Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koelvloeistof daalt aanzienlijk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2013 om 00:54 #17258806
Hey
ik kocht in januari een tweedehands opel astra van bouwjaar 06-12-2000. bij het uittesten van de auto werd de motor gestart. bij een controle onder de motorkap, was er geen water in het reservoir. volgens de verkoper, die ook mechanieker, was dat normaal omdat de motor draait.
Ik nam dat in vertrouwen aan. Na een tijdje met de auto te hebben gereden, heb ik nogmaals het water gecontroleerd bij koude stand: geen water te vinden!.
Dus ik vraag me af wat er aan de hand is?? ik heb vaak water moeten bijvoegen. recente meting: deze vrijdag 21-06-2013 nog bijgevuld tot aan het streepje, maandag 24-06-2013 was het water tamelijk laag onder het streepje!.
Auto rijdt goed, verwarmt niet. Ik vind ook geen sporen van lekkage.
Ik heb ook een kijkje genomen op deze website en een ander, het zou vanalles kunnen zijn: waterpomp, radiator, dop van de waterreservoir, cilinderkop bouten nakijken, koppaking, cilinderkop.Welke oorzaken zouden voor mijn auto van toepassing zijn, als jullie weten hoeveel water ik verlies in korte tijd en veel en geen sporen zie van water? de temperatuur stijgt niet, zelfs als waterreservoir leeg is.
Moet ik me zorgen maken?
25 juni 2013 om 08:51 #18155012Als de motor loopt geeft hij dan witte rook?
25 juni 2013 om 19:56 #181550138v of 16v? Als jij geen lekkage kan vinden betekent het dat de motor dit gebruikt. Laat er eerst ff iemand na kijken die er verstand van heeft. Kan van lekkage van slang tot radiator zijn zowel koel als kachel radiator. Of ergens in de motor.
26 juni 2013 om 06:26 #18155014je moet iig nooit meer iets in goed vertrouwen aannemen van een verkoper! ;) en voortaan iemand meenemen die er wel iets van weet.
dit lijkt iig op een typische lekke koppakking. gezien het nergens heen lijkt te lekken. dan zal ie het verbruiken. en moet erbij rijden wel een klein pluimpje te zien zijn. laat iemand even achter je aan rijden om te checken. vaak zie je het zelf niet.
zolang je goed je water bij blijft vullen is er nog niet meteen een gigantisch probleem ;) let wel op hoe je olie eruit ziet.26 juni 2013 om 17:11 #18155015hey iedereen, bedankt voor de adviesen.
ik heb de verkoper gesmst en gevraagd of hij oplossingen kan bieden. Maar enige wat ‘m zegt ‘is dat ‘m kan verzekeren dat het niet de motor is en dat ik de waterpomp of de slangen moet nakijken en herstellen. en heb ‘m inmiddels gebeld en hij zegt dat niet te weten dat er problemen waren met een waterlekkage toen in januair, hij heeft de wagen zelfs een tijdje mee gereden en ondervond geen problemen zoals motor dat warm wordt. maar ik mag ‘m binnenbrengen en zal ‘m nakijken , (maarja, ben nu wel beetje blut en weet niet of hij dat gratis gaat doen… )
Hij ontwijkt ook mijn vraag om toe te geven dat ‘m verkeerde info heeft gegeven, maarja …
ik heb de opel astra break 1.7 diesel gekocht voor 2300 eur (bouwjaar 2000 en gekeurd voor verkoop). aantal km’s: 140.000,00. carpass inbegrepen.Maarja, ik stelde me de vraag: kan dat zo weining km’s zijn voor een auto van het jaar 2000,00?? hmmm. maar hij beweerde dat hij enkel directiewagens koopt van bij garages onder de 200.000 km… hmmm.
en nee, geen witte rook. de motor rijdt goed vind ik, trekt goed op enzo.
26 juni 2013 om 19:00 #18155016Koppakking ligt eruit !! 100%
26 juni 2013 om 19:40 #18155017LET OP!! lekkage aan de waterpomp, en tegen de motor gelegen delen zijn slecht waarneembaar, daar het water snel is verdampt.
