Koelventilator Astra J 1.6AUT 11/2010 blijft voluit draaien

Forumindex Forums Modellen Astra Koelventilator Astra J 1.6AUT 11/2010 blijft voluit draaien

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266366
    leeuwen
      Lid sinds:
      19 March 2014

      Beste Forumleden,

      Bij mijn Astra J 1.6AUT van 11/2010 (A16XER 85kw AT6 Motor) gaat na ongeveer 5 seconden na het starten van de auto de koelventilator op vol vermogen draaien (toert op in 3 stappen). En het lampje met steek-sleutel gaat ook na ongeveer 5 seconden branden. Het lijkt alsof er een relais blijft hangen/ hoog staat?

      De volgende zaken heb ik kunnen nakijken:
      – motortemperatuur is goed, ook op dashboard
      – koude start = tempsensor 20 graden, lijkt dus goed te zijn
      – alle mogelijke invloeden zoals airco en kachel in/ uit geschakeld
      – het is geen relaisdoos zoals ik had verwacht, maar een ingesealed stuk plastic met een stekken eraan? klopt dat?

      – morgen ontvang in een ELM327 interface om de Astra eerst maar zelf uit te lezen, voordat ik ‘m wegbreng. Dus weet niet of er foutcodes in staan.

      Iemand dit probleem al eerder gehad? Wellicht een suggestie? Kan ik deze eventuele foutcode zelf resetten, om te deze “noodloop” te stoppen? (correct me if I’m wrong!)

      Groeten, Ronald.

      Nu: Astra J 1.6AUT 2010

      #18238085
      Opelharold
        Lid sinds:
        26 August 2014

        Hallo,

        Dit probleem heb ik nu ook, heeft u inmiddels een oplossing gevonden?

        Mvg. Harold

        #18238086
        leeuwen
          Lid sinds:
          19 March 2014

          Beste Harold,

          Na een bezoek aan de opel dealer, bleek het om een kapotte thermostaat te gaan. (Kosten hiervan waren 227 incl montage, waarvan de thermostaat 100 was)

          Deze storing kon ik zelf niet uitlezen.

          Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

          Groet, Ronald.

          #18238087
          Opelharold
            Lid sinds:
            26 August 2014

            Hallo Ronald,

            Bedankt voor je reactie, ik neem dit mee in miijn zoektocht.
            Het rare is wel dat bij het uitlezen geen foutmelding/code komt.
            Msschien een relais?

            gr.Harold

            #18238088
            leeuwen
              Lid sinds:
              19 March 2014

              Hoi Harold,

              Zelf kreeg ik ook geen foutcode bij het uitlezen. (behalve het gele steeksleutel lampje op het dashboard) Ik heb de auto zelf uitgelezen met een ELM327 wifi, na het resetten van de MILdata deed de auto nog steeds het zelfde. (geen foutcodes)

              Blijkbaar zit er op de huidige thermostaten ook elektronica, maar het zou evengoed een relais kunnen zijn die blijf plakken/ hangen.

              Laat me even weten wat het probleem was als je het opgelost hebt.

              Groet, Ronald.

              #18238089
              Opelharold
                Lid sinds:
                26 August 2014

                Hallo Ronald,

                Gisteren met een andere computer de code p0599 uitgelezen.
                Waarschijnlijk een nieuwe thermostaat!

                Ik hou je op de hoogte.

                Gr.Harold

                #18359902
                juruca
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 January 2005

                  Hallo Ronald,

                  Weet je toevallig waar dat ingesealde pakketje met stekkers zit onder de motorkap.

                  Ik heb ook vreemde zaken met de ventilator maar ook geen sleutel op het dashboard.

                  Gr.

                  Albert

                   

                   

                   

                  #18360490
                  RRAAVVII
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 February 2011

                    als je fan blijft draaien is idd je thermostaat defect

                    #18360527
                    juruca
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 January 2005

                      Ik had ook last van ongewild hoge koelventilator snelheid, op willekeurige momenten.

                      Geen storings codes maar wel soms de melding ‘dringend service nodig’!

                      Vreemde melding want steeds geen fout codes.

                      Maar voor het probleem met de koelventilator, heb ik beide temperatuur sensors vervangen omdat ik niet weet welke zorgt voor de sturing van de koelventilator, ik dacht dat de ene voor de temperatuur indicatatie op het dashboard was en de andere voor de sturing van de ventilator.

                      Het lijkt opgelost want het probleem heeft zich niet meer voor gedaan voorlopig.

                      hier de link voor de sensors:

                      https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/koelvloeistof-sensor/opel/astra-j-sports-tourer-bouwjaar-2010-10-heden/c1655-588-25029/sensor-koelmiddeltemperatuur-adg07283-blue-print/p718600.html

                      En dit zijn de relais voor sturing van de koelventilator (K1, K12 en K13 in de zekeringenbox onder de motorkap):

                      K10 10 SPARE —- ——————–
                      K11     KR20C Cooling Fan Low Speed Relay —- G10 Cooling Fan Motor
                      K12    KR20D Cooling Fan High Speed Relay —- G10 Cooling Fan Motor
                      K13    KR20A Cooling Fan Medium Speed 1 Relay —- G10 Cooling Fan Motor, Fuse F45UA

                       

                       

                      #18360651
                      Hromkes
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 March 2018

                        :-( Even voelen bij de ingang en uitgang van de radiator of deze ook heet word zo als al aangegeven thermo staat defect als de uitgang koud blijft

                         

                        sucses

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.