Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › koelvloeistof vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2010 om 19:04 #17225556
Bij mij moet de kachelradiator vervangen worden omdat ie zo lek als een mandje is. Omdat ie zoveel verloren heeft zit er nu (puur voor nood) gewoon water erin. Na ga ik morgen er een nieuwe radiator inzetten maar er moet natuurlijk ook weer koelvloeistof in.
Weet iemand hoe ik het hele systeem leeg kan maken?
Het gaat om een Tigra A.
IK hoor het wel.
4 september 2010 om 19:53 #17724836om het systeem te legen pakte ik altijd de onderste slang van de radiator los, bak er onder en dan loopt hij vanzelf leeg.
waneer je de werkzaamheden alllemaal klaar heb moet je het systeem af vullen via het potje, als er niets meer in wil knijp eens in de slangen van de radiator en je zal zien dat er wat lucht bellen uit komen. doe dit een paar keer zodat er zo weinig mogelijk lucht in het systeem zit.
Daarna start je de auto en laat je hem stationair draaién zonder dat je de dop op het koelvloeistof reservoir hebt. Bij het draaien van de motor draait de waterpomp ook mee en komen de lucht bellen vanzelf boven in het reservoir (nogmaals: DOP ER NIET OP DRAAIEN!)
Wanneer je dit hebt gedaan zal je zien dat je het systeem nog 1 of meerdere keren moet bij vullen tot het stabiel en op pijl blijft.
1 tip van mijn kant buiten je werkzaamheden om: Als je toch bezig bent, demonteer je radiator en spoel deze met een LAGEDRUK water straat door zodat hij schoon is. dit omdat radiatoren nog wel eens vervuild raken van binnen en daar de koeling van de motor negatieve resultaten van ondervind.
Succes !
4 september 2010 om 20:11 #17724837origineel gepost door 1985
om het systeem te legen pakte ik altijd de onderste slang van de radiator los, bak er onder en dan loopt hij vanzelf leeg.waneer je de werkzaamheden alllemaal klaar heb moet je het systeem af vullen via het potje, als er niets meer in wil knijp eens in de slangen van de radiator en je zal zien dat er wat lucht bellen uit komen. doe dit een paar keer zodat er zo weinig mogelijk lucht in het systeem zit.
Daarna start je de auto en laat je hem stationair draaién zonder dat je de dop op het koelvloeistof reservoir hebt. Bij het draaien van de motor draait de waterpomp ook mee en komen de lucht bellen vanzelf boven in het reservoir (nogmaals: DOP ER NIET OP DRAAIEN!)
Wanneer je dit hebt gedaan zal je zien dat je het systeem nog 1 of meerdere keren moet bij vullen tot het stabiel en op pijl blijft.
1 tip van mijn kant buiten je werkzaamheden om: Als je toch bezig bent, demonteer je radiator en spoel deze met een LAGEDRUK water straat door zodat hij schoon is. dit omdat radiatoren nog wel eens vervuild raken van binnen en daar de koeling van de motor negatieve resultaten van ondervind.
Succes !
Super!!! bedankt!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.