Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Koelsysteem perikelen…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 november 2011 om 18:34 #17929789
Ja, dat had ik dus ook gedaan om terug naar huis te kunnen komen uit Frankrijk. En daarna nog een paar weken gereden en toen was het weer het zelfde liedje. Daarom ga ik nu maar gewoon alle slangen vernieuwen.
Heb alle slangen zoals ik ze wil hebben samengesteld door een hoop van de oude te verknippen en te plakken, want ik was het met een hoop vormen niet eens. Die slangen zijn ze nu in Engeland precies voor me op maat aan het maken, en het wordt daar ook verkrijgbaar voor andere klanten die liever de slangen hebben in die vorm. Is dus wel voor een E Kadett dan… Straks heb ik dus een set die echt super netjes past!
Maar ik zou je dus wel aanraden om in elk geval die slang te vernieuwen! :vertag
15 november 2011 om 20:58 #17929790Het wordt steeds gekker…. :wtf
Okay, vanaf het begin dan maar, even op een rijtje…
Vanaf het begin dat ik mijn C20XE heb ingebouwd heb ik dat hij nog wel eens warm loopt. Dan bedoel ik 90% van de schaal op de temperatuur meter, nét niet in het rood en nét niet dat de fan aan slaat.
De fan werkt 100% zeker, want als ik hem een tijdje stil stationair laar lopen slaat hij keurig aan en daalt de temperatuur weer.
Heb de motor er nu bijna 2 jaar in liggen en ongeveer 8000 kilometer gemaakt (weinig dus)
Afgelopen voorjaar heb ik er een nieuwe originele GM radiateur in gezet, nieuwe thermostaat en systeem toen het koud was met schoon water gespoeld, nieuwe vloeistof er in.
Van de zomer met de auto in Frankrijk geweest en op de terugweg een scheurtje in een slang gehad (zie eerste post) en gefixt onderweg.
Twee maanden geleden maar eens een 82 graden thermostaat er in gezet (origineel GM) om te kijken of dat hem beter koel houdt, maar helpt niks.
Drie weken geleden besloten om maar eens nieuwe slangen te laten komen/maken uit/in Engeland, dus alle slangen er af gehaald en opgestuurd en met wat slangen die ik nog had liggen van mijn 1.8 blok het koel systeem werkend gemaakt exclusief verwarming, want daar had ik niet genoeg slang meer voor.
Twee weken geleden maar eens besloten om het systeem flink te reinigen en dus de koelvloeistof afgetapt, water er in gedaan en Dreft afwasmiddel. Stuk gereden en terwijl de motor warm was het systeem geleegd en met twee waterkokers aan de gang gegaan om met water op temperatuur het systeem geheel te spoelen. Na 10 keer 2 liter er door heen gemikt te hebben en met schoon water een rondje te hebben gereden heb ik het systeem geleegd en 5 liter voorgekookte azijn er in gedaan, rondje gereden en weer met vele vele vele waterkokers gevuld met schoon kokend water het systeem gespoeld.
Water er in gelaten en naar huis gereden en de dag er na bij de dealer koelvloeistof gehaald, beetje oranje achtig spul.
Toen begon ‘de ellende’, na een dag of twee wat ritjes in de buurt kwam er creme kleurig schuim in het tankje bovenop te liggen. Dus het tankje er een keer af gehaald en de vloeistof er uit gegoten en het tankje gereinigd. Vloeistof pijl weer aangevuld met gedistilleerd water.
Gisteren reed ik er (in erg rustig tempo) mee naar Ijsselstein, temperatuur bleef op de snelweg netjes op 50% staan, maar toen ik de snelweg af was liep hij steeds verder op tot hij weer ongeveer op 90% stond van de meter! :cry Na een minuutje of 20 daar het tankje open gedraaid en toen zat er echt een dikke laag curry kleurige schuim bende boven in het tankje…. :hmmz
Nou wist ik het voor mijn gevoel zeker, een scheurtje in de kop op de bekende plek tussen het oliekanaal en koelvloeistof kanaal. Vandaag dus maar even bij de Gamma een metertje aluminium buis opgehaald met het idee om die in het bekende kanaaltje te gaan persen….
Maar toch uit nieuwsgierigheid nog een keer vandaag de thermostaat los gedraaid en terwijl alles koud was met 20 liter water en een trechter de boel gespoeld. Gaat vrij makkelijk natuurlijk met een simpel systeem zonder de verwarming er bij, slang aan de zijkant van de kop ook even los, radiateur er even uit en gespoeld. Kwam nog steeds een hoop vlokkende bende uit bij het gat van de thermostaat, dus flink door lopen spoelen tot er schoon water uit kwam. Tankje wederom flink schoon gemaakt met afwasmiddel en een borstel, 10 liter heet water er door heen….
De koelvloeistof die ik voor dat ik de slangen ging opsturen had afgetapt was nog mooi schoon eigenlijk, helder blauw, niks aan de hand. Dus die heb ik er nu maar weer door een thee filtertje heen in gemikt en net een flink stuk mee gaan rijden en wat denk je?? Temperatuur was super stabiel 50%!! Alleen als ik echt heel lang super sloom ging optrekken en stil staan een tijdje en weer optrekken en stilstaan en dat tig keer ging hij naar 60%, maar meer niet!! En bij thuiskomst net was er NIKS te zien van schuim of wat dan ook!! Moet nog even kijken na een tijdje afkoelen nu, olie stijgt natuurlijk in water….
Ik schrijf dus dit hele lange verhaal maar een keer compleet op om voor mezelf al te kunnen beredeneren wat er nou allemaal steeds aan de hand is geweest en gebeurd in stappen…. Mijn conclusie is nu dat er dus vreselijk veel vuil in de motor in het koelsysteem heeft gezeten en nog niet gelijk met de reiniging er uit is gekomen, maar daar na pas??
