Koelvloeistof verbruik Opel Corsa C 1.2 TwinPort

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelvloeistof verbruik Opel Corsa C 1.2 TwinPort

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Maik-Corsa

Beste medeleden,

Ik heb nu ongeveer een half jaar mijn Corsa C, bij het eerste onderhoud bleek dat er water in het KVS reservoir zat. Dat is vervangen door ‘echte’ koelvloeistof (de juiste). Na het vervangen een paar keer gecontroleerd, hij blijf op peil. Echter gisteren even gecontroleerd, en toen bleek deze helemaal leeg te zijn (na 2~3 maand). Ik heb het reservoir weer gevuld. Nu (een dag later) nog een keer de motorkap open gedaan, en het reservoir is weer net zo leeg als gisteren. Het niveau zit dan precies tot het einde van de slang bij het reservoir, alles wat ik er bij in gooi zit gelijk in het reservoir.

Wie o wie weet wat er aan de hand is?

bart-gsi
      Deelnemer

kijken of je ergens een lek hebt.. het loopt er niet zomaar uit onder reden…
        loop je radiateur na op beschadigingen en rotte plekken
        de slangen op lekken en scheurtjes
        stank in de auto als je motor warm is = wijst op een kapotte kachelradiateur
        lek onder de motor
        check de aansluiting van de slang op het KVS tankje of daar geen lek zit.. of bij de KVS sensor…

zoals je ziet.. het kan veel zijn… maar allemaal reden voor KVS verlies

Maik-Corsa

Dank voor je snelle reactie. Misschien nog handig om er bij te vermelden: het is wel een auto met airco. Ik zal de radiateur vanmiddag eens nakijken.

bart-gsi
          Deelnemer

airco staat los van de koeling van de auto..
            airco wordt aangedreven door de compressor die aan je motor zit..
            je KVS gaat door je motor en achter door het schudbord van de auto naar je kachel en weer terug

je hebt ook denk ik een kachelkraantje ( splitter) waar je koeling van de motor links naar de motor gaat en rechts naar de kachel.. die wil ook nog wel eens kapot gaan.. en dan verlies je ook snel je KVS

bart-gsi
            Deelnemer

een lekkende waterpomp kan ook.. wil ook nog wel eens voorkomen bij diverse opels..

Maik-Corsa

Het lijkt inderdaad een lekkende waterpomp te zijn. Beetje jammer want de multiriem is nog lang niet aan vervanging toe.
                Iemand enig idee wat het kost om (eventueel bij de dealer) die pomp te laten vervangen?

bart-gsi
                Deelnemer

multiriem kun je er met een basic doppensetje wel eraf krijgen… en als die nog niet zo lang geleden vervangen is er weer terug op doen..
                  waterpomp is ook zelf te doen..
                  wat je nodig hebt naast de waterpomp is ook een paar flessen rode koelvloeistof ( longlife) of een kan van 5 liter evenals rode longlife
                  http://www.fsrs-opelwebshop.nl/waterpomp-opel-astra-corsa-meriva-tigra-a10xep-z1.html” onclick=”window.open(this.href);return false; hier is de passende waterpomp

Byjugo
                  Deelnemer

Als het kvs reservoir leeg is geweest, is het ook niet raar dat het reservoir direct daarna weer leeg is.

Waarschijnlijk zit er op enkele plaatsen lucht in het koelsysteem, dat moet eerst weer volledig gevuld worden. Dus als je de kvs bij hebt gevuld, eerst de motor een poosje laten lopen, en kijken of het kvs op peil blijft. Daarna evt. opnieuw bijvullen, motor weer aan, etc. etc.

bart-gsi
                    Deelnemer

@byjugo.. hij had het lek al gevonden bij de waterpomp… dan kan het wel eens hard zakken…
                      maar dat bijvullen is idd.. bijvullen dan motor laten warmdraaien dan gaat het zakken en rondpompen en dan weer bij vullen tot het vereiste niveau

Byjugo
                      Deelnemer

klopt, maar het lijkt mij verstandig om eerst te checken of je echt vloeistof uit het systeem verliest. Lijkt me een iets goedkopere oplossing dan gelijk de waterpomp vervangen. Het kan dat de waterpomp idd lek is.. maar met dit weer kan het ook condensvorming zijn…

bart-gsi
                        Deelnemer

@Byjugo wrote:

klopt, maar het lijkt mij verstandig om eerst te checken of je echt vloeistof uit het systeem verliest. Lijkt me een iets goedkopere oplossing dan gelijk de waterpomp vervangen. Het kan dat de waterpomp idd lek is.. maar met dit weer kan het ook condensvorming zijn…

bij de pomp zit dacht ik ook een pakking.. en die kan kapot gaan.. maar komt vaker voor maar idd.. andere lekjes kun je vinden doormiddel van je systeem af te persen…

Ruco

ik weet niet of het probleem over is, zelf 4 jr geleden ook regelmatig kvs kwijt geraakt en nooit zichtbaar geweest onder de auto en niks in de auto, toch gong t soms zo snel dat er iets loos moest zijn.

het bleek het aansluitpunt op t blok te zijn (was een plastic pijpje vanuit t blok) waar kvs doorheen liep het ene moment was ik t kwijt of gezakt t andere moment niet, gecheckt bleek dat t pijpje was gescheurd/poreus was geworden en als de slang dan wat in beweging was geweest lekte hij en daarna niet, pijpje door garage uitgeboord en vervangen door metalen pijpje prijs 130 euro maar t euvel was wel opgelost.

bart-gsi
                            Deelnemer

@Ruco wrote:

ik weet niet of het probleem over is, zelf 4 jr geleden ook regelmatig kvs kwijt geraakt en nooit zichtbaar geweest onder de auto en niks in de auto, toch gong t soms zo snel dat er iets loos moest zijn.

het bleek het aansluitpunt op t blok te zijn (was een plastic pijpje vanuit t blok) waar kvs doorheen liep het ene moment was ik t kwijt of gezakt t andere moment niet, gecheckt bleek dat t pijpje was gescheurd/poreus was geworden en als de slang dan wat in beweging was geweest lekte hij en daarna niet, pijpje door garage uitgeboord en vervangen door metalen pijpje prijs 130 euro maar t euvel was wel opgelost.

dat is die modificatie dik waard die 130 euro.. beter dan dat je na een tijd weer dat pijpje moet vervangen…

Opeltje17
                              Deelnemer

Zal het pijpje op de waterpomp wel zijn, deze breken wel vaker af.

rinus747
                                Deelnemer

Ten eerse zou ik eens naar de olie kijken. Als die helder of zwart is is het goed. Als die een melkachtige grijze aanblik heeft is er water richting de olie gelekt.

Hoe ziet het koelwater er zelf trouwens uit? Mooi helder?

Verder zou ik het huidige water aftappen en er echte koelvloeistof instoppen. Als het weglekt is is er in ieder geval iets traceerbaars:
                                  – De UV kleurstof in de vloeistof
                                  – En de smaak van het goedje! Doorslikken is niet aan te bevelen, maar proeven, uitspuwen, en naspoelen heb ik ooit wel eens overleeft ;)
                                  Dan weet je tenminste zeker of de vloeistof die je binnen hebt liggen koelvloeistof is of iets anders

Ruco

@Opeltje17 wrote:

Zal het pijpje op de waterpomp wel zijn, deze breken wel vaker af.

:thumb dat was wat ik id bedoelde :wors

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.