Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koelvloeistof (on)voldoende beveiligd?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2013 om 19:43 #17262222
Bij de Opel testdag bleek de koelvloeistof beveiligd te zijn tot -25 graden. Dit was onvoldoende voor het kunnen verkrijgen voor het winterplancertificaat, waarvoor de grens op -30 is gesteld.
Is het een probleem met een beveiliging tot -25 graden de winter door te rijden?
28 november 2013 om 19:51 #18195943Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.
29 november 2013 om 14:15 #18195944Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970@Opeltje17 wrote:
Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.
Euh…toch maar niet met zijn/haarneusje in de wind zetten dan want dan ko je voor een onaangename verrassing staan in de ochtend (vorstbeveiliging moet altijd meer bedragen dan noodzakelijk!!!)
29 november 2013 om 15:38 #18195945@Opeltje17 wrote:
Nee hoor, wordt hier toch nooit kouder dan -10 dus zal niet bevriezen.
Zou de gok niet nemen, mijn auto staat altijd aan de noordkant in de wind en daar is het toch sneleen stuk kouder.
Hadden ze hier met de huizen bouwen ook niet aan gedacht, leidingen vlak langs de dakrand, bij de eerste beste behoorlijke winter waren die dus bevroren.
29 november 2013 om 15:38 #18195946Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Zeiden ze op de testdag tegen mij ook.. Toevallig smiddags bij een andere dealer weer getest, daar kwam ie op – 50 uit. Heb het idee dat die dealer mij een oor aan wilde naaien.. Bij de tweede kreeg ik dus wel een certificaat..
Verstuurd vanaf mijn Gameboy Color met Tapatalk
29 november 2013 om 15:41 #18195947en wat had de dealer hier over te vertellen ?
die zou je moeten kunnen vertellen wat de gevolgen zijn en wat het eventueel kost
om je koelvloeistof te vervangen.29 november 2013 om 15:50 #18195948Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Jup, kosten : 60 euro, en dan zou ik het certificaat krijgen..
29 november 2013 om 15:55 #18195949de vraag was aan de topic starter
29 november 2013 om 16:23 #18195950Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970:thumb
29 november 2013 om 21:46 #18195951Reactie Opel-baliemedewerker: een deel van de koelvloeistof laten aftappen en weer aanvullen. Ik heb niet gevraagd naar de kosten, maar 60 Euro lijkt mij wel duur.
Beveiliging tot -25 leek mij (zonder autotechnische kennis) ook redelijk. Gevoelstemperaturen van -25 graden zijn in Nederland volgens mij zeldzaam.
Uit de reacties is mij nog niet duidelijk of -25 voldoende is of niet.
Zijn er andere methoden om de vorstbeveiliging te vergroten naar -30 of lager, bijvoorbeeld antivries toevoegen? Zo ja, hoeveel antivries moet er dan bij?
De koelvloeistof is in juni 2013 aangebracht. Bestaan er verschillende soorten koelvloeistof met verschillende vorstbeveiligingswaarden?30 november 2013 om 11:29 #18195952Of -25 voldoende is, is afhankelijk van wat er gebeurt ;)
Of je het risico wil lopen, dat is de vraag. Met de neus in de wind en b.v. wat verontreinigd water (regenwater+pekel bijvoorbeeld) wat daardoor minder snel bevriest kan een flinke windchill opleveren en de temperatuur onder de -25 trekken. Het is geen ondenkbaar scenario en kan absoluut in nederland voorkomen, ookal is de lucht temperatuur niet zo laag.Je kan een glas cola ook onder kamertemperatuur koelen door het glas nat te maken en er langsheen te blazen met een ventilator.
Zelfde reden dat mensen netjes 37 graden lichaamstemperatuur kunnen behouden in een 50 graden hete woestijn. Buitenkant nat, briesje er langs, probleem opgelost.En ja, je kan wat koelvloeistof concentraat kopen en b.v. 500ml koelvloeistof af tappen en aanvullen met het concentraat.
Kwestie van weten hoeveel liter koelvloeistof er in je auto gaat en wat de mengverhouding van het concentraat is. Even een beetje rekenen dus.30 november 2013 om 12:03 #18195953Of “gewoon” elke 2 jaar je koelwater verversen, dan zit je altijd goed en krijg je geen drap in je vloeistof.
Rik :)
30 november 2013 om 13:16 #18195954@KadAstra-EF wrote:
Of “gewoon” elke 2 jaar je koelwater verversen, dan zit je altijd goed en krijg je geen drap in je vloeistof.
Rik :)
Dan zit TS dus “veilig”, want 5 maanden geleden is de KVS vervangen. :thumb
30 november 2013 om 13:22 #18195955maar het haalt de -30 niet :(
dan moet hij tussentijds bij gevuld hebben
7 december 2013 om 12:53 #18195956Blauwe KVS gaat tot -25 en rode KVS gaat tot -40 (afhankelijk van hoeveel water erbij zit).
-25 zou in principe voldoende moeten zijn, maar goed als het een keer goed gaat vriezen, dan ben je wel de sjaak.
Maar goed dan helpt die -30 van het winterplan ook niet.8 december 2013 om 17:16 #18195957heb in mijn corsa TR koelvloeistof van de action ( tot -26 volgens de fles ) omdat ik tijdens en na ombouw naar 2.0 16V vaak kvs moest vervangen omdat er regelmatig iets niet mooi pastte of veranderd moest worden , maar bij de testdag bleek het beveiligd te zijn tot -40 :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.