Koelvloeistof of gewoon water

Forumindex Forums Techniek Cih Koelvloeistof of gewoon water

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Makko
    Deelnemer

Ik doe altijd in de radiateur gewoon water. :thumbup of :thumbdown
      Of is het beter met koelvloeistof.

Christian-tsx
      Deelnemer

het koelt allebei, alleen bij vorst is water geen aanrader.
        als de boel bevriest kan dat nadelige gevolgen hebben voor het spul.

Ghanz
        Deelnemer

met water in het systeem kan er corrosie optreden..
          met koelvloeistof niet,

kortom, koelvloeistof is in elk opzicht beter.

water is dus :thumbdown

Makko
          Deelnemer

Ik heb idee dat water dunner is dan koelvloeistof.
            Hij lekt af en toe bij de as van de waterpomp, zal er eens koelvloeistof bij in doen en dan kijken.

Christian-tsx
            Deelnemer

water of koelvloeistof, het mag allebei NIET lekken.
              hoe dun het spul ook is.

2000
              Moderator

Koelvloeistof heeft ook een smerende werking op de pomp, water niet

marmul
                Deelnemer

Water er in lijkt me dom. Dat bevriest en zet dan uit met alle gevolgen van dien. (Lekage)

MantasticB1
                  Deelnemer

origineel gepost door Makko
                    Ik heb idee dat water dunner is dan koelvloeistof.
                    Hij lekt af en toe bij de as van de waterpomp, zal er eens koelvloeistof bij in doen en dan kijken.

als het uit het gaatje onder de as lekt istie toch zo goed als overleden…beter een nieuwe pomp plaatsen.. een 2e handse is ook geen optie…. die overlijden ook tijdens het liggen als ze eenmaal in gebruik zijn geweest…;)

McLambo
                    Deelnemer

Ik heb er toch al geruime tijd zonder problemen een 2e handsje op zitten. Ok, het is een gokje wbt de kering, maar ik had geluk..

GSE
                      Deelnemer

Ff een paar dingen:
                        Anti-vries met water=koelvloeistof

Teminste in de Volvo truck garage waar een bekende van werkt word antivries die is aangelengt verkocht als koelvloeistof,kant en klare koelvloeistof hebben ze daar niet.

Ik rij al jaren met antivries en water in de winter en mocht ik om de 1 of andere rede mijn koelsysteem door het jaar heen moeten legen doe ik er gewoon water op,totdat de winter komt dan moet der wat antivries bij.

Heb dit nu al 5 jaar=80.000km en de waterpomp is nog als nieuw ook heb ik geen roest in mijn koelsysteem..

asconiakkefietje

waarom zou je water in je blok gooien?
                          roest als de neten..smeert niks wat t onderweg tegenkomt…
                          als je daar op moet besparen…
                          wat kost je nou een kannetje koelvloeistof…?

DevilraY
                          Deelnemer

Om nog maar te zwijgen van wat kalk doet met je koelsysteem wat in gewoon leidingwater zit….

GSE
                            Deelnemer

Peroonlijk denk ik dat het half zo erg is:
                              Wat moet koelvloeistof smeren?

Der zit niks wat gesmeert moet worden:de lagers van de waterpomp zitten veilig afgeschermt van de vloeistof.

Voor de waterpomp maakt het niks uit of die water-pure antivries-koelvloeistof moet verpompen,het schoepenwiel heeft niks te leiden,ik heb nog nooit een waterpomp gezien die schade heeft opgelopen door water te verpompen,en wat betreft roest in het koelsysteem,durf ik te zeggen dat gewoon water geen roest veroorzaakt,als ik mijn koelsysteem leeg ziet het er gewoon schoon uit,en ook toen mijn kop eraf was zagen de kanalen der netjes uit.

Ik vind het een beetje een fabel dat je schade krijgt met water bij een oude Opel,misschien bij de nieuwste Porsch blokken of M3,s of weet ik dat het niet goed kan ik me voorstellen maar een oude 30jaar oude CIH kan goed tegen water.

chris b

koelvloeistof heeft een hogere kooktempratuur,en vermengt slecht met water

GSE
                                Deelnemer

Ook dat kookpunt is niet van belang:

Water onder druk zoals in een auto ala 1 bar als de zaak warm is kook water pas bij 110graden,en een auto blok word in de regel rond de 90 graden.

Als ie over de 100 gaat heb je iets niet goed op orde,want dat hoort niet,85-95 is zo,n beetje werk temperatuur van een motor.

Ik zeg absoluut niet dat water het beste is wat je erin kunt doen,ik zeg alleen dat ik uit ervaring er absoluut geen problemen mee hebt,als ik naga wat ik allemaal aan mijn motor heb vervangen:startmotor-dynamo-stuurbekrachtegings pomp 2x-cilinder kop,dan is de waterpomp nog het enigste wat der niet vervangen is de laatste 5 jaar,en de pomp lekt niks en heeft geen speling,met meer als 80.000km op water te hebben gedraait.

mr-turbo
                                  Deelnemer

als je nou deze zomer je motor toch naar de stort brengt, zou ik er ook water in kiepen, maar als je wat zuiniger op je spul bent, zeker niet doen…

“Anti-vries met water=koelvloeistof” ja misschien bij de een of andere oplichter :)

Kalk is een zeer goede isolator en is niet echt heel goed voor je koelsysteem ….

zoek maar eens met google, is een hoop over te vinden wat kalk met je koelsysteem doet..

