Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › koelwater temperatuur te hoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2015 om 13:35 #17274058
Beste mensen,
Ik ben in bezit van een opel vectra c1 1.8 16v.
Sinds een maand of 6 ben ik de 2e eigenaar.
De vectra gekocht met in het achrerhoofd dat de distributieriem en de waterpomp vervangen moest worden.
Dit ongeveer 1.5 maanden geleden vervangen.
Voorheen bleef de temperatuur 90 graden aangeven. Ooit kwambhij er een paar graden overheen en werd al gauw terug gekoeld.
Na de vervanging is de temperatuur meestal 95 graden en loopt tot de 100 graden op.
Wanneer je flink doortrekt schiet de temperatuur zelfs hoger op.
Nu zijn er een paar dingen die in me naar boven komen…
Maar ik ben niet zo ervaren op het gebied en laat me graag informeren door ervaringsdeskundige haha
Ik twijfel zelf tussen lucht/vervuiling in koelcircuit
Of een thermostaatje.
Dat laatste lijkt me raar nu ineens maar is natuurlijk mogelijk.
De koelvin draait overuren iig. Die werkt zowel in stand 1 en 2..
Hopelyk kan iemand me advies/tips gevenMet vriendelijke groet,
Peter2 november 2015 om 14:42 #18300643Ook als de achterliggende fout iets anders is, lijkt me het vervangen van de thermostaat niet verkeerd. Ik zeg dat wegens mijn eigen ervaring deze week. Soms heeft men twee problemen tegelijk:
Als hoofdprobleem heb problemen met mijn lambda 1 sonde. Daardoor heeft de motor de neiging het mengsel uit veiligheid te rijk te maken, waardoor het verbruik stijgt en de temperatuur daalt. Soms reed ik met 80C. Nu heb ik de thermostaat vervangen en blijft hij exact 92C. Het basis probleem is helaas nog niet opgelost, maar ik weet wel dat ik de thermostaat nu kan vertrouwen, en dat de motor de juiste temperatuur heeft. De oude begon dus onbetrouwbaar te worden. Hij deed het “aardig”, maar niet goed genoeg.
Blijkbaar was dus ook de thermostaat bezig kapot te gaan, en is nu in ieder geval dat secundaire probleem opgelost. Helaas nog niet het grootste van de twee :hmmz maar ik kan nu wel op zoek naar het echte probleem zonder aan de thermostaat te hoeven twijfelen
2 november 2015 om 15:24 #18300644Dankjewel voor je snelle reactie Rinus,
Ik ga eens shoppen voor een nieuwe thermostaat.
Eens kijken of dat het probleem kan wegnemen.
Zo niet dan heb ik 1 onderdeel alvast uitgesloten.
Nu eens op zoek naar de plaats waar de thermostaat zich bevind.
Met vriendelijke groet,
Peter Jansen2 november 2015 om 17:55 #18300645Dan nog even dit om verwarring te voorkomen:
De thermostaat regelt de motortemperatuur. Dat is het aller belangrijkste.
De temperatuur meter meet het alleen.Als de eindstand van de temperatuur verschilt tussen bijvoorbeeld langdurig stationair draaien bij stilstand, en bij het maken van een ritje, dan is er iets met het regelgedrag van de Thermostaat. In het ideale geval moet de regelaar in beide situaties exact dezelfde getalswaarde kunnen opleveren (wat dat getal dan ook precies is).
Als het stabiel is dan moet de temperatuur uitlezing het getal laten zien dat overeenkomt met de thermostaat specificatie.
Bij mij is dat voor mijn Zafira met Z18XE de waarde 92C. De thermometer en thermostaat zitten samen in 1 huis, en kunnen het gemakkelijkste samen vervangen worden. Ik geloof zelfs dat de losse onderdelen niet los te bestellen zijn, en als het te doen is is het niet makkelijk. Ze zitten, als je voor de geopende motorkap staat, links boven bij het einde van die dikke koelslang.
2 november 2015 om 21:29 #18300646Beste Rinus,
Hartelijk dank nogmaals.
Ik ben meteen gaan kijken en gaan nadenken hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Je laatste berichtje spreekt precies mijn vermoedens als uit.
Ik heb de vectra c z18xe en deze geeft ook 92 aan als punt.
Eens gevoeld aan de slangen en ben tot de conclusie dat de thermostaat in iedergeval totaal NIET werkt.
De slang word niet warm die over de radiateur gestuurd word.
Het circuit over enkel de motor draait wel gewoon.
Na de deksel gedemonteerd te hebben zag ik een stekkertje op de thermostaat zitten waarvan 1 kabeltje een dtukje bloot lag.
Mijn vader keek met me mee en vertelde me dat dat apart was. Het was niet kapot ofzo. Daar was het te netjes voor.
Eenmaal verder gekeken zagen we dat de thermostaat niet voorzien is van een kabeltje. En hierbij gaf mijn vader aan dat hier altijd zon kabeltje aan moet.
Nu is het vermoeden dat er een kabeltje ontbreekt. Misschien is dit tijdens het uitwisselen van de distributie riem en waterpomp gebeurd. Of mss tijdens het rijden maar dat lijkt me onlogisch.
Morgen eens langs de garage waar ik geweest ben.
Ik wil een foto bijvoegen om het duidelijl te krijgen maar ik weet niet hoe dit moet haha.
Ik zal morgen laten weten of dat inderdaad het probleem is.Met vriendelijke groet,
Peter2 november 2015 om 21:49 #18300647Z18XE of Z18XER??
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 november 2015 om 21:58 #18300648Is een C1 Willem dus zal een Z18XE zijn ;)
2 november 2015 om 22:09 #18300649Ik heb in ieder geval een Z18XE en heb net een nieuwe unit geplaatst.
Het was trouwens niet 100% dezelfde als er al in zat: De nieuwe unit heeft net als de oude een thermostaat, en een temperatuur meter met elektrische connector als aansluiting, maar ook nog iets “nieuws” dat er uit ziet als een 2e temperatuur meter, voor een referentiemeting of zo. Die tweede sensor heeft geen echter stekker, maar een pinnetje dat optimaal is om een meetpen of krokodilklem aan te hangen van een multimeter. Blijkbaar kan een auto zaken in zich hebben die niet in gebruik genomen zijn, maar waarvan je wel handig gebruik kunt maken.
2 november 2015 om 22:10 #18300650Z18XER is ook in de C1 geleverd geweest
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 november 2015 om 22:12 #18300651De Z18XER heeft een Electrische thermosstaat.
Deze word gestuurd door de motorcomputer.De Z18XE heeft een mechanische thermosstaat.
Deze heeft geen electra nodig om te werken.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 november 2015 om 22:21 #18300652Hoe meer ik hier bijleer, hoe blijer ik wordt met mijn oude Zafira A uit 2001:
Geen EGR klep…..en bijbehorende problemen
Geen elektronische thermostaat……maar mechanisch en betrouwbaar
Tja…. ik heb wel elektronika gestudeerd, en weet daarom als geen ander dat puur mechanische oplossingen vaak veel betrouwbaarder zijn dan de mooiste elektronika ;)
Het mag dan niet de zuinigste en schoonste wagen zijn…..maar wel de betrouwbaarste……en de best begrijpbare (en voor een hobbyist is ook dat laatste heeeeeel belangrijk)
2 november 2015 om 22:32 #18300653Het is idd een c1 en betreft een Z18XE
Dus het zou hier gaan om een mechanische thermostaat… hmm
Leuk joh die autos.
Zo ben je nergens…. zo denk je ergens te zijn…. en vervolgens weet je niet meer waar je bent haha.
Ik neem de auto morgen eens mee naar de garage. Ik kan namelijk veel proberen en denken. Maar als ik dit zo hoor dan zou het dus alsnog verwijzen naar de thermostaat opzich.
Toch blijft het stekkertje met 1 ontbloot stukje kabel steken… we zullen het gaan zien haha
Echt hartstikke bedankt voor jullie reacties heren. Zo kom ik nog ergens !!2 november 2015 om 22:41 #18300654Als iemand bij het vervangen van de distributie riem de temperatuur meter kabel “per vergissing” heeft doorgeknipt, en het ecu-einde ergens achter de distributie riem doos heeft weggestopt, dan is hij erg slordig bezig geweest. Ik ben benieuwd wat er gebeurd is.
Heb je al zo’n Chinees OBD kastje van 20 euro dat je met je telefoon via bluetooth uit kunt lezen? Dan kun je in ieder geval zien of de ECU/controller er van op de hoogte is wat er door de temperatuur sensor wordt uitgezonden. Samen met het programmaatje Torque Professional van 3.5 euro heb je dan iets moois dat je altijd bij je kunt hebben. (Bijna zo mooi als een echte OpCom met Notebook)
3 november 2015 om 10:34 #18300655Last van marters die een stuk kabel eruit hebben gegeten?
Vorig jaar miste ik ineens 10cm bougie kabel ;) (Dat was in een Ford Ka trouwens, niet mijn Zafira)
3 november 2015 om 11:39 #18300656Beste mensen,
Zoals wim-v6 al aangaf zit er idd in een z18xe een mechanische thermostaat. Dus hier hoort ook geen kabeltje te zitten. Dus er is gelukkig niets mis mee. Het stukje kabel dat bloot lag had er niks mee te maken dat was slijtage. Kabeltje is gemaakt en vervolgens verder gekeken met de monteur.
