Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koelvloeistof lek
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 januari 2010 om 20:38 #17216868
Ik zit met een probleem. Ik heb een opel astra coupe met een Z20let blok. En nu verlies ik ergens koelvloeistof….
om de 400km moet ik 0,5l koelvloeistof bijvullen. Ik heb dit probleem al een tijdje en ben toen naar de garage geweest en die gooiden het op de koppakking. die is toen vervangen maar het probleem was nog niet verholpen….Dus toen maar weer terug gegaan en zeiden ze dat hij bij de turbo lekte. Dus nu zit er een nieuwe turbo op maar hij lekt nog steeds! Ik ben de weg kwijt en weet niet meer waar ik moet zoeken.
Ze hebben hem vanmiddag nog op druk gezet (bij een ander bedrijf) maar toen lekte hij niet (koude motor). dus denk ik dat hij het alleen bij een warme motor doet (lekken). Is er een kans dat het blok gescheurd is of komt dit zelden voor? Of heeft het vorig bedrijf de koppakking verkeerd gemonteerd (beschadigd) of niet gezien dat de kop toevallig TOCH gescheurd was?
De kachelradiateur (ofzoiets) kan het ook niet zijn omdat hij aan de binnenkant niet nat is….
Hoe kan ik het nu het beste aanpakken? en wat denken jullie dat het is?
alvast bedankt
30 januari 2010 om 20:43 #17602040Wat voor bedrijf is dat eerste? Meer de gedachte van laten we eerst de dure onderdelen vervangen en dan hebben we ons geld alvast binnen. Gewoon even een druktest met een warme motor.
30 januari 2010 om 20:53 #17602041origineel gepost door Spacejam
Wat voor bedrijf is dat eerste? Meer de gedachte van laten we eerst de dure onderdelen vervangen en dan hebben we ons geld alvast binnen. Gewoon even een druktest met een warme motor.een garage die gespecialiseerd is in opels…Garage waar mijn ouders ook altijd heen gaan dus dacht dit zit wel goed! maar hem er mijn twijfels over. Turbo heb ik goedkoop gekocht en vervangen, niet bij dit bedrijf.
Maandag heb ik een afspraak bij opelcentrum (lathouwers)….wat moeten ze nog meer doen dan hem op druk zetten bij een warme motor? en als hij dan lekt kunnen ze dan zeggen dat het de kop/koppakking en niet het (onder)blok zelf?
30 januari 2010 om 21:02 #17602042Met een beetje geluk kan je dan zien waar het lekt, het kan ook de radiator zijn, de waterpomp of gewoon een koelslang.
30 januari 2010 om 21:05 #17602043origineel gepost door Spacejam
Met een beetje geluk kan je dan zien waar het lekt, het kan ook de radiator zijn, de waterpomp of gewoon een koelslang.Ik neem aan dat je dat als hij daar zou lekken al kon zien bij een koude motor….
30 januari 2010 om 21:06 #17602044een halve liter per 400km is ook niet echt veel dus af en toe een enkel druppeltje zou het al kunnen veroorzaken. Zit er witte zooi aan je oliedop?
1 februari 2010 om 16:02 #17602045Vandaag hebben ze er weer na gekeken en hebben ze geconcludeerd dat het de thermostaat is. Hij bouwt dan teveel druk op een blaast dit af bij de afblaasdop(?)….Hij lekte verder ook nergens, zowel bij een koude als warme motor. Morgen monteren ze een nieuwe en hoop dat het dan opgelost is!
9 februari 2010 om 12:44 #17602046na een week rijden lekt hij nog steeds! :(
volgende week weer terug naar de garage….
weet iemand misschien wat het misschien zou kunnen zijn?
9 februari 2010 om 13:19 #17602047Breng hem is naar een andere opel dealer ,wie weet vinden of zien hun wel iets anders.
Mvg Gerrit,
9 februari 2010 om 16:59 #17602048waar ik hem nu heen breng is al de 2de opeldealer haha….ze hadden een druktest gedaan maar daar konden ze niet zien dat hij lekte…..heb nu ook kranten bij de passagierstoel gelegd om te kijken of misschien de kachelradiateur lekt….
iemand anders suggesties wat het nog meer zou kunnen zijn….?
9 februari 2010 om 17:38 #17602049doet mij bijna denken dat er toch alsnog een gescheurde kop op zit, want uitwendig geen lekkage. als je echt nergens sporen ziet, toch eens een CO test in je koelvloeistofpotje laten doen.
dus alsnog testen op evt uitlaatgassen in je koelvloeistof.
15 februari 2010 om 12:35 #17602050Heeft iemand trouwens een idee wat voor soort koelvloeistof erin moet, in een Opel Astra G uit 2003?
Lees overal over kleuren en G12, G10 weet ik het, maar wat moet ik er nu ingooien?
Heb thuis nog wel een flesje staan die bestemd was voor een andere auto, geloof een groene. Zou die er gewoon bij kunnen?
15 februari 2010 om 16:00 #17602051Rooie zit er normaal in, welke dat exact is??
Willem
15 februari 2010 om 17:43 #17602052Geloof dat ze dat G12 noemen?
Is speciaal voor alu blokken als ik het wel heb. Maar goed, zal wel ff naar Opel bellen. Wil zeker weten dat het klopt want mengen is uit den boze!
15 februari 2010 om 18:20 #17602053Ik heb dit ook…vandaag ook weer ietsje bijgevuld omdat ik de melding kreeg…0,5l ofzo..
Hoor ‘s ochtends als ik start ook een soort van waterval achter mn dashboard, er zit/komt lucht in het systeem denk ik.
15 februari 2010 om 19:31 #17602054Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben ondanks deze temp. even onder de motorkap gedoken ;)
Zit idd rode koelvloeistof in, dus G12.
15 februari 2010 om 19:44 #17602055Je mag het toch wel altijd bijvullen met gele? Rood en groen mag je niet mixen maar rood-geel en geel-groen/blauw wel
15 februari 2010 om 19:48 #17602056Ik denk dat je hier nog een hele discussie over kunt voeren, maar aangeraden wordt om bij te vullen met dezelfde kleur als er al inzit. Kleur wil niet alles zeggen, want wat er in zit is het belangrijkste, maar de fabrikanten houden er tegenwoordig wel steeds meer rekening mee en houden vaak dezelfde kleur aan.
9 maart 2010 om 17:29 #17602057de verbindingspijpjes bij de kachel radiateur zijn nu ook vervangen omdat hij daar ook iets lekte….hoop dat hij nu lekvrij is!
wat me wel opvalt als ik heb gereden staat er veel druk op de slang van de radiateur naar de thermostaat…..kan hem niet inknijpen…is dit altijd zo?
9 maart 2010 om 17:59 #17602058Yep , is normaal omdat je motor niet meer loopt staat ook de waterpomp en koelfan(s) stil en dus treedt er een natuurwet in werking ; heet water zet uit en je vuldop houdt deze druk tegen waardoor er druk in het systeem blijft totdat deze afgekoeld is en het koelsysteem naar normale temperaturen is afgekoeld.
Deze druk v/d vuldop is nodig om het koelsysteem te optimaliseren water kookt bij 100 gr maar onder druk (hangt af hoeveel) kan dit naar een hogere waarde gebracht worden waardoor uitstoot en de motor beter en economischer werkt.
Shit , toch weer een heel verhaal geworden .
Groet Marcel.9 maart 2010 om 18:20 #17602059bedankt voor de duidelijke uitleg OPCdriver!
maar de auto liep nog stationair toen ik dat voelde maar ik neem aan dat dat niks uitmaakt…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.