Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koelvloeistof Corsa B 1995
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2011 om 18:01 #17236480
Hallo Allemaal.
Ik was laatst heel kort even wezen rijden naar de Brezan en de kwikfit voor wat vragen en in dat korte ritje schrok ik plots van de Temperatuur die mijn motor, volgens de meter op het dashboard, had berijkt. Hij tikte mooi de 100 aan en volgens mij is dat niet echt goed. De koelvloeistof in het reservouir is ook wel erg donker, beter gezegd bruin van kleur.
Hoort dat niet roze van kleur te zijn? Weet iemand of hier ook een ” How to” is om je koelvloeistof zelf te verversen/vervangen?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Niels.
7 juli 2011 om 18:59 #17866702Koelvloeistof aftappen:
– dop koelvloeistofreservoir afnemen
– opvangbak onder de onderste radiateurslang plaatsen
– onderste radiateurslang losmaken
– koelvloeistof loopt er nu allemaal uit
– slang er weer op
– bijvullen
– ontluchtenWil je de koelvloeistof er helemaal uit hebben, dan moet je ook de slangen naar de kachel losmaken in de motorruimte.
Verse koelvloeistof heeft inderdaad een frisse, licht fluoriserende rood/oranje/roze kleur. Dus tijd om die donkere zooi eruit te laten.
7 juli 2011 om 19:04 #17866703Dank je voor deze tip. Het ontluchten… ik ben nog niet zo thuis met deze auto… maar doe je dat op dezelfde manier als bij een CV installatie in huis? Ik bedoel… zit er ergens dan een ventiel die ik open moet draaien?
7 juli 2011 om 19:06 #17866704De Corsa-motoren ontluchten zich veelal vanzelf. Dop koelvloeistofreservoir eraf halen, motor ca. 10 minuten stationair laten draaien, verwarming op warm en aanjager in de hoogste stand is ook een methode om te ontluchten. Dat zou je eens kunnen proberen.
7 juli 2011 om 20:18 #17866705Dank je nogmaals voor de tip. Morgen meteen maar even een grote tank koelvloeistof halen .Wil wel dat m’n Corsa B koel de zomer in gaat.
8 juli 2011 om 06:16 #17866706Stelt allemaal niet zoveel voor. Als je bovenstaande aanwijzigingen opvolgt, komt het allemaal wel goed.
8 juli 2011 om 06:41 #17866707Mijn koelvloeistof is aqua-blauw :D
8 juli 2011 om 07:47 #17866708@Dim67 wrote:
Mijn koelvloeistof is aqua-blauw :D
Vroeger had de koelvloeistof inderdaad deze kleur. Tegenwoordig verkoopt Opel alleen nog de rood/oranje/roze vloeistof. Gek genoeg raden de reparatiehandboeken van de Corsa B juist af van het gebruik van de rode vloeistof. Deze zou niet zo goed zijn voor de aluminiumdelen van kachel en radiateur. Heb eens bij Opel nagevraagd en zij beweren het maakt niets uit. Tot nu toe is het ook nog goed gegaan.
9 juli 2011 om 07:16 #17866709Nou mensen… het is gelukt en het was ook erg verstandig om het te doen. We hebben dus de voorbumper los gehaald… (Aardig wat schroefjes) en de radiator eerts eventjes met een hoge luchtdruk spuit schoon geblazen… er kwam aardig wat stof af. Vervolgens hebben we de sensor links onder de radiator (als je voor de auto staat) los gehaald. In de eerste emmer zat 4 liter pure bruine drap… echt niet goed dus. Vervolges hebben we het systeem 4 keer door gespoeld met water. Daar kwamen 4 volle emmers donker water af, dat steeds lichter en helderder van kleur werd.
Toen nog eventjes met de hoge luchtdruk het systeem door geblazen… en toen was het tijd om het reservoir weer bij te vullen. Ongeveer 3 3/4 fles koelvloeistof ging erin. Eventjes de motor stationair laten draaien en ontlucht… een betje mee geholpen door af en toe een kneep in de dikke leiding te geven en een beetje bijvullen.
Voorheen kwam de temperatuur na nog geen 15 minuten al tegen de 100 graden aan. Nu… na zelfs 45 minuten rijden, blijft hij netjes een beetje onder de 90 hangen. In het stadsverkeer klimt hij naar de 95. OH ja… de sensor te reinigen was ook een goed idee. De Ventilator gaat nu iets eerder aan om te koelen dan voorheen. DAt gebeurde pas toen hij net voorbij de 100 graden kwam. Nu begint de Ven te blazen als hij op 98 graden zit.
Al met al een kleine 22 euro aan koelvloeistof en zeer veel dank aan jullie goede advies. Deze site is top en ik weet dat ik veel info ga opdoen voor het behoud van m’n Corsa.
Dank jullie allemaal, :thumb
9 juli 2011 om 08:12 #17866710Hey man, super dat het gelukt is! Heeft de kleine goed gedaan die kleine beurt. Temperatuursensor reinigen is ook altijd een goede actie. Heb ik toen ook gedaan toen ik mijn radiateur heb vervangen.
