Koelvloeistof melding Zafira A

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Koelvloeistof melding Zafira A

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276672
    pug205.nl
      Lid sinds:
      17 November 2014

      Hallo allemaal,

      Ruim een maand geleden kreeg ik op het display van de boordcomputer van mijn Zafira A (2005) een melding dat ik het koelvloeistof peil moest controleren. Toen ik het peil bekeek, bleek dit inderdaad tegen het minimaal streepje aan te zitten. Na het bijvullen tot het maximum peil was de melding weg.
      Na ongeveer 2 weken kwam de melding echter weer terug, maar inspectie onder de kap wees uit dat het koelvloeistofniveau niet gezakt was.
      De melding blijft iedere keer komen als ik het contact opzet, maar omdat er voldoende koelvloeistof in het expansievat zit, heb ik het tot nu toe even aangekeken.

      Het gaat om een Zafira A bj 2005 met een 1.6 benzine motor, Maxx uitvoering.

      Aangezien het koelvloeistofpeil niet lijkt te zakken, vermoed ik dat er of op de een of andere manier lucht in het systeem is gekomen of dat de sensor stuk is.

      Mijn vragen:
      – Hoe kan ik zelf het koelsysteem ontluchten?
      – Waar zit de sensor en hoe kan ik controleren of deze nog goed is?
      – Als de sensor stuk is, is deze (makkelijk) zelf te vervangen?

      Alvast bedankt voor de reacties!

      #18319132
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        KVS niveau sensor kan kapot zijn als het pijl boven minimum staat en toch een melding krijgt… de sensor zit in het expansie vat dus vat leeg halen en de sensor eruit plukken en een nieuwe erin
        koel systeem ontluchten is motor laten draaien tot de radiateurfan aan slaat met de dop van het expansievat
        als het koelvloeistof niet meer bubbelt ( dus dat de lucht eruit is) de motor af laten koelen en dan tot het niveau bij vullen tot het aangegeven koud niveau op het vat..
        maar ontluchten is alleen bij het verversen van heel de koelvloeistof.. voor alleen het vat maakt het niet uit…

        http://www.fsrs-opelwebshop.nl/koelvloeistof-niveausensor-opel-astra-h-zafira-b.html&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false; <== sensor

        #18319133
        pug205.nl
          Lid sinds:
          17 November 2014

          Hallo Bart,

          Bedankt voor je reactie, zit bij een Zafira A de sensor op dezelfde plek als bij een Zafira B?

          Sent from my iPhone using Tapatalk

          #18319134
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            oops.. verkeerde model.. maar zit wel op de zelfde plek…
            http://www.fsrs-opelwebshop.nl/koelvloeistof-niveausensor-opel-astra-g-speedster.html&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false; <== is de goede sensor

            #18319135
            pug205.nl
              Lid sinds:
              17 November 2014

              Okay, super, ik ga zsm kijken, laat nog wel ff weten of het gelukt is. Nogmaals bedankt voor je hulp!

              Sent from my iPhone using Tapatalk

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.