koelvloeistof pakking EGR huis

Forumindex Forums Modellen Corsa koelvloeistof pakking EGR huis

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    janmaarten1982

Beste mensen.

Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen..

Ik ben Jan Maarten en kom uit Zeeland. Ik ben in het bezit van een opel corsa C. De Silverline edition 1.2 twinsport en hij heeft inmiddels 138000 km op de teller staan.

Ik heb sinds een paar maanden last van lekkage van koelvloeistof .. Afgelopen vrijdag ben ik naar de garage gegaan (officiele Opel dealer). Hier vertelden ze dat ze het waarschijnlijk gemaakt hadden. Het was een lekkage via pakking van EGR huis. Ze hebben de pakking vervangen. Toen ik hem ophaalde vertelde ze echter dat ze het niet met zekerheid konden zeggen dat dit het probleem was. Het kon ook een lekkage dichter bij de cilinder zitten, wel aan de buitenkant. Als dit het probleem zou zijn zou heel de motor eruit moeten.. Wat een veelvoud van 160 euro zou kosten.. Maar meneer vertelde me dat het voor 80 a 90 % zeker was dat het nu gemaakt zou zijn.
      Had eigenlijk moeten vragen waarom ze na die vervanging niet kon testen of hij nog lekte…

Nu keek ik na 80 km onder de motorkap en nu zie ik toch wat vochtplekken rond die plekken en zag ook wel dat er wat koelvloeistof uit is.. Had dit de garage al niet kunnen zien?

Nu is mijn vraag of er meer mensen deze lekkage hebben rondom de koppakking aan de buitenkant. De monteur zei dat hij het vaker gezien heeft bij deze modellen? en wat is de eventuele schade bij het doorrijden. Als ik afentoe koelvloeistof er bij gooi kan het verder toch geen kwaad.. Hij lekt ook niet heel veel maar nu zag ik aan de onderkant dat hij wel nat is.

Gr, Jan Maarten

xladage
      Deelnemer

Koelvloeistofpakking bij de EGR hoor je wel vaker. Ook KVS bij de koppakking. Dat is wat de meeste mensen verstaan onder een “lekke koppakking”.
        Het is dus niet vreemd, en het is inderdaad een flinke klus om te laten maken.
        Onze Astra had een lekke pakking, koste uiteindelijk 600 euro (om en nabij) voor het uitbouwen, inbouwen, vlakken van de kop en nieuwe materialen.
        Dit is bij een universeel garage, de dealer zal richting het dubbele vragen.

Testen is lastig. Normaal gesproken treed het alleen op als het systeem volledig onder druk staat (en dus volledig warm is), en dan zouden ze rondjes moeten gaan rijden met je auto, en dat wil je met hun uurtaief liever niet ;)
        Daarnaast duurt het soms ff voor het lek zichtbaar wordt. Daar kan dagen / aardig wat KM’s overheen gaan.

Ik ga er even vanuit dat je pakking bij de EGR ook echt lek was. Als ze die maken, dan gaat het systeem het nieuwe zwakste punt zoeken. Druk wil weg, en zoekt de weg van de minste weerstand. Als je systeem goed is, wordt de zwakste plek niet gevonden, en blijft het systeem op druk. Anders zal er een nieuw lek ontstaan ergens anders.

De werkwijze van de garage vind ik dus niet heel vreemd, en vooral gunstig voor jouw bankrekening.

Maar back on topic: koppakkingen raken wel vaker lek. Niet echt model of motortype afhankelijk (hoewel sommige type er vaker last van hebben als andere).
        In jouw geval zou het dus goed kunnen dat de kop niet goed is.
        Houdt het ff in de gaten, kijke hoeveel het verbruik is, maak alles goed schoon, zodat je zker weet dat je neit tegen oude lekkage zit te kijken, en ga terug als het niet goed is

Succes

janmaarten1982

Bedankt voor je reactie Xladage.. Ik kijk het nog even aan. Maar toen ik gisteren onder de motorkap keek zag ik best wel wat vochtplekken.. Had een karton onder de motorkap gelegd maar daarop zag ik niks vannochtend. Wat ik van de monteur begreep was het niet echt de koppakking.. Hij vertelde mij dat hij het op die plek zag lekken bij het EGR huis en een plek daar vlakbij. Hij kon alleen niet vaststellen waar de lek precies zat. dus hij koos voor de goedkoopste optie.. dus pakking EGR huis.

xladage
          Deelnemer

Goed schoon en droog maken is het beste dat je kan doen. Zo weet je zeker dat je nooit tegen oude plekken aan zit te kijken.

Mocht je trouwens goed spul willen gebruiken: Dasy Zwart (bij de wibra), wel handschoenen gebruiken ;)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.