Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › koelprobleem corsa c z14xep ….opgelost!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2015 om 19:05 #17272822
bij mijn Corsa met z14xep heb ik een koel probleem.
vorige week zag ik dat het expansievaatje leeg was dus heb ik die weer gevuld.
nu was hij vandaag weer leeg.
nu zag ik dat de tule waar de koelleiding van thermostaathuis naar inlaat opzit was afgebroken en dacht ik dat hier het probleem lag maar na het tijdelijk afdoppen van deze leiding werkt de koeling nog steeds niet.
Het lijkt er op dat de waterpomp niet meer draait, de temperatuur loopt op tot het rode en de fan blijft maar draaien en daarnaast wordt de kachel maar niet warm.De waterpomp incl behuizing is erg duur dus wil ik zeker weten dat dit het euvel is, herkent iemand dit?
zelf denk ik dat de waterpomp stuk is gegaan, daardoor de motor te warm is geworden en de kunststof tule afgebroken is waarna de bovenste helft van het koelsysteem leeg gelopen is.
versie 2 kan zijn, tule afgebroken, systeem leeg, daardoor de waterpomp droog heeft staan draaien en stuk gegaan is.
overigens de poelie draait wel maar ik denk dat de schoepen niet mee draaien.
18 juli 2015 om 19:33 #18291068De zaak los halen en dan hebben we het over de thermostaat en waterpomp.
Dan kun je de waterpomp goed controleren.
Ook de zaak goed vullen en ontluchten s.v.p. DIT MOET JE EERST MAAR EENS DOEN.
Twee linker handen?
Wim-v6 ff bellen. :thumb19 juli 2015 om 13:27 #18291069waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar het lukt maar niet te ontdekken wat het is.
Ik heb echt GEEN 2 linkerhanden maar mijn logica en wat ik tegen kom kloppen niet met elkaar.
Lucht zou inderdaad kunnen kloppen maar ik heb alle slangen los gehad en de wet van de communicerende vaten zou zeggen dat de lucht moet verdwijnen en kvst uit de slangen moet lopen maar het tankje blijft vol en de slangen staan droog.
ik heb de thermostaat er uit gehaald en na 1 a 1 1/2 km schoot de temperatuur alsnog omhoog en de kachel blijft wederom koud.
Dit zou duiden op lucht.
Radiateur blijft helemaal koud tot de thermostaat open gaat en dan wordt de bovenste helft warm (ook lucht)
enz enz. Maar nogmaals, wanneer ik de slangen los trek moet daar gewoon vloeistof uit komen lopen na verloop van tijd maar dat gebeurd niet.
Ik ben geen automonteur maar loodgieter, dus fenomeen lucht probleem is mij echt niet vreemd.
Wat zie ik over het hoofd? Houd de eventuele kapotte waterpomp dan het water tegen? wat eigenlijk ook niet moet kunnen want dan had alsnog via de radiateurkant water uit de slangen moeten komen :vertag :hmmz :hmmz19 juli 2015 om 13:29 #18291070Zit er geen ontluchtingsnippel onder op je radiateur? Aan de kant van de thermostaat alleen helemaal onderin
19 juli 2015 om 13:44 #18291071ja jawel en daar loopt gewoon vloeistof uit.
20 juli 2015 om 20:37 #18291072@patrick v voorn wrote:
waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar het lukt maar niet te ontdekken wat het is.
Ik heb echt GEEN 2 linkerhanden maar mijn logica en wat ik tegen kom kloppen niet met elkaar.
Lucht zou inderdaad kunnen kloppen maar ik heb alle slangen los gehad en de wet van de communicerende vaten zou zeggen dat de lucht moet verdwijnen en kvst uit de slangen moet lopen maar het tankje blijft vol en de slangen staan droog.
ik heb de thermostaat er uit gehaald en na 1 a 1 1/2 km schoot de temperatuur alsnog omhoog en de kachel blijft wederom koud.
Dit zou duiden op lucht.
Radiateur blijft helemaal koud tot de thermostaat open gaat en dan wordt de bovenste helft warm (ook lucht)
enz enz. Maar nogmaals, wanneer ik de slangen los trek moet daar gewoon vloeistof uit komen lopen na verloop van tijd maar dat gebeurd niet.
Ik ben geen automonteur maar loodgieter, dus fenomeen lucht probleem is mij echt niet vreemd.
Wat zie ik over het hoofd? Houd de eventuele kapotte waterpomp dan het water tegen? wat eigenlijk ook niet moet kunnen want dan had alsnog via de radiateurkant water uit de slangen moeten komen :vertag :hmmz :hmmzVandaag wederom weer alle slangen losgegooid en nu koelvloeistof in de slangen gegoten en weer gemonteerd, had dit zelf nog nooit eerder hoeven te doen bij auto’s maar kreeg het als tip mee van een collega die automonteur is geweest. Hij vertelde dat dit wel eens kon helpen wanneer er geen ventieltjes aanwezig zijn.
En warempel het heeft gewerkt, alles doet het weer precies zoals het hoort. Temperatuur blijft prachtig 90oc en de kachel wordt weer heerlijk warm.Toch luchtbellen op plaatsen waar de vloeistof ze niet weg kon drukken.
Nu alleen nog een nieuwe tule draaien in de inlaat verwarming zodat dat ook weer werkt zoals bedoeld.21 juli 2015 om 09:08 #18291073wat ik altijd doe om te ontluchten is de voorkant van de auto omhoog doen met de brug en dan af en toe in de slangen knijpen, dit werkt tot nu toe altijd goed
21 juli 2015 om 09:33 #18291074Of druk op het systeem zetten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.