koelvloeistof peil zakt oliepeil stijgt…. warmtewisselaar?

Forumindex Forums Modellen Corsa koelvloeistof peil zakt oliepeil stijgt…. warmtewisselaar?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273970
    Frank-m
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 December 2014

      Hallo allemaal,

      Sinds een klein jaar in het bezit van een Corsa C 1.7 DTI. Al sinds de aanschaf moest er af en toe wat KVS bij.
      Afgelopen maandag was echter het gehele reservoir leeg, had al een paar maand niet gecontroleerd, dus bijgevuld en niet meer over na gedacht.
      Vanochtend (na 25 km snelweg) viel het mij op dat de temp richting de 90 graden ging, normaal blijft deze altijd steken rond de 83. KVS gecontroleerd, hatsee, hele tank weer leeg. Auto bij de garage gedumpt (zit naast m’n werk). Zij hebben het systeem onder druk gezet. Druk loopt wel iets weg, geen externe lekkage zichtbaar.

      Garage dacht koppakking of nog lucht in het systeem. Dus ik de tank weer gevuld met KVS en naar huis gereden.
      Thuis aangekomen was het peil wederom gezakt. Bij controle van het oliepeil bleek deze ruim boven de max te staan (mm of 7 boven de streep). Toevallig vorige week het peil gecontroleerd en toen was het op het randje van de min: mijn vermoeden, KVS gaat het carter in.

      Aangezien de auto geen nieuwe koppakking waard is had ik gehoopt dat het eventueel de warmtewisselaar kan zijn. Is het uberhaubt mogelijk dat er via de WW KVS in het oliecircuit komt?

      Graag jullie mening/input/reactie
      Bvd, Frank

      #18299985
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Hoe zag de olie zelf er uit?

        Als die bruinig en een beetje doorzichtig is is het goed. Olie is nieuw
        Als het diep zwart is dan is het goed. Olie is oud
        Als het grijzig is dan heb je een opgeklopt mengsel van water en olie. Dan is het mogelijk de koppakking zoals de garage al zei, maar er zijn ook andere mogelijkheden

        Of het de warmtewisselaar kan zijn weet ik niet, dus even op aanvullend antwoord wachten van anderen. Er is vast wel iemand zo vriendelijk om verder te helpen.

        #18299986
        Frank-m
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2014

          Hallo,

          De olie is zwart. Auto walmt verder ook niet, op de incidentele pluim bij vol gas na dan….

          #18299987
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Rinus: als je niet weet hoe het zit, ga dan niet gelijk koppakking lopen brullen.

            Bij lekkage van de warmte wisselaar zal inderdaad het oliepeil kunnen stijgen.
            Er komt dan inderdaad koelvloeistof in de olie en/of andersom.

            Koppakking is bijzonder zeldzaam voorkomend bij de Isuzu diesels.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.