:wtfWe houden het in de gaten….
16 november 2011 om 12:35 #17929791Vanochtend nog steeds kristalhelder blauwe koelvloeistof…. :wtf
Snap er geen ene moer van!
17 januari 2012 om 19:52 #17929793Okay, de Roose slangen set zit er op, samen met een nieuwe EBC waterpomp met metalen rad, nieuwe distributie set er toch maar op gezet met Gates riem en SKF rollen….
De koelvloeistof is nog steeds voor het moment water met glycol, maar ga dit nu gauw vervangen voor echte koelvloeistof….
Heb er namelijk vandaag de hele godganze dag mee gereden met de temperatuur 100% stabiel in het midden van de schaal!! Voor het eerst!! Denk toch achteraf gezien dat hier de waterpomp nog het meest verantwoordelijk voor is geweest. Toch zag de oude waterpomp er nog prima uit, liep nog soepel, impellor zat nog goed vast. Het was alleen wel duidelijk zo’n goedkoop pompje met kunststof impellor, collega van mij zei dat de scherpe kantjes aan die impellor wel eens voor problemen konden zorgen, noemde het fenomeen ook bij naam wat dan ontstaat. Schijnt ook te gebeuren als je de pomp te snel laat draaien, in tegenstelling tot wat je zou verwachten dat hij meer gaat rondpompen ontstaat er alleen maar een soort vacuum in gas waardoor hij minder rond gaat pompen. Dit had hij al eens gezien en was ook onderzocht bij mini’s waar hij veel aan sleutelt. Schijnt dat je daarvoor een andere pomp kon krijgen met kleinere poelie zodat de pomp meer toeren ging maken, wat alleen maar averechts werkte….
Ben als dit zo blijft wel SUPER BLIJ!! :wors
17 januari 2012 om 21:37 #17929794Super!!
17 januari 2012 om 22:53 #17929795Die pijpjes voor in de kop kwam ik laatst tegen op Ebay.de voor 25 euro per stuk.
18 januari 2012 om 08:11 #17929796Okay, kan interessant zijn, die dingen zijn altijd behoorlijk verroest na 25 jaar…
18 januari 2012 om 21:42 #17929797:kewlpics van dat slangenset???
Ben wel benieuwd eigenlijk
18 januari 2012 om 22:11 #17929792@Mr. Bone wrote:
:kewlpics van dat slangenset???
Ben wel benieuwd eigenlijk
Die slangen op de site van Roose zijn sowieso mijn slangen die op de foto’s staan. De slangen zijn zelfs voor een deel door mij ontworpen om perfecte passing op te leveren in een Kadett zonder ABS. Zal nog eens een foto maken van mijn motor ruimte als het er een keer licht genoeg voor is. Momenteel vertrek ik en kom ik thuis van werk in het donker, heb de slangen met behulp van een paar led zaklampen er in geplaatst op straat voor mijn huis….
19 januari 2012 om 11:52 #17929798ziet er netjes uit hoor, maar doelde idd meer op een foto van je motorruimte.
mooi spul,
:thumb
20 januari 2012 om 22:50 #17929799Als ik morgen even een momentje heb en mijn camera op zak maak ik wel even een plaatje….
21 januari 2012 om 15:36 #1792980021 januari 2012 om 21:30 #17929801:thumb
Het enigste wat bij mij een probleem zou zijn is die bovenste waterslang.
Ik heb namelijk een XE en een radiateur van een NE, die is langer waardoor die slang niet uitkomt.
Want daar zit nu een aangepaste astra 1.4 slang op.
Voor de rest een zeer mooi set, alleen ik had voor rode of blauwe slangen gegaan, maar dat is puur persoonlijk.
Ik hou wel een beetje van felle kleuren die eruit springen.Op deze foto’s kan je goed die bovenste waterslang zien, al moet ik hier alleen nog me veerpootbrug monteren, die moet ik nog ff blauw spuiten, en er moet nog een rood Kadett L-etje op met blauwe letters
21 januari 2012 om 21:54 #17929802Is gewoon de slang van de NE, hebben ze standaard in het pakket hoor… Ook een SFI vervanger vergt eventueel een andere slang daar, maar bij mij is de onderzijde (uitgang van stappenmotor) al anders, dus paste die slang omgekeerd als gegoten. Dit had ik met de oude slangen natuurlijk al ontdekt, anders had ik daar ook wel een andere voor ontworpen.
Tja, felle kleuren, ik wou eerst blauw, tot ik zag hoe dat er na een paar maanden uit ziet, je houdt het toch niet mooi, of je moet elke avond onder je motorkap liggen poetsen en dat doe ik niet… Vind zwart wel prima, valt mooi weg tegen de achtergrond…
21 januari 2012 om 22:05 #17929803dit is geen NE slang, Bij een NE wijst de aansluiting van de thermostaat de andere kant op dan bij een 16v thermostaat.
Die slangen blijven na een paar maanden toch gewoon netjes? Ik ga het ook niet iedere dag poetsen hoor, ding rijd 5000 km per jaar waarvan die er 4500 op ze klote krijg, dus………….
Maar eens in de maand ff een lap erover heen vind ik geen probleem21 januari 2012 om 22:30 #17929804Hangt er van af, heb vaak zat van die slangen in kleuren gezien dat ze helemaal goor zijn. Vind zwart nogmaals ook gewoon het mooist, maar Roose kan allerlei kleurtjes leveren hoor… En die slang kunnen ze ook voor jou precies op maat maken…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.