Koelvloeistof in motor Opel Corsa D 1.4 Nov. 2008 (60.000KM)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Koelvloeistof in motor Opel Corsa D 1.4 Nov. 2008 (60.000KM)

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    dannydehaan

Hallo Allemaal,

Na de hele zomer op de motor te hebben gereden (Auto weinig gebruikt) heb ik afgelopen week de auto maar weer eens gepakt. Het was nogal frisjes, dus ik zette de kachel aan. Toen ik thuis kwam, was de kachel nog steeds niet opgewarmd, eerder ijskoud. Ik besloot even onder de motorkap te kijken.

Ik merkte toen op dat er een slang vanaf het luchtfilter naar de motor was gescheurd. Zie foto’s:

Ik zocht naar de slang op hbase, kon ‘m niet vinden. Ik vroeg mijn moeder om “even” langs de Opel dealer te gaan zodat zij er een nieuwe op konden plaatsen.

Tot mijn schrik werd ik gisteren gebeld door de werkplaats chef van de Opel dealer. Die had het nieuws dat de slangen vervangen waren, maar dat er 2 liter koelvloeistof zoek was, toen werd besloten om het systeem onder druk te zetten om te kijken of er uitwendig ergens een koelvloeistof lek was.

Gisteren werd ik gebeld dat er uitwendig geen koelvloeistof lek is, maar de olie zag er wel heel vreemd uit, “alsof er koelvloeistof in de olie zat”, ik voelde de pijn in mijn portemonnee al opkomen. Besloten om de olie af te tappen, koelvloeistof bij te vullen en het systeem maar weer onder druk zetten.

Vandaag werd ik gebeld dat er inderdaad koelvloeistof in de carterpan zat. Dit kon duiden op de volgende problemen:

Koppakking kapot

Een lek in het oliesysteem waardoor er koelvloeistof bij komt

Kop gescheurd

De werkplaats chef vertelde me dat het bovenblok eraf halen alleen al zo’n 6 uur werk á € 65,- (€ 390,-) is. pas dan kan er gekeken worden wat er aan de hand is. Ik heb het gevoel dat de bovenstaande 3 mogelijkheden stuk voor stuk serieus geld gaan kosten.

Naast dit euvel, is er ook een veer gebroken, aan welke kant weet ik niet, wat ik wel weet is dat ze per 2 besteld moeten worden ivm het sport onderstel. Kosten samen incl. montage een slordige 450 euro. Dit kan natuurlijk gebeuren, die dingen slijten ook.

Ik zelf heb het gevoel dat er voor de levering van mijn auto al wat fout is gegaan. Ik heb deze namelijk in eind mei/begin juni 2008 besteld, vervolgens heb ik er tot 28 November (7 maanden) op moeten wachten totdat de auto geleverd werd. Het verhaal was dat de auto in Zaragoza werd geassembleerd en deze vervolgens door moest naar Rüsselsheim voor het OPC pakket dat erop zit.

Vervolgens reed ik 2/3 weken in de auto en begon ik linksvoor getik te horen als ik stuurde, dit bleek te komen doordat de transportblokken vergeten waren. Daardoor hebben de homokineten aardig op hun donder gehad.

6 maanden later reed ik hier door een straat, ga een drempel over en vervolgens is mijn complete aandrijving weg, ik heb de auto langs de kant gezet en de dealer gebeld. Eenmaal ter plaatse meldde hij mij dat mijn aandrijfas was afgebroken, de verbazing sloeg toe, hoe kan bij een auto van een half jaar oud in godsnaam de aandrijfas afbreken… Volgens mij moet je daarvoor toch echt goed je best doen.

Daarna heb ik eigenlijk weinig problemen gehad met de auto op het reguliere onderhoud na dan.

Nu is mijn vraag: Wat denken jullie bij dit verhaal, ik heb destijds zelf een Nissan 100NX GTI gehad met 200.000km op de teller, die liep nog als een zonnetje, de huidige eigenaar heeft er inmiddels ook al weer 30.000 bij gezet. Ding verbruikt geen olie, helemaal niets. Heb ik nu met de Nissan gewoon geluk gehad, of heb ik ontzettende pech met mijn Corsa. Heeft Opel een coulance regeling voor dit soort dingen?

Alvast bedankt!

Haasje17
      Moderator

Opel heeft coulance regeling, maar is erg afhankelijk van de dealer. In jou geval heb je gewoon pech met de corza.

dannydehaan

Update: Ik krijg geen coulance van Opel Nederland omdat ik het onderhoud bij een andere Bovag Garage heb laten uitvoeren.

De dealer gaat nu verder onderzoeken wat het zou kunnen zijn, maar waarschijnlijk is het een pakking aan de linkerkant van het blok. Om bij die pakking te komen moet de waterpomp e.d. eraf gehaald worden. Eerst gaan ze het carter eraf halen om te kijken aan welke kant de koelvloeistof eruit komt.

beurjean

Groot kans dat hij dan lekt achter het distributie huis. Vanaf de waterpomp zit er 1 bout door de waterpomp, pakking, distributie huis, en dan nog een pakking. Daardoor lekt de koelvloeistof het carter in en verbruik je het. Hiervoor moet wel het distributie huis en de ketting eraf.

cantommy

Hallo,

Ik heb iets dergelijks onlangs bij mijn Opel Meriva B meegemaakt. De waterpomp werd vervangen ( cargarantie ! ) echter men constateerde ook een lekkage zoals onder omschreven, echter dit viel niet onder de cargarantie…daar mijn auto op dat moment 55.000 km had gereden vroeg ik voor een coulance regeling, per slot van rekening was de fabrieksgarantie een half jaar verlopen.
              Ik had wel een jaar extra cargartantie bij de aanschaf gekocht, maar deze viel hierbuiten.
              Er moest een distributiepakking vervangen worden. Totale kosten 392 euro, wel kreeg ik 20% koring op het materiaal…..een zoethoudertje!!

Vraag: heb jij wel een coulanceregeling kunnen treffen?

Opel Nederland zegt dat ik mij aan dealer moet wenden.

Gr,

Chris

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.