koelvloeistof mystery

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz koelvloeistof mystery

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    drakos
    Deelnemer

heb bij mijn nieuwe vectra (c25xe) een vreemd probleem,

verlies elke 100 km een halve tot een liter koelvloeistof :hmmz

nu het vreemde,

-hebben hem al helemaal geinspecteerd op de slangen e.d., nergens een lek of spoor daarvan te vinden
      -tevens ruik je geen verbrand koelvloeistof (meestal hangt er wel een zoetige lucht)
      -auto rookt 0,0 uit de uitlaat en ook blaast hij geen lucht zn koeltank in – koppakking is vrij klein dus
      -ook is de olie helemaal schoon en blijft keurig op niveau
      -koeltankje is schoon dus de ww is ook vrij klein

iemand ideeen? of zoiets vaker gehoord/gezien?
      ga hem het weekend stukje strippen om te kijken of ik wat kan vinden en compressietest te doen maar alle ideeen zijn welkom :thumbup

svdk20
      Deelnemer

warmte wisselaar tussen de koppen in.

drakos
        Deelnemer

thanx voor de snelle reactie :thumbup
          had ik inderdaad ook al als optie en kan het pas uitsluiten als ik de inlaat eraf heb gehad maar;
          het verlies is naar mijn idee teveel om dit niet te moeten kunnen zien kwa spoor (heb al met tandarts spiegeltje lopen turen)
          en ook zou hij dan moeten roken en zoetig ruiken mocht het meteen verdampen.

wat ik hierboven vergeten was erbij te zetten; kachelradiateur en matten zijn ook kurkdroog ;)

Jack-omegax3.0xe
          Deelnemer

Weet niet of het op een vectra van toepassing is, maar niet geschoten is altijd mis.

Je kunt ook nog eens opzoek gaan naar een driewegklep die voor de kachel radiator zit in de motorruimte.(mits je ecc hebt).

Anoniem

Mijn vorige auto een Vectra b2 x2.5xe verloor ook koelvloeistof en net als bij jou geen spoor te vinden. Ik heb toen de auto naar een garage gebracht bij mij in het dorp. En die kwam al snel met de conclusie er lekte een beetje koelvloeistof bij de warmtewisselaar. Ze hebben de pakking vervangen en wolla geen koelvloeistof verlies meer gehad :thumb

wim-v6
              Deelnemer

Lekgevoelige delen van deze v6 motoren (geld voor alle Deze typen V6en:

– Dichting Warmte Wisselaar
                – Dichting Thermosstaat
                – Electriche Hulpkoelwaterpomp
                – 3wegklep
                – Koppakking Lekkage naar Buiten!! aan de bakzijde van de motor (al bij meerdere omega’s gezien, en geen spoor van lekkage tevinden, tenzij je m een nacht onder druk laat staan)
                – Waterpomp

Willem

drakos
                Deelnemer

thanx voor de tips :thumbup , ik ga het weekend het motorruim is ondersteboven keren :mrgreen:

@wim
                  ; hoe zou ik er e.v. achter kunnen komen of het de koppakking zou kunnen zijn?

e.v. iets omheen te smeren wat reageerd met water oid :hmmz , zit je alleen met het probleem dat het niet mag wegsmelten of inbranden door de motor oid :hmmz

wim-v6
                  Deelnemer

nope onder druk zetten, en dan kijken of de versnellingsbak nat word, of dat er zelfs koelvloeistof weglekt onder de auto..

Willem

drakos
                    Deelnemer

thanx, heb inderdaad al een “pompje” geregeld die we er op kunnen zetten.
                      gooi m zaterdag onder druk en zie dan desnoods zondag wel waar ie het eruit gooi.

ik laat de uitkomst het weekend weten :thumb

drakos
                      Deelnemer

om hier op terug te komen; inmiddels is het probleem opgelost en was simpeler dan gedacht.

zaten paar kleine beschadigingen op een retourslang naar het tankje, bij vol gas kwam hier waarschijnlijk dusdanig druk op te staan dat ie het eruit perste/vernevelde en vrijwel geen spoor achterliet :angel (hebben het resevoir onder druk gezet)

iedereen bedankt voor het meedenken :thumb

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.