Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › koelprobleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2011 om 15:09 #17237706
Hey all,
Ik heb een opel corsa B 1.2i Swing uit 93 (deze is geimporteerd dus mogelijk iets vroeger bouwjaar)
Ik heb een tijd geleden een warmloper gehad doordat mijn thermostaat bleef hangen, Toendertijd heb ik te horen gekregen dat mijn waterpomp kapot zou zijn, nou deze heb ik dus vervangen maar het bleek dat deze nog in prima staat was.
Toen ben ik verder gegaan en moest het dus wel of de thermostaat zijn of de radiateur.
Ik heb de thermostaat (een koele thermostaat (slaat in bij 82 graden)) vervangen door een normale thermostaat (slaat in bij 92 graden).
Nu was mijn koelingsprobleem opgelost dacht ik dus ging verder rijden temp prima in orde. Totdat ik dus stilsta wanneer de temp aardig rap omhoogkomt.
Nagekeken, mijn fan slaat niet aan.Een keer goed nagevraagd wat dit weer kon zijn bleek het een simpele sensor te zijn, Ik heb theze thermosensor vervangen door een nieuwe, en nog steeds slaat de fan niet aan.
Verbaasd als ik was alle draden nog eens doorgemeten, alles werkt prima, geen kabel breuken geen losse contacten. min goed aangesloten plus ook goed.
Ik heb ook de connector doorverbonden die op mijn sensor zit aangesloten en toen draaide de fan wel.Vreemd allemaal, Dus verder gaan nadenken wat dit kon zijn, de sensor zit onderaan de radiateur en de inlaat helemaal bovenin, dus vermoede ik dat deze daar geblokkeerd was naar de sloop gegaan andere gehaald (ja het is ook geen nieuwe auto he ;) )
Wat blijkt nu probleem nog steeds niet opgelost!!!
Alles bij elkaar opgeteld zit er een nieuwe waterpomp in, een thermostaat, een thermosensor en een radiateur. en nog klopt er iets niet.
ik heb naar de gevoeligheid van de thermo-sensor gekeken en die bedraagt 100graden inslag en bij 95graden slaat deze dus af, dit is compleet normaal voor mijn corsa, en eigenlijk voor alle corsa’s in die tijd.Wat ook erg vreemd is, is dat als de temperatuur oploopt naar 96graden mijn expansievat overstroomt door de druk van de koelvloeistof (nee ik heb er geen water inzitten gewoon koelvloeistof).
Dit zou wel kunnen verklaren waarom mijn sensor niet aanschakeld, omdat de schakel-temperatuur van 100graden dus nog niet is bereikt.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat mijn temperatuurs-meter kapot is en een onwerkelijke temperatuur aangeeft.
Maar dan nog is niet verklaart waarom mijn fan niet inslaat.Is er niet een probleem wat er voor kan zorgen dat mijn druk te hoog oploopt?
Heeft mijn expansievat geen tegendruk nodig? (b.v. als de dop niet goed sluit)Ook heb ik ervoor gezorgt dat er geen lucht meer in het systeem zit, van alles ervoor gedaan wat ik me kon bedenken, vol vullen motor laten draaien, slangen knijpen verwarming aan.
Als ik nu in mijn koelvloeistof slangen knijp zie ik ook duidelijk koelvloeistof door mijn overloop in mijn expansievat komen en geen lucht.Dit is een erg lastig probleem voor me niet omdat ik elke keer als ik aanrijd mijn motorkap moet openmaken om mijn fan direct aan de accu aan te sluiten (lekker professioneel XD)
maar vooral omdat ik al lang genoeg aan dit rommeltje bezig ben en het graag gewoon goed wil hebben.Ik hoop echt dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Hopeloos wachtend op antwoord!!! :D
Tim
27 mei 2011 om 11:18 #17879134Toch denk ik dat je thermostaat niet opent, zit die er goed om in? Worden je slangen naar en van je radiator warm? Ik zou de thermostaat eruit halen en deze eens in een pannetje water op het vuur zetten. Je kan dan mooi zien of die opent (eventueel met een thermostaat in het water). Je zou in je thermostaat een gaatje kunnen boren van +/- 5mm hij wordt hierdoor wat minder snel warm omdat er warm koelwater weg lekt naar het grote circuit maar je hebt bij een dicht zittende thermostaat ook minder overdruk in het kleine circuit.
Heb je met ontluchten van het koelsysteem goed opgelet dat de kachel radiateur ook ontlucht is? Kachel op heet zetten bij het warm draaien. Als ik iets aan het koelsysteem heb gedaan laat ik hem altijd warm draaien tot de fan aanslaat. De eerste 10 minuten met de dop eraf laten draaien en goed in de slangen knijpen en het niveau in het vaatje goed in de gate houden.
2 juni 2011 om 07:04 #17879133en als het allemaal niet wil werken en het probleem blijft, dan kan je altijd een schakelaar binnen maken, zodat je de fan handmatig aan kan zetten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.