Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koelings probleem Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2014 om 15:22 #17264734
Hallo iedereen,
Ik heb een corsa b van het jaar 1997 en nu zit ik dus met een koelings probleem..
Als ik op de snelweg gewoon 120 – 130 rijd.. lijkt er vrijwel geen probleem te zijn.
Echter bij provinciale wegen (70) en binnen de bebouwde kom (50) lijkt hij relatief snel warm te lopen.Het verschilt wel eens hoe warm hij word.. hij loopt wel eens tegen de 100 aan, soms in het rode over de 100.. en af en toe net 92 – 93.
Als ik de warmte meter moet geloven duurt het ook vrij lang voordat deze op temperatuur is..
Kan iemand mij helpen met dit (voor mij) drama.. baal er echt van aangezien mijn meissie overdag in de auto rijd, zwanger zijnde.. en als er wat gebeurt moet ze gewoon overal heen kunnen, zonder dat de auto warm loopt.. met het risico dat deze stuk loopt..
Alvast bedankt,
Lars
15 maart 2014 om 18:48 #18224140Ik zou eerst de Radiatorfan schakelaar eens checken. Schakelt die wel in? Ff een paperclip in de stekker steken terwijl de auto op contact staat.
Bij hogere snelheden heb je vaak voldoende luchtstroom, bij lagere snelheid niet, waardoor hij warm kan lopen als de ventilator niet inschakelt.Je kan ook eens proberen wat er gebeurt als je de kachel op standje sauna zet en de interieurblower op standje orkaan.
15 maart 2014 om 22:24 #18224141Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad vergeten erbij te zetten van die kachel.. Als ik hem inderdaad op sauna zet en de blower op orkaan dan neemt het snel af ineens, vrijwel direct zakt het metertje dan.
Bij stil stand, met de kachel vol uit zakt hij minder snel dan als ik rij met de kachel vol uit.. Als ik rij zakt hij direct en bij stilstand duurt het wat langer.
Lars
16 maart 2014 om 01:04 #18224142Dan lijkt de waterpomp en thermostaat nog in orde te zijn.
Check eens bij stilstand of de radiator ventilator aan slaat als de temperatuur bij 98graden komt?
If not, prop eens een paperclip in de stekker van de thermoschakelaar (bijrijderskant, zijkant radiator).
Als dat werkt, dan is de thermoschakelaar kaputski.16 maart 2014 om 09:09 #18224143Bedankt voor je tijd man, dat waardeer ik echt.. hoop dat het op te lossen is.
Dus als ik die paperclip in de schakelaar doe.. dan gaat de ventilator aan ? Wat moet er precies gebeuren als ik dit doe?
16 maart 2014 om 10:18 #18224144AnoniemLid sinds:
1 January 1970Indien je de paperclip in de stekker steekt (van de thermo schakelaar), zal de ventilator fan aanslaan (draaien).Contact moet opstaan….en vooral vingers weg houden van de ventilator!!!
Indien niet, is er waarschijnlijk een kabel breuk en of de ventilatormotor stuk.
16 maart 2014 om 15:16 #18224145Moet de ventilator ook aanslaan bij het starten van de auto als de auto koud is? Of gaat deze alleen aan als de auto warm (te warm) word.
Ik heb even gekeken waar het schakelaartje zich bevindt, om te kijken met de paperclip maar ik kan het gek genoeg niet vinden..
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe en waar ik moet zoeken?
16 maart 2014 om 15:53 #18224146AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je de motorkap opent, zie je aan de LINKERKANT van je radiator , onderaan een stekker (daar bevindt zich de thermo switch), stekker loskoppelen en je kan testen.
Motor hoeft niet warm te zijn voor de test ;)
16 maart 2014 om 17:05 #18224147Onderaan? Bij mij zittie bovenaan. Zal wel verschillen per motortype (heb n X12XE).
Anyway, Bijrijderskant in de rand van de radiator.Stekker er uit, en dan een paperclip in de stekker proppen. Als de auto op contact staat, zal de ventilator aan moeten gaan. Doettie dat, is de ventilator en bijbehorende kabels in orde.
Dan start je de motor en laat je het boeltje warm draaien. Bij 98 graden ongeveer zou de ventilator in moeten schakelen. Doettie dat niet, dan is de thermoswitch kaput.17 maart 2014 om 10:46 #18224148Oke bedankt voor de tips. Ik zal even gaan kijken zo hoe en wat.
To be continued..
17 maart 2014 om 12:23 #18224149Zal wel het begin zijn van een lekke koppakking,
verbruik de Corsa ook koelwater.17 maart 2014 om 13:34 #18224150Nee die blijft gewoon op pijl, dat is inderdaad het eerste wat ik gecheckt heb.
17 maart 2014 om 16:13 #18224151Dan moet er een enorme luchtbel in zitten, anders mag dit niet gebeuren.
17 maart 2014 om 16:28 #18224152Nieuwe ontdekking.. De ventilator draait niet, zelfs niet bij 98 – 100 graden.
Tenzij deze alleen draait als ik rij..? Als dit niet het geval is, dan is of de fan stuk, of de schakelaar daar van, neem ik aan?
ik heb met de motorkap open gekeken terwijl de motor draaide, en de auto op 98 – 100 graden stond.. maar hij draaide dus niet.
17 maart 2014 om 16:41 #18224153AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heeft u ondertussen de paperclip test al gedaan zoals we aanraden? Als met deze test de fan wel draait is het de thermoschakelaar die stuk is….indien niet, zit je met of te wel een kabelbreuk (naar de fan motor) of de fan motor is naar de Fillestijen.
Normaal zou de fan moeten aanslaan (met draaiende motor rond de 100°C, mijn slaat aan op bