Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Koelwater verliezen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2010 om 14:57 #17220155
Hé Allen,
Misschien kan één van jullie mij helpen. Ik rijdt een Opel Omega 2.0 16v station uit 1998 en die rijdt prima. Ik heb alleen één uitdaging: Vorig jaar zomer, als ik de airco aanzette dan liep de temperatuur op van de motor, ik de klep open en het hele koelwater reservoir was leeg. Meerdere malen bij moeten vullen, alles afgeperst om te kijken of de koppakking het niet begeven had enz,enz. De gehele zomer een beetje heen geklooid. Toen brak de winter aan eik heb nergens last van gehad, de auto verloor geen druppel koelwater en prima gereden. Nu breekt het mooie weer aan en ik gebruik de airco weer en warempel !! Ik kan weer koelwater bij vullen. Alles is gecheckt, de airco is bijgevuld en afgeperst en ik snap er niks meer van. Kan iemand mij helpen of komt iemand dit bekend voor ??
Peter
18 april 2010 om 19:10 #17658244Hoi Peter,welkom op het forum;)
De meest voorkomende oorzaak is de driewegklep vd verwarming die gaat lekken.
gr
Danny
19 april 2010 om 19:16 #17658245Welkom op het forum Peter.
Het airco systeem staat los van de verwarming.
Wat het rare is is dat je in de zomer als je geen verwarming nodig hebt hij lekt. Zou idd de driewegklep kunnen zijn.
Gr Jack
19 april 2010 om 19:17 #176582469 van de 10 keer wel ja , iederen heeft hem wel s gehad
21 april 2010 om 19:56 #17658247Met de airco aan (koud) sluit de AC de warmte toevoer naar de kachelradiateur volledig af ! daarom zou deze kunnen gaan lekken.
Bij mij is deze ook lek (ligt al een poos een nieuwe originele klaar) :P
Groetss,
Sjors22 april 2010 om 19:33 #17658248origineel gepost door Sjors-V6
Met de airco aan (koud) sluit de AC de warmte toevoer naar de kachelradiateur volledig af ! daarom zou deze kunnen gaan lekken.Bij mij is deze ook lek (ligt al een poos een nieuwe originele klaar) :P
Groetss,
SjorsValt me een beetje tegen Sjors.
Jou kennende moet dat gelijk vervangen worden.:P23 april 2010 om 08:59 #17658249Thnx voor de reacties, ik ga er mee aan de bak :afro Moet natuurlijk wel lekker koel in die grote bak kunnen rijden hé
4 mei 2010 om 20:30 #17658250Hallo Allen,
Vandaag de 3-wegklep vervangen (ook wel de radiatorkraan genoemd ??) en volia !!! Weg probleem, koelwater blijft perfect op niveau dus ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost,
Allen bedankt voor de reacties
Peter
5 mei 2010 om 08:09 #17658251Bedankt voor de feedback en mooi dat alles weer werkt,
gr
Danny
5 mei 2010 om 20:05 #17658252Fijn dat het opgelost is.
Gr Jack
8 juni 2010 om 14:27 #17658253ik lees hier dat die driewegklep vervangen is omdat hij lekte,
lag er dan geen plas koelvloeistof onder de auto of waar blijft de koelvloeistof dan?
ik moet n.l. ook geregeld wat koelvloeistof bijvullen,maar het kan natuurlijk ook de warmtewisselaar zijn.mijn omega is een mv6 b.j. 1998
m.v.g. nico
8 juni 2010 om 15:30 #17658254Een plas heb je bij een v6 niet snel omdat de koelvloeistof op het uitlaat spruitstuk druppelt en dan verdampt.
Heb je sludge ergens??? een mayonaise achtige prut die in de motor olie zit.
Te zien aan de peilstok en olie vuldop of olie in de koelvloeistof. Dan is het de olie koeler.Als daar niks aan te zien is heb je waarschijnlijk je koppakking door.
weet niet waar je in limburg zit maar je kunt altijd eens langskomen.
Gr Jack
8 juni 2010 om 15:40 #17658255origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
Een plas heb je bij een v6 niet snel omdat de koelvloeistof op het uitlaat spruitstuk druppelt en dan verdampt.Heb je sludge ergens??? een mayonaise achtige prut die in de motor olie zit.
