Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koelvin Astra G blijft draaien
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 8 mei 2022om 12:40 door Pitbullpietje.
-
AuteurBerichten
-
29 mei 2015 om 16:20 #17272127
hoi mensen,
Sinds gisteren blijven allebei mijn koelvinnen draaien met en zonder sleutel in contact.
Als ik accu loskoppel stoppen ze maar zodra ik accu weer aansluit gaan ze weer vol blazen :wtf
Heb nu ff als tijdelijke oplossing de zekering eruit gehaald zodat ze mn accu niet leegtrekken…
Maar temperatuur word gewoon netjes 90 graden als ik rij, wat zou dit kunne zijn??
Alvast bedankt voor de reacties29 mei 2015 om 16:40 #18285940Blijven de koelvinnen ook doordraaien als de motor al koud is of alleentijdens de cooldown van de motor als je contact uitstaat??
29 mei 2015 om 16:44 #18285941ze blijven nonstop draaien, tenminste tot mn accu n keer leeg raakt…
29 mei 2015 om 16:56 #18285942Misschien dat je koelvin schakelaar kapot is ie de koelvinnen activeert bij een bepaalde teperatuur dat deze nu constant spanning geeft
29 mei 2015 om 18:07 #18285943Ja dat zou kunnen, maar waarom dan ook met uitgeschakeld contact vraag ik me af…. :hmmz
29 mei 2015 om 18:09 #18285944Zelfde met je koplampen neem ik aan.. Die blijven ook aan als je je contact uitzet.. Dus hier blijft spanning op staan
29 mei 2015 om 18:16 #18285945Hmm ja daar heb je weer gelijk in, en weet je waar die schakelaar zit van de koelvin? Of moet ik daarvoor de hele koelvin vervangen wil ik het oplossen?
29 mei 2015 om 18:26 #1828594629 mei 2015 om 20:10 #18285947Aangezien je het over beide koelfans hebt heb je dus airco, de Astra G met airco heeft een apart aanstuur apparaat voor de fans achter de voorbumper. Ik vermoedt dat daar iets mis mee is.
29 mei 2015 om 20:49 #18285948@midnight black wrote:
Aangezien je het over beide koelfans hebt heb je dus airco, de Astra G met airco heeft een apart aanstuur apparaat voor de fans achter de voorbumper. Ik vermoedt dat daar iets mis mee is.
dat is ook een optie.. ik had geen weten of hij wel of geen airco had… ik ging van het basic astra g model uit
29 mei 2015 om 21:19 #18285949ja was ik ff vergeten te melden, auto is n Astra G Opc1 met airco en ze draaien allebei…
29 mei 2015 om 21:49 #18285950Kan idd de aansturing zijn die t laat afweten.
Ik heb er zo nog wel een paar liggen, stuur maar pmetje bij interesse :).30 mei 2015 om 10:11 #18285951Laten uitlezen bij plaatselijke garage en gaf storing op temperatuursensor in mn radiateur dus tis geen duur aanstuurapparaat wie weet eaar die presies zit en eventueel afbeelding ervan? Dus Chris426 heb die aansturing niet meer nodig
30 mei 2015 om 10:15 #18285952Ok, geen probleem.
Blij dat het geen dure grap wordt :thumb .30 mei 2015 om 10:25 #18285953Er zit geen sensor in je radiateur, enige plek bij de xer is aan de zijkant bij de bobine.
30 mei 2015 om 10:52 #18285954das de temperatuursensor ja en die heb ik er ook ff afgehaald maar hij bleef doordraaien… :wtf dus ik heb storing in n sensor die ik niet heb?? :wtf
30 mei 2015 om 11:13 #18285955Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je juist een doorverbinding moet hebben op die sensor om de fan te laten stoppen (ken het schema zo niet) maar stuurapp. blijft verdacht omdat beide fans draaien. @Bart-gsi, ik wist dat er airco op zat omdat er anders maar 1 koelfan op zit.
30 mei 2015 om 11:17 #18285956Maar als die sensor niet zou werken zou die ook niet 90 graden aangeven en dat doet die dus wel.
30 mei 2015 om 11:17 #18285957@midnight black wrote:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je juist een doorverbinding moet hebben op die sensor om de fan te laten stoppen (ken het schema zo niet) maar stuurapp. blijft verdacht omdat beide fans draaien. @Bart-gsi, ik wist dat er airco op zat omdat er anders maar 1 koelfan op zit.
Ik niet maar ik wist ook toen niet welk model astra g de topic starter reed.. Dat kwam daarna pas naarvoren
Ik ging eerst gewoon uit van een standaard astra g.. 1.6 1.8 wat er relatief vaak inhangt30 mei 2015 om 13:48 #18285958Update, nu blijven ze uit… maar ze blijven ook uit… :wtf maar als motor te warm word 90+ graden gaat wel de ventilator van de motor draaien en niet van de airco… :cry
30 mei 2015 om 14:35 #18285959Start de motor en laat deze op bedrijfstemperatuur komen
Als je motor bij 95 graden MAX. 100 graden of hoever je meter loopt gaat voor deze het rode gedeelte ingaat de ventilator activeerd is het goed.. Doet deze het niet wordt het verder zoeken… Maar is een vrij simpele test…30 mei 2015 om 23:51 #18285960rond de 90 graden hoort de ventilator van de motor aan te gaan.
ik weet niet precies hoe het zit maar, dacht dat de ven van de airco alleen aan gaat als de condensator te warm word, dat zal waarschijnlijk vooral gebeuren als je stilstaat dus, je kan is proberen een tijdje stil te staan met warme motor en airco aan, misschien dat die dan wel gaat draaien.
ik lees vaak dat mensen een kapotte druksensor, relais of, zekering hebben als de ventilator helemaal niet meer wil draaien
31 mei 2015 om 07:13 #18285961Ligt bij deze aan het motortype.
Heeft deze een losse Koelmodule, dan heeft deze geen Relais.Heeft deze aansturing vanuit de motor ECU dan heeft deze Relais.
Als een van de zekeringen kapot is kan de koelvin(nen) ook blijven draaien.
b07: ze worden meest samen aangestuurd.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 mei 2015 om 09:20 #18285962De motoren welke geen koelmodule hebben hebben meestal ook maar 1 fan.
De motoren met koelmodule hebben vaak 2 fans, de koelmodule stuurt beide fans aan.
De ECU temp bepaald of de fans gaan draaien als de temperatuur te hoog op loopt, eerst word de linker ingeschakeld de rechter gaat pas in als de temp dan blijft stijgen. De rechter is eigenlijk primair bedoeld voor de airco en komt pas in als de rijwind niet meer voldoende is om de condensor te koelen. Ofwel gaat ook niet altijd draaien, dus zoals ik het lees lijkt je probleem nu opgelost.1 juni 2015 om 15:48 #18285963Heb vandaag ff laten draaien, als de naald iets over de 90 graden komt dan gaan ze beide weer draaien. Maar zodra ik contact uitzet gaan ze ook weer uit.
Dus lijkt opgelost ookal is er niks aan gedaan :wtf dus tog ff in de gaten houden hoe het gaat :hmmz king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.