Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Koelvloeistof peil te laag.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 februari 2012 om 13:50 #17246953
Ik krijg de melding dat de koelvloeistof peil te laag is.
Nu heb ik in de schuur nog een kannetje van 5 liter staan maar dat is blauw van kleur en in de auto zit een roze koelvloeistof.
Maakt het uit als ik de blauwe er in knikkert. :hmmzEn tot waar moet ik hem vullen? (zie foto)
Er staat niet duidelijk op wat min en max is.Dirkjan
24 februari 2012 om 13:52 #17997620je kan zover ik weet niet zomaar alle koelvloeistof met elkaar mengen, want dan gaan je pakkingen eraan.
ik zou lekker voor de zekerheid een kannetje roze halen bij de brezam.
en het maakt niet zoveel uit voor je motor of die tot ze max zit, zolang die maar tussen de 2 streepjes blijft24 februari 2012 om 13:57 #17997621niet door elkaar gooien hoor
24 februari 2012 om 14:06 #17997622Door elkaar mag inderdaad niet.
Maar toen ik m’n auto kocht, zat er blauwe vloeistof in. Na een beurtje bij de VOD (ik had zelf geen tijd) zat er roze in. Na de revisie heb ik toen roze aangehouden, maar na de lekke driewegklep zit er nu groen in.
Ik heb dus al heel wat kleurtjes gehad inmiddels….dat kan geen kwaad, neem ik aan?24 februari 2012 om 14:09 #17997623soms is google me mattie :P
In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.
Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.24 februari 2012 om 16:28 #17997624eerst maar even nakijken wat de oorzaak is van deze lagestand.
Normaal gesproken raak je geen koelvloeistof kwijt.
Heb je niet ergens een lek???
Zet even een streepje als je hebt bijgevuld en hou het in de gaten.
Bij mijn astra van 2006 gaf de computer ook eens een lage koelvloeistof stand aan,de oorzaak van dit was een verzadigde sensor in het tankje.
Dus een nieuwe tank erop en probleem opgelost.
veel succes.24 februari 2012 om 16:49 #17997625Laatst was het peil ook bij mij ineens gezakt.
2 jaar en 4 maanden precies op het juiste merkteken gestaan.
En toen 1 cm eronder. Diverse keren gepeilt om uit te sluiten dat het niet aan een eventueel niet vlakke ondergrond zou kunnen liggen.
Bijgevuld tot het juiste peil en nu na een naantal weken staat het peil 0,5 cm boven het juiste merkteken. :hmmz25 februari 2012 om 10:03 #17997626@mike hammer wrote:
eerst maar even nakijken wat de oorzaak is van deze lagestand.
Normaal gesproken raak je geen koelvloeistof kwijt.
Heb je niet ergens een lek???
Zet even een streepje als je hebt bijgevuld en hou het in de gaten.
Bij mijn astra van 2006 gaf de computer ook eens een lage koelvloeistof stand aan,de oorzaak van dit was een verzadigde sensor in het tankje.
Dus een nieuwe tank erop en probleem opgelost.
veel succes.4000km geleden hebben ze de motor gereviseerd en moest nog wel even m’n koelvloeistof peil in de gaten houden.
Kan zijn dat er nog wat lucht gezeten heeft en dat er nu nog een scheutje bij moet.
Heb gekeken maar geen lekkage.
Maar ik ga even langs de VOD om wat van dat roze spul te scoren.
Goed dat we het even checken want ik dacht dat het geen verschil maakten roze en blauw.Dirkjan
25 februari 2012 om 10:08 #17997627Ja, dat is blijkbaar toch wel belangrijk, al is me nu niet nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn als je het wel mengt, behalve als je iets nieuws met het oude spul mengt….
Ik ga ook nog maar eens ook op zoek naar een litertje groene kvs, bij mij zijn de belletjes ook eindelijk uit m’n kachelradiateur.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.