Te zien aan de peilstok en olie vuldop of olie in de koelvloeistof. Dan is het de olie koeler.Als daar niks aan te zien is heb je waarschijnlijk je koppakking door.
Gr Jack
als de koelvloeistof op het spruitstuk zou lekken,dan zou ik het eigenlijk moeten ruiken tijdens de rit,maar ik ruik niks.
dan zal het toch wel de oliekoeler zijn.
vooral afgelopen winter had ik sludge,maar nu het warmer is,is die sludge een stuk minder,bedankt voor het aanbod,ik woon in roermond.
tnx voor het antwoord.
nico11 juni 2010 om 20:30 #17658256Mijn omni had ook last van koelvloeistof verlies..
Eerst de driewegklep vervangen probleem leek opgelost maar na elke rit controle onder de auto druppelde het weer mooi onder de auto vandaan na een paar dagen..
Dus als het koelsysteem onder druk is verliest hij koelvloeistof..Je zag ook spetters op de driewegklep en een aantal slangen zitten en dat kwam niet van de driewegklep weg maar ergens anders..:hmmz
Uiteindelijk na een tijdje zonder parafaan te hebben gereden en het weer druppelde eens gekeken waar dat vandaan komt dan.. En met goed wat gas geven zag je gewoon achter de motor en klein straaltje koelvloeistof sproeien…
Dus conclusie 1 van de waterslangen achter de motor lek:cryBeide slangen achterop de motor vervangen door nieuwe en probleem is weer opgelost.. (tot nu toe:angel)
Echter je wil deze slangen echt niet vervangen bij een V6 want je kan echt nergens bij en je bent er een beste tijd mee bezig..Illustratie voorbeeldplaatje gedemonteerde motor…
De slang in het geel aangegeven bleek dus uiteindelijk lek te zijn.. (was helemaal poreus en er zat een witte laag van koelvloeistof op..
Maar beide slangen heb ik vervangen..
12 juni 2010 om 21:40 #17658257ik zal een van deze dagen eens die waterdeflector ervan draaien ,en e.e.a. eens controleren.
tnx
nico
5 september 2010 om 07:40 #17658258Een van deze dagen wordt een heel stuk later,maar ik heb nog een vraag.
ik heb besloten om gewoon de warmtewisselaar te vervangen,moet ik dan de olieleidingen bij de oliefilter ook losdraaien,in het “how to do” topic is mij dat niet helemaal duidelijk.m.v.gr.
5 september 2010 om 08:50 #17658259Hoeft niet maar is wel eens stuk makkelijker. Anders moet je ze buigen en krijg je ze heel lastig weer terug op de olie koeler.
Maar vanwaar het idee om de koeler te vervangen?????
Heb je kv bij de olie????
Gr Jack
5 september 2010 om 10:34 #17658260origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
Hoeft niet maar is wel eens stuk makkelijker. Anders moet je ze buigen en krijg je ze heel lastig weer terug op de olie koeler.Maar vanwaar het idee om de koeler te vervangen?????
Heb je kv bij de olie????
Gr Jack
wat je in het “how to” topic schrijft op het einde over het vervangen van de oliekoeler ,dat heb ik ook
koelvloeistof bijvullen en sludge in de vuldop.(vooral als het buiten kouder wordt)
dan is het in 90% van de gevallen de warmtewisselaar.
vandaar dat ik hier mee maar eens begin.gr nico
5 februari 2015 om 08:14 #17658262heb ook zo’n V6, die koelvloeistof verliest. waarschijnlijk achter op de motor boven de automatische versn. bak. je kunt echter niet zien of er een slang kapot is.
gaat volgende week naar de monteur die er bovenop alles af moet halen om er bij te kunnen. wat gaat dit grapje weer kosten.? hoop dat het een slang is die kapot is.
ga nu ook maar teven de distributie riem vervangen en de waterpomp. gaat flinke duit kosten denk ?wat is jullie ervaring hiermee ?
5 februari 2015 om 23:19 #17658261Dat klinkt als de 3weg klep. Willen nogal eens gaan lekken. Gelukkig voor je zit diezelfde klep ook op de 4 cilinders.
In combinatie met de riemset en pomp geen goedkoop onderhoud inderdaad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.