Koelventilatoren blijven draaien

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Koelventilatoren blijven draaien

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Dennisvdpol

Ik heb een Opel Zafira A van 1999 met een 1.8 benzine motor. Het probleem wat ik hiermee heb is dat beide koelventilatoren blijven draaien, ook als de sleutel uit het contact is gehaald en de auto wordt afgesloten. Ik kan de ventilatoren uitzetten door de accu polen los te halen. Ook kan ik ze uitzetten door een 3 polige stekken los te halen van de voorste (airco) ventilator.

Bij een opel garage zijn er twee storingen met een tech 2 uitgelezen (code 21 en ik geloof 24) beide te maken met de bewuste ventilatoren.
      ■21 Koelventilator 1 Functioneringsstoring.
      ■24 Koelventilator hoge input spanning.

Volgens mij kan storing 21 veroorzaakt worden doordat ik de stekker los had liggen tijdens het uitlezen. Storting 24 kan veroorzaakt worden doordat twee weken eerder van de dynamo de spanningsregelaar stuk was gegaan met bijbehorden Accu. Toen was er een storing van te hoge spanning uitgelezen.

Tijdens een bezoek (second upinion) aan een andere garage zijn dezelfde storingscodes uitgelezen dit maal met de stekker weer in geplug op de voorste ventilator.

De Opel garag zei aan de hand van deze storingen dat de voorste ventilator defect is en dat deze vervangen moet worden. Echter waarom draait deze ventilator nog? De ander garag zei dat de ventilator het probleem niet is maar dat ze alles moeten nameten om te achterhalen wat het defect is. Het kan een sensor zijn of de koelmodule.

Is er iemand die mij kan vertellen wat het nu kan zijn.

Groeten Dennis

wim-v6
      Deelnemer

Relais eens wisselen, of koelmodule kapot.

Willem

Dennisvdpol

Hoi Willem,

Bedank voor je reactie. Ik heb zelf al in de relaisbox gekeken onder de motorkap. Hierin zit maar 1 paars relais. Onder het stuur zitten ook relais maar die zijn voor hele andere dingen zoals in het boekje staat.
          Welke zou ik dan moeten wisselen mocht dit nodig zijn? Enig idee?

Aan de koelmodule links onder de bumper had ik ook al aan gedacht.

wim-v6
          Deelnemer

Ik weet niet of je airco hebt, of niet.

Er zit een relais kastje ter hoogte van de accu, deze kan van de motorkoeling zijn.

maar vaker worden bij modellen met airco deze problemen veroorzaakt door een defect in de koelmodule.

Willem

Dennisvdpol

Hallo Willem,

Het relaiskastje wat ik heb geopend zit net achter de Accu dus dat zal wel het kastje zijn wat je boedoeld. Vrijdag wordt er door een garage verder naar gekeken. Mijn angst is dat er WEER een grote kostenpost aankomt voor een auto die ik net een half jaar rijdt.

Misschien nog waardevolle info. Twee weken voor dit probleem is er een nieuwe dynamo en acuu in de auto gezet omdat de vorige dynamo een defecte spnningsregelaar had. Hierdoor heeft de oude dynamo een te hoge spanning afgegeven waardoor mijn al mijn telles uitvielen, een koplampje doorbrande en de automaat in noodloop viel (alleen nog met de keuze hendel schakelen).

wim-v6
              Deelnemer

Zal eens in het schema kijken.

Willem

wim-v6
                Deelnemer

Even op het schema zitten kijken.

Als je Airco hebt, dan worden de Koelmotoren worden DIRECT gestuurd vanuit de Koelmotoren, zitten geen losse relais tussen.

Dus als de Koelmotoren naar behoren werken, zal het probleem in de motorkoelmodulke zitten.

willem

Dennisvdpol

Ik heb airco in mijn Zaffie. Dus we gaan eens kijken of via onderdelenzoeker ik een tweede hands kan vinden.
                    Verwisselen kan ik hopelijk zelf wel. Ik heb al gezien waar deze zit.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.