naar het werk gereden ca. 3km (want ja je vertrouwen is er toch een beetje uit op dat moment) en de motor ging bij langzamere snelheid ook makkelijk richting de 100 graden. Toen de kachel op zn heetst gezet op standje 4, waarna de temperatuur redelijk gelijk bleef, waardoor ik veilig op mn werk ben aangekomen.
Hier heeft de auto ca. 45 minuten stil gestaan, heb ik het laatste beetje water bij de tank in gegooid (deze was nog niet goed gevult) en ben ik naar huis gereden (ca. 20 minuten op de snelweg). Ook hier liep de thermometer hoger op als normaal, maar door het truckje met de kachel bleef de temperatuur tussen de 90 en 100 graden.
Nu is de kans groot dat, wanneer ik morgen weer in de auto stap, hij er weer totaal geen last van heeft. Echter ben ik toch wel zeer benieuwd wat dit probleem zou kunnen zijn en of er mensen ervaring hebben met dit probleem. Het is mij nu voor de 2e keer gebeurt en wil het eigenlijk wel oplossen nu.
Via de onderstaande link is een filmpje te zien hoe erg het kookt:
https://youtu.be/5_IQbvypofo” onclick=”window.open(this.href);return false;Auto is een Astra G uit 02-1999 met een 1.6 benzine blok erin.
22 juli 2016 om 16:17 #18323367Draaien de fans” motorventilatoren wel mee om te koelen? Soow dat is behoorlijk heet idd! :O
22 juli 2016 om 16:18 #18323368Jep, die draait zelfs na wanneer ik de auto neer zet en de motor af sla
22 juli 2016 om 16:34 #18323369Wellicht radiator lek ergens? Of slang? Hij koelt niet snel genoeg af..
En op die paar kilometers die je zegt gereden te hebben. :O22 juli 2016 om 16:36 #18323370Thermostaat kan dicht zitten.. Die gaat open staan om te koelen en dicht staan om warm te worden…
22 juli 2016 om 16:37 #18323371Nope, geen lek te bekennen.. na de eerste keer dacht ik dat de thermostaat stuk was, maar om deze te vervangen moet je netzo ver gaan als wanneer je de distributieriem wilt vervangen… maar als die het 3 maanden goed doet en dan weer het zelfde heeft…
22 juli 2016 om 16:38 #18323372Dat is inderdaad wat wij ook dachten, maar het koelvloeistof begint bij 92 graden wel gewoon te circuleren
22 juli 2016 om 18:23 #18323373Maar zit er nou nog steeds water in het systeem? Of heb je inmiddels alleen KVS er in…? Opel motoren worden redelijk warm, daarom ook nooit water in de koeling omdat dit idd gaat koken ;)
Greetz Emiel
22 juli 2016 om 18:26 #18323374Na de eerste x is er water in gegooid, daarna heb ik hem zo goed als leeg gehad en gevuld met kvs, echter zal er vast wel wat water in gebleven zijn. Ga morgen het vloeistaf aftappen vanuit radiateur en er nieuwe in gooien.
Opmerkelijk was zostraks dat het koelvloeistof niet circuleerde bij ca. 95 graden, terwijl deze bij 92 open moet gaan staan. Zal morgen mn reeds bestelde thermostaat eens opzoeken en alsnog vervangen…
22 juli 2016 om 18:32 #18323375Beste… Maar de vraag blijft natuurlijk wel:waar blijft je KVS :hmmz
Laat het systeem na het vervangen op druk komen ofwel lekker warm rijden of laten draaien. Had zelf een slangetje wat bij druk pas ging lekken. Met parkeren niets op de grond en niets in de uitlaatgassen. Toen ik een keer met draaiende motor langs de kant stond zei iemand dat ie lekte, toen zag ik pas waar.
Hoe dan ook succes :thumb
22 juli 2016 om 18:35 #18323376Waar het kvs blijft is niet zo’n moeilijke vraag, dit verdampt. Om aan te geven hoe erg; het stoom kwam bij het julianaplein onder de motorkap vandaan :s
22 juli 2016 om 18:41 #18323377Stoom komt uit t tankje? Dop vervangen?
22 juli 2016 om 18:42 #18323378Zitten gaten in voor overdruk, heeft elke dop voor kvs
22 juli 2016 om 19:12 #18323379Klopt maar daar hoort geen stoom uit te komen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.