Ik vermoed een lekkende waterpomp of slang aan de motor.
Koppakking Controle voor thuis gebruik:
zorg dat er koelvloeistof in het reservoir zit.
Draai direct na starten de Dop los: Komt de vloeistof Rap omhoog, Koppakking eruit
doe dit ook warm, Let op, bij motortemperaturen hoger als 90graden kan de vloeistof zoweizo omhoog komen.Snuffel eens aan de koelvlosistof, ruikt dit naar uitlaatgassen, dan heb je ook een grote kans op lekke koppakking.
maar wees niet te VOORBARIG met de conclusie koppakking!!
Willem
26 juni 2013 om 20:29 #18155018Willem
Ik heb zelfde probleem gehad
Nergens een lek kunnen vinden
Koelvloeistof op druk laten zetten (druk bleef zelfde )
Alles verder gecontroleerd wat maar gecontroleerd kon worden
Geen plas onder je auto en lek kunnen vinden dan is dit echt een teken dat hij het verbruikt in je blok
Dus mijn conclusie is toch je koppakking (conclusie van wat ik hier lees )26 juni 2013 om 20:29 #18155019Distrikap al los geweest dan????
Willem
1 juli 2013 om 16:47 #18155020@marijnl1988 wrote:
Koppakking ligt eruit !! 100%
Waarom zo zeker? 100% zelfs, dan moet je wel van op afstand de auto nagekeken hebben of ben je één van vorige nachten langsgeweest en met je grootlicht aan het controleren geweest?
1 juli 2013 om 16:58 #18155021@wim-v6 wrote:
LET OP!! lekkage aan de waterpomp, en tegen de motor gelegen delen zijn slecht waarneembaar, daar het water snel is verdampt.
Ik vermoed een lekkende waterpomp of slang aan de motor.
Koppakking Controle voor thuis gebruik:
zorg dat er koelvloeistof in het reservoir zit.
Draai direct na starten de Dop los: Komt de vloeistof Rap omhoog, Koppakking eruit
doe dit ook warm, Let op, bij motortemperaturen hoger als 90graden kan de vloeistof zoweizo omhoog komen.Snuffel eens aan de koelvlosistof, ruikt dit naar uitlaatgassen, dan heb je ook een grote kans op lekke koppakking.
maar wees niet te VOORBARIG met de conclusie koppakking!!
Willem
Inderdaad, water dampt snel weg, maar ik zie wel ergens onder mijn deur (chauffeur kant, naast de wiel, onder de plastieken omhulsel dat onderaan de carosserie vastzit) water uitkomen,maar weet niet of dat gewoon van het regenen is?
Als ik een kijkje neem in de motorkap vind ik geen waterlekken, maar wel veel roest op de ijzeren blokken (de motor zeker?), wie weet hoelang daarop al water opviel!!
Ik zat laatst in de fille en een kennis ze me dat dat een goede test is om te zien of de waterpomp kapot is. conclusie: auto warmte niet op dus waterpomp is ok. is dergelijke logica correct?
Ik zal dat eens proberen wat je zegt, moet dat koelvoeistof zijn of ook gewoon water? ik heb altijd koelvloeistof gebruik maar nu dat constant snel leeggeraakt, neem ik kraantjeswater!.
dus bij koude motor, auto opstarten dan direct dop los, niet wachten tot motor warm wordt ofzo? OK, zal het proberen. Ik neem aan dat de vloeistof omhoog komt en dat dat te zien is in het reservoir of moet er water uit het reservoir komen en naar buiten?
Dan ook nog proberen als motor warm is. Misschien een 10 min motor laten draaien is voldoende?
Moet auto aanblijven bij beide testen?
Ik ga dan eerst eens ruiken in de koelvloeistof, hopelijk ruik ik niets!
1 juli 2013 om 17:02 #18155022@wim-v6 wrote:
Distrikap al los geweest dan????
Willem
Willem, sorry? heb je het over de distributieriem?
en hoe bedoel je dat dat los is geweest? dat de vorige eigenaar die los heeft gemaakt? ik heb de auto gewoon gekocht in januari en that’s it.
