Koelven. valt me continue lastig!

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Koelven. valt me continue lastig!

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Small Sexy
    Deelnemer

Ik heb een calibra turbo uit 1993 waarvan de condensor lek is. Hierdoor functioneerd de airco niet. Zal me verder weinig boeien, alleen de koelvin is moeilijk aan het doen.
      Elke keer als ik de auto aanzet of uitzet dan gaat dat stom ding lopen. Zelfs nadat de auto uit staat koelt ie na. Dit betreft de koelvloeistof radiateur ven, zowel als de airco radiateur ven.

De koelvin slaat mooi in als ie te warm is, dus thermoschakelaar in de radiateur is prima.

Kan ik de aansturing van de airco(wat ik denk dat de boosdoener is) afsluiten zodat de koelvin niet als een op hol geslagen maloot begint te draaien zodra ik stil sta?

Dit is het overzicht van het relaiskastje onder de motorkap waarin de zekering en het relais van de koelvin zich bevinden.
      Groene relaiskastje is overigens slecht, die tikt af en toe aan en uit waardoor de vin heel af en toe niet mee draait zodra ik er een tikje op geef. Het relais is dus versleten, maar nu..

Moet ik het relais vervangen voor een die wel goed functioneerd? Of kan ik simpelweg het relais/zekering weg laten zodat ie wel begint te draaien als ie te warm is, maar niet als de airco meent te moeten gaan koelen.

Sjupke`

wim-v6
      Deelnemer

Dat de koelventilator aan slaat na het rijden is in princiepe normaal, de C20LET is eenmaal voorzien van Nakoeling..

als ie gaat draaien als ie koud is is er wat anders aan de hand..

Bijde koelvinnen worden voor zowel de Motorkoeling als airco gebruikt…

een niet werkende Airco zal geen koelvin probleem veroorzaken, die

leg nou eens precies uit wat er mis gaat, ik snap er de ballen niet van???

Gaat de KOELVIN ALTIJD draaien als je je Contact aan zet, ook bij koude motor??

Willem

Small Sexy
        Deelnemer

Jep, altijd draaien, koude motor en koude motor die is afgezet. Maakt allemaal niet uit. Na 2 minuten ongeveer schakeld deze weer uit om vervolgens op een raar tijdstip weer 2 min aan te slaan.

wim-v6
          Deelnemer

Koelvin schakelaars van de radiateur al vervangen??

Denk het probleem eerder hierin zit..

haal anders de stekkers eens van de Airco Druksensoren.

Willem

Small Sexy
            Deelnemer

Zal morgen eens wat stekkers verwijderen. Tevens de thermoswitch doormeten.

Small Sexy
              Deelnemer

Thermoswitch doet t perfect. Eens nader nagedacht en eens de koelvinstekker los getrokken. Hierna stopte de koeler van de airco er ook mee. Weer bevestigd en toen stekker van de airco koeler los getrokken. Ding houdt eindelijk zen kop en slaat nog steeds aan bij een te hoge tempratuur. Hij koelt alleen niet na, niet te heet uitzetten dus haha.. Heb nu wel maar een koelventilator, wat er eerst 2 waren. Ik geloof wel dat t zo gaat lukken omdat ik verschillende ombouwprojecten heb gezien met een enkele originele koeler erop die zo ook functioneerd.

Efin, mijn doel is bereikt. Bedankt zover willem.

Sjupke`

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.