eddepet007

antivries met water is koelvloeistof zo heb ik het ook geleerd enkel ben er wel achter gekomen dat als je lang met watrer rijdt dat het ontzetten kalk afzetting geeft op aluminium

en vreet in schijnbaar

verder tydelijk met water rijden lijkt mij geen probleem

H-400
                                      Deelnemer

De antigel (glucol) dat je mengt met water om zo een koelmengsel te
                                        verkrijgen smeert wel degelijk je waterpomp (anders zou een versleten lager niet lekken via
                                        het verklikkergaatje) en zorgd voor een anti-corrosie bescherming. Een degelijk werkend
                                        koelsysteem is voorzien op het gebruik van koelmengsel maar wat wel een feit is, is dat
                                        puur water beter koeld dan mengsel. Gewoon omdat de viscositeit van water dunner is en
                                        de waterpomp het sneller rondkrijgt.
                                        Ik heb in Afrika zo overhittingsproblemen opgelost tot de wagens terug in “normalere” temperaturen
                                        kwamen. Ter info: 50% water-antigel is vriesvast tot -36°, dus zoveel moet je d’r niet bij doen.
                                        Ik gebruik wel degelijk antigel maar heb wel een elektrische fan op de Manta.
                                        Grtz.

GSE
                                        Deelnemer

Mr-Turbo de Volvo vrachtwagen garage in Venlo genaamd Nebim maken zo op hun manier de koelvloeistof aan,als je me niet gelooft bel ze op zou ik zeggen en zeg dan dat het oplichters zijn.(Volgens mij werkt geheel Volvo vrachtwagen dealer handel in NL met dat spul)

Als ik mijn motor naar de stort zou moeten brengen had ik dat al 5 zomers op rij kunnen doen,en het gekke is hij doet het nog prima na 5 jaar op water en antivries te hebben gereden.

Wat betreft kalk aanslag heb je zeker gelijk kalk is niet goed in een koelsysteem,maar die 10/11L water die een koelsysteem bevat geven praktisch geen kalk:het is geen wasmachine waar dagelijks 40/50L water doorheen gaat.
                                          En wat betreft koelproblemen door gewoon water gebruik met kalk:niks 0.0 de motor komt nooit boven de helft.
                                          Een 2500E word toch ook niet warmer als een 30E omdat ie meer “vlees” om de cilinderwanden heeft zitten en toch evenveel toeren maakt….

Ik heb geen sporen van kalk/roest gezien in mijn blok en kop en thermostaathuis toen ik um los had liggen.

En voor degene die denken dat koelvloeistof smeert,wat smeert ie dan??
                                          Het enigste bewegende deel in een koelsysteem is je schoepenwiel,de rest zit aan de droge zijde,het is niet normaal dat je water/koelvloeistof in je waterpomp lager krijgt,dan is het binnen een paar minuten gedaan met je waterpomp,en als je verklikkergaatje water begint te kosten ben je so wieso toch al te te laat dan in je pomp einde oefening,dan heb je een lek naar buiten toe.

Maar goed iedereen moet erin doen waar ie zich happy bij voelt maar na mijn idee kan een oude CIH goed tegen water.
                                          Aluminum blokken en koppen enz zal zeker niet goed zijn maar de oude CIH,s

mr-turbo
                                          Deelnemer

blablabla :P

topicstarter : beste is koelvloeistof

Ghanz
                                            Deelnemer

en dan wel de kantklare versie :p

McLambo
                                              Deelnemer

Toen ik de ascona had heb ik gelijk de waterpomp vervangen, het lager was er doorheen. Er zat ook water in.
                                                Als je zag wat er voor bruine smurrie met klodders eruit kwam toen ik het systeem doorspoelde…. niet normaal… Misschien dat het 5 jaar goed gaat, maar hier zat volgens mij al 30 jaar water in :thumbdown

Goed omgespoeld, en behandeld met zo’n cleaner, daarna nog een paar keer doorgespoeld voordat het water echt blank was dat er weer uit kwam. Daarna koelvloeistof erin gedaan.

city77

jongens iedereen weet het beter hier, gaat het altijd zo hier ?
                                                  alles wat je als vraag post word een eindeloze discussie terwijl de topic starter alleen vraagt wat beter is

The difference between running the proper mix of coolant or just water is huge. It’s not enough for your radiator to be wet on the inside, coolant has properties that perform a number of different functions while it swooshes through your engine. The most obvious difference is the freezing point, if you live in a cold climate you’ll crack your engine block if you have only water in there. But coolant also has a much higher boiling point than water, and can therefore hold a lot more heat without boiling over. Wait, there’s more. The compounds in coolant fight corrosion in the radiator and other components it comes in contact with. Running water alone isn’t going to stop the process, and can lead to premature failure of parts of your cooling system. Worse, tap water has its own bag of unwanted chemicals, and running your car on that can cause even more corrosion of parts. The bottom line? You must run coolant in your system no matter where you live. This is non-negotiable. If you suspect your car is without coolant, it’s a good time to do a flush and fill of the system. It’s not worth taking chances.

dus koelvloeistof:vertag

GSE
                                                  Deelnemer

Geen twijfel mogelijk dat koelvloeistof beter is zo wel niet het beste.

Maar persoonlijk vind ik de verhalen dat water alleen je blok in no time naar de klote helpt erg overdreven.

Ik heb goede ervaringen met water,en deel dit graag mede
                                                    als antwoord op de oorspronkelijke vraag van wat is beter koelvloeistof of water:
                                                    Koelvloeistof is beter maar water kan ook niet veel kwaad is mijn antwoord (enkel met vorst is het geen aanbeveling)

McLambo
                                                    Deelnemer

origineel gepost door city77
                                                      jongens iedereen weet het beter hier, gaat het altijd zo hier ?
                                                      alles wat je als vraag post word een eindeloze discussie terwijl de topic starter alleen vraagt wat beter is

Een forum is toch juist om te discusseren? :wtf

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.