Nou, voorlopig kun je er dus weer tegenaan. Mocht je onverhoopt ooit eens ander probleem met je Corsa hebben, gewoon hier weer even melden en dan zorgen we samen ervoor dat je snel weer mobiel bent. ;)
9 juli 2011 om 14:16 #17866711Weet niet wat je precies bedoelt met 3 3/4 fles koelvloeistof, maar heb je niet 1 5 liter kan gekocht dan?
En houdt er rekening mee dat je het de komende tijd even goed je peil blijft controleren.
Meestal moet je na een tijdje nog iets bijvullen!9 juli 2011 om 14:47 #17866712Ik heb gelukkig daar wel rekening mee gehouden. Ik heb in de auto nog 2 flessen liggen… maar omdat het peil van het koel vloeistof al snel voorbij het maximale punt ging, ben ik even gestopt met bijvullen. Dus ik hou zeker de komende tijd het niveau van het reservoir in de gaten. :D Dank je voor de waarschuwing. De opel Dealer, waar ik ook meteen twee klemmetjes voor de zonnekleppen en een haakje voor de hoedeplank touwtje had gekocht, had mij vertelde dat er zo’n 4 a 5 liter in gaat. Dus meteen maar even 5 liter gehaald… jammer genoeg hadden ze geen grote fles. Dus dan maar wat kleintje. Kwa prijs verschilt het niets.
9 juli 2011 om 15:25 #17866713He hallo,
Bij de meeste corsa’s loopt de temperatuur toch wel heel snel op tot wel 100 graden en dit is normaal, zeker bij korte stukjes.
Net over de 100 graden moet wel de Fan inslaan en weer terug lopen naar ongeveer 90 á 95 graden.
De koelvloeistof kleur is afhankelijk van het type koelvloeistof wat je gebruikt.
De beste voor opel blokjes vanaf ongeveer 1995 is de originele rode koelvloeistof die ze bij opel verkopen.
Waarom? De meeste universele koelvloeistoffen tasten in de loop der jaren het motorblok toch meer aan dan de rode koelvloeistof van Opel.(ervaring…)Tis natuurlijk wel zo dat als de koelvloeistof er erg smerig uitziet dat je hem wel moet vervangen.
Wat betreft het ontluchten, dit gaat vanzelf bij het warmlopen van de motor. Let wel af en toe even kijken of het peil nog op orde is.mvgr stefanovitch
9 juli 2011 om 17:57 #17866714Opel koelsysteem ontluchten:
Ik lees kachelvin in hoogste stand, maar dat moet je juist niet doen, koel je de motor teveel mee af.
als volgt.
> Systeem na leeg geweest / gehaald:
– kachelknop op warm (alleen nodig bij airco modellen)
– netjes met verse vloeistof vullen
– dop eraf laten
– motor laten draaien, en koelmiddel peil in de gaten houden, en bijvullen wanneer nodig (gewoon met draaiende motor)
– laten draaien tot de koelvin aanslaat. (ondertussen wel de temperatuur af en toe in de gaten houden)
– Doppie erop.
– KlaarAls je de akchelmotor vol laat draaien heb je kans dat je de koelvin nooit aan het draaien krijgt, ivm de kachelmotor nu de motor afkoelt, dus die gewoon op 0
Willem
9 juli 2011 om 18:33 #17866701Das precies wat we gedaan hebben. Welliswaar dat mijn Corsa geen airco heeft. Dus die eerste stap hoefde ik niet te doen. Wel hebben we de motor eventjes goed laten lopen en gezien dat er plots druk terug werd geblazen in het systeem. INderdaad terwijl de motor draaide, zakte het peil, dus vulde we weer een beetje bij. Zelfs nog eventjes een kleine testrit extra gedaan en daarna, omdat de motor toch op temperatuur kwam, eventjes stationair laten draaien en gezien dat de koelvin aansloeg op ongeveer 98 a 99 graden.
Nu het volgende en das de achteruit rij verlichting, die gaat niet aan. Dat kan of het lampje zijn, een draadbreuk, of de schakelaar op de versnellingsbak. ;) En dan…. sja… misschien een leuke streep erop???? Ik heb al wat ideetjes voor m’n Corsa’tje. Een kleine tip van de sluier…
http://i.pbase.com/o4/65/621265/1/55245060.ManfredSchurti1977MartiniPorscheRaceCarDriver24HoursLeMans.jpg
En dan alleen die blauw/licht blauw/rode streep natuurlijk.9 juli 2011 om 18:48 #17866715Keurig..
Willem
9 juli 2011 om 22:31 #17866716Negen van de tien keer de achteruitrijschakelaar op de bak kapot.
Deze is te vervangen aan de buitenzijde van de bak net onder de hevel van de koppeling.mvgr stefanovitch
10 juli 2011 om 07:40 #17866717Inderaad schakelaar achteruit rij verlichting kapot.
Deze zit in de versnellingsbak gedraait, is een soort bout met stekker erop, zit aan de radiateurzijde onder de koppelingshevel.
Willem
11 mei 2014 om 19:47 #17866718oh? de mijne is blauw maar komt omdat ik anti vries gebruik
11 mei 2014 om 21:58 #17866719Heb Rode in al mijn Opels.
Werkt prima, gebruik geen antivires, deze beschermt tot -26 lijkt mij prima zat voor hier.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.