Wanneer de thermostaat kapot is gaat deze open staan en laat dan juist altijd veel koelwater doorgaan waardoor de temperatuur 80 of lager is.
Dus de thermostaat is wel gewoon goed gaf hij aan want de verwarming werkt ook gewoon goed. hij word juist 95 tot 100 graden dus de thermostaat zou het niet kunnen zijn.
De slang van de radiateur is echter koud . De radiateur zelf ook. Hij geeft aan dat dat het probleem is.
Ontlucht is hij goed dus hij gaat de radiateur bekijken en proberen deze goed schoon te krijgen van binnen en anders gaat er een nieuwe op.
Hij heeft alles goed bekeken en mee gereden en blijft hameren op de verstopte radiateur. Hopelijk belt hij me straks op met de mededeling dat hij gemaakt is.
Ik houd jullie op de hoogte!3 november 2015 om 12:06 #18300657Welke Zafira A heb jij dan want mijn zafira a heeft wel degelijk een EGR klep. En zover ik weet hebben alle andere Zafira A 1.6, 1.8 en 2.2 en OPC ook een EGR klep.
Heb zelf wel de EGR klep afgedopt. Maar er zit wel degelijk een EGR klep op de Zafira’s. :thumb@rinus747 wrote:
Hoe meer ik hier bijleer, hoe blijer ik wordt met mijn oude Zafira A uit 2001:
Geen EGR klep…..en bijbehorende problemen
Geen elektronische thermostaat……maar mechanisch en betrouwbaar
Tja…. ik heb wel elektronika gestudeerd, en weet daarom als geen ander dat puur mechanische oplossingen vaak veel betrouwbaarder zijn dan de mooiste elektronika ;)
Het mag dan niet de zuinigste en schoonste wagen zijn…..maar wel de betrouwbaarste……en de best begrijpbare (en voor een hobbyist is ook dat laatste heeeeeel belangrijk)
3 november 2015 om 20:02 #18300658Inderdaad Dolby
Zafira zonder EGR: Die bestaan wel, maar het zijn er niet veel. De mijne komt uit 2001, dus dat was mee van de eerste geloof ik.
3 november 2015 om 23:04 #18300659Peterhellmond:
Thermostaat kan blijven “plakken” dan opent hij niet.
Kachel werkt ten aller tijden, deze zit niet in het thermostaat circuit maar in het motor circuit.
Ik vermoed thermosstaat.
Een beste monteur is het niet als hij denkt dat de kachel via de thermostaat gaat.
Ken geen enkele auto die dat heeft.
En ik heb er wat gezien (technisch) in mijn leven
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 november 2015 om 10:03 #18300660Beste wim,
Ik laat het me wijs maken. Maar hij gaf aan dat het wel invloed heeft op je verwarming. Hoe dat zit vraag het me niet haha.
Hij had me wel overtuigd want de slang tot aan de radiator word wel goed warm. Geloofwaardig genoeg want de slang was idd zeer warm. Ik geloof wel dat dat plus minus 90 graden kan zijn. Echter de radiateur niet. Dus ik wacht het even af. De auto word iig onder handen genomen.
Ik hou de goede moed erin dat het wel een goede monteur is, mocht het alsnog niet verholpen zijn na de radiateur. Dan kan ik zeggen dat hij inderdaad niet zon goed monteurtje is als wat ik had verwacht haha.
Word vervolgd!4 november 2015 om 17:46 #18300661Allereerst mijn dank aan jullie allen!!!
Vandaag is het dan zover, het is opgelost!
We hadden het over de radiateur (de monteur besprak dit met mij)
Nu ik de auto kwam halen had hij uitgelegd waarom hij dacht dat de radiateur verstopt zat.
Hij heefft een te snelle conclusie getrokken omdat hij het zeer druk had, gister had hij er dan ook geen tijd voor.
Vandaag was hij er aan begonnen en deed de kap open en dacht nog eens na.
Hij twijfelde aan zijn eigen conclusie en heeft nogmaals goed nagedacht en hij heeft de thermostaat vervangen.
Dit was dus idd het probleem zoals je vermeldde wim.
Toch werd de radiateur niet warm genoeg en kwam het water lauw terug uit de radiateur.
Hij heeft de radiateur losgekoppeld bij de slang en zag schijnbaar al wat dichtgeslipte troep.
Nu achteraf snappen we wel waarom.
De vorige eigenaar heeft hoogstwaarschijnlijk zon tabletje in de koelvloeistof gedaan om een lekgaatje te dichten in de radiateur of ergens anders.
Dit vermoedden we omdat bij de aankoop we de distributie riem moesten vervangen….
Dat opzich is niet erg… maar 1 maand na de koop zag ik telkens een klein plekje als ik van de parkeer plaats reed.
