Koelvin Astra GTC 1.6xep loopt niet

Forumindex Forums Techniek Ecotec Koelvin Astra GTC 1.6xep loopt niet

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    peyke1978

Hallo mensen,

Ik heb sinds kort een Astra GTC 1.6 xep. Doordat de koelvloeistof uit het reservoir kookte ben ik gaan kijken wat het probleem is. Ervan uitgaande dat er geen grotere ellende is veroorzaak ….. :roll:

De koelvin slaat niet aan, ik heb hem tot 108grd laten oplopen maar niets. Bij ingeschakelde (manuele) airco gaat het ding wel aan, dus de koelvin zelf werkt opzich. Zekeringen zijn in orde en koelvloeistoftemperatuur sensor heb ik ook al vervangen.

1.Slaat de koelvin soms later aan? het overgutsende vloeistof zou kunnen betekenen dat de vorige eigenaar dit met water gemengd heeft, en hierdoor een veel lager kookpunt heeft.
      2. Heeft dit model nog een (thermo) schakelaar in de radiateur zelf?
      3. Thermostaat probleem? zou een duur grapje worden aangezien deze elektrisch blijkt te zijn
      4. een ander idee? :grin:

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
      Alvast bedankt,
      Dennis

Kleine-Paul
      Deelnemer

Geen idee of het bij deze auto het zelfde is. Maar bij mij (Corsa B) had ik hetzelfde en daar was de dop van het koelvloeistof reservoir kapot (liet continu lucht door waardoor het koelsysteem niet op druk kwam en al bij 100 graden begon te koken in plaats van later).

Juffer1
        Deelnemer

Ik rijdt zelf ook met een Astra H Z16XEP.

Bij mij draait die koelvin vaker wel dan niet. Wat een euvel schijnt te zijn zijn de temperatuur sensoren.
          Je zou eigenlijk eens moeten laten uitlezen of die wel de correctie temperatuur doorgeven.

Heb al eens eerder gezien dat zo’n sensor aangaf dat het -30 was terwijl het + 15 was.
          Het zou dus kunnen zijn dat je auto “denkt” dat de temperatuur voor het aansturen van de vin nog niet is bereikt terwijl je daar in de praktijk al ruim overheen zit.

Gr. Arjan

peyke1978

Bedankt voor de info. Probleem had ik inmiddels ontdekt. Bleek de dop van het reservoir te zijn. Deze zat er
            Niet goed op.

Koelvin slaat overigens pas bij 113grd in, erg laat t.o.v. mijn vorige auto’s maar blijkt standaard te
            Zijn bij dit type volgens navraag bij dealer.

Grtz

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.