1 juli 2013 om 17:04 #18155023Naar jou aanleiding van je verhaal weet ik zeker dat het aan je kop ligt
Het is te veel voor een lek aan je waterpomp of Termostaat
Zoals je vermeld hebt zie je geen koelvloeistof onder je auto of ergens anders
Ik heb namelijk zelfde probleem gehad
Dronk koelvloeistof geen lek te vinden
Hij rookte niet geen slang lek geen Termostaat kapot (lek)
Naar controle met mijn systeem op druk te zetten bleef hij op druk staan
Meter daalde niet.
Rook ook geen benzine lucht door de koelvloeistof heen1 juli 2013 om 17:06 #18155024Nee maakt niks uit of je motor warm is of niet
Motor wel uit doen
Koelvloeistof dop eraf
Koelvloeistof slang vastpakken en steeds ietsje knijpen en tegelijk ruik1 juli 2013 om 17:09 #18155025Van kraanwater krijg je aanslag in je blok.(roestvorming (kalk )
Water kan koken koelvloeistof niet1 juli 2013 om 17:56 #18155026hmm dus beter geen water gebruiken zeker, dus die roestplekken buiten aan de motorblok is omdat men water als koelvloeistof gebruikt heeft, amaai, lijkt als zuur dat bijt.
Ik heb vergeten te ruiken, maar heb wel de test gedaan bij koude motor (direct na het starten), motor aan laten staan, dop van reservoir eraf, maar water bleef op zelfde hoogte, net iets onder de lijn, zeg maar op de lijn.
Dan motor laten draaien(warm genoeg maar niet te veel?) dan weer dop eraf(ook terwijl motor aanstond), zelfde resultaat.
Mijn vriendelijke buurman Fermin zei me misschien of het aan de verwarming ligt, één of ander element. Maar daar je al op geantwoord(thermostaat).
hier alvast een foto van de lek die ik gevonden heb en van de motor (roest).
WATERLEK
ROEST
1 juli 2013 om 18:41 #18155027@kaneelschep wrote:
je moet iig nooit meer iets in goed vertrouwen aannemen van een verkoper! ;) en voortaan iemand meenemen die er wel iets van weet.
dit lijkt iig op een typische lekke koppakking. gezien het nergens heen lijkt te lekken. dan zal ie het verbruiken. en moet erbij rijden wel een klein pluimpje te zien zijn. laat iemand even achter je aan rijden om te checken. vaak zie je het zelf niet.
zolang je goed je water bij blijft vullen is er nog niet meteen een gigantisch probleem ;) let wel op hoe je olie eruit ziet.Ik zal dat wel willen proberen maar wat is een pluimpje?
en waar moet naar gekeken worden als men me achtervolgt?
1 juli 2013 om 18:43 #18155028en nog een vraagje, is ene koppakking duur en om het te plaatsen kost dat zeker veel tijd? Mijn schoonvader heeft op mijn oude opel astra (94 hatchback F twee deuren) een rubberen stuk bovenaan de motor veranderd met een nieuwe omdat er olie lekte.
Is dat hetzelfde stuk of is dat iets anders?
4 juli 2013 om 06:44 #18155029Diesel he, Als hier de koppakking uit licht naar de cilinder, Dan komt het water met een Noodgang door de dop naar buiten..
Compessie einddruk dacht rond de 25bar… dat perst wel.
Willem
5 juli 2013 om 16:04 #18155030Ik heb het gevonden, alé niet ik maar een famillielid
Hij volgde de buis naar de motor en tussen de motorblok en de rubberen buis is er een ijzeren buis en deze heeft een rubber tussen zitten (tussen de motor en de ijzeren buis). Dit rubbertje was versleten en er was vloeistof te zien. net eronder (onderkant auto) ook vloeistof te zien.
Ik heb het gevoel dat de verkoper dat ook wel wist maar er geen geld meer in wou steken of hij heeft het geprobeerd open te doen maar lukte hem niet?(verroest?)
hmmm zie foto:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.