Iets bij de waterpomp was toen lek. Of de waterpomp zelf dat weet ik zo niet.
Dus toen hebben we de distributieriem en de waterpomp vervangen.
Tevens het koelvloeistof reservoir want ook daar lekte het.
Wellis waar minimaal. Maar ik wilde dit goed hebben.
Wss heeft ie al gelekt bij aa koop of hiervoor waardoor we het vermoedde hebben.
Nu uiteindelijk radiateur schoon en goed en de thermostaat doet zijn werk goed.
Jongens nogmaals, hartelijk bedankt voor uitleg en adviezen enzovoorts!!!4 november 2015 om 17:50 #18300662P.s. hij heeft het een en ander aan slangen losgehaald en vanalles bekeken om te kijken of er ergens meer troep is blijven hangen. Dit was niet het geval. De koelvloeistof heeft hij ververst.
4 november 2015 om 17:54 #18300663Mooi dat het is opgelost.
Vooralsnog staat de thermosstaal geheel los van de verwarming.
Deze zit direct aan de motor.
Als deze aan de thermosstaat gekoppeld zat had je eerst 92graden op de meter moeten hebben om warme lucht in de auto te krijgen.
Dat zou lastig zijn bij het ontwasemen van de ramen.
Nu hopen dat de kachelradiateur ook vrij blijft van vervuiling.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 november 2015 om 18:02 #18300664Je hebt pech en geluk gehad
Pech was dat het twee dingen tegelijk waren: Thermostaat en Radiator
Geluk was dat het snel is opgelost. Dubbele fouten geven vaak grote ellende en moeilijke diagnose.
Daar weet ik alles van. Mijn P130 probleem is nog steeds niet opgelost :( En heel veel mensen, inclusief mijzelf, beginnen met het vervangen van Lamda sensor 1, en ontdekken dan dat dat de oorzaak niet was, en ontdekken daarna dat er wel 10 mogelijke echte oorzaken zijn. En fout zoeken kan weken duren. OOk wordt dan veel geld uitgegeven voor nog meer onnodige vervangingen:
Nieuwe MAS sensor
Lambda 2 ook maar even vervangen
“Even” een nieuwe ECU
Als je geen ruilonderdelen op de plank hebt liggen kun je zo 500 a 1000 euro uitgeven……voor niets!5 november 2015 om 08:23 #18300665Ja het blijft mij ook een beetje een onduidelijk stukje in de monteur zijn beredenering maargoed. Ik weet een beetje wat van autos af. Maar hoe het allemaal precies in elkaar steekt betreft motorisch is me soms een raadsel.
al moet ik zeggen dat ik er steeds wijzer op word na elke keer dat je iets aan de auto hebt.
Ook mede dankzij jullie uitleg op het forum word ik er flink wijzer op.
Ik hoop dat de rest verders ook veij blijft van rommel ..Ja rinus ik herken hetzelfde ellendig gedoe.
Hiervoor een astra gehad die telkens hoog toeren had terwijl ik de auto bijvoorbeeld liet uitrollen of statio air liet draaien na het rijden.
Vacuumslangen en verschillende sensors geprobeerd uiteindelijk via het forum op het idee gekomen om het gasklephuis of hoe dst ook precies mag heten laten schoonmaken en het probleem was verholpen naar flink wat euros uitgegeven te hebben.
Ik hoop dat het snel opgelost js en zonder al teveel kostten.
Het puzzelen en denken is wel leuk, de kostten daarintegen niet zo leuk!5 november 2015 om 11:18 #18300666@rinus747 wrote:
Je hebt pech en geluk gehad
Pech was dat het twee dingen tegelijk waren: Thermostaat en Radiator
Geluk was dat het snel is opgelost. Dubbele fouten geven vaak grote ellende en moeilijke diagnose.
Daar weet ik alles van. Mijn P130 probleem is nog steeds niet opgelost :( En heel veel mensen, inclusief mijzelf, beginnen met het vervangen van Lamda sensor 1, en ontdekken dan dat dat de oorzaak niet was, en ontdekken daarna dat er wel 10 mogelijke echte oorzaken zijn. En fout zoeken kan weken duren. OOk wordt dan veel geld uitgegeven voor nog meer onnodige vervangingen:
Nieuwe MAS sensor
Lambda 2 ook maar even vervangen
“Even” een nieuwe ECU
Als je geen ruilonderdelen op de plank hebt liggen kun je zo 500 a 1000 euro uitgeven……voor niets!Ik zou m op het gemak eerst aan de uitlees hangen en datawaarden controleren.
Dan gaan kijken of je gaat beginnen met LMM of Lambda1 of temp sensor.
Lambda2 doet niks met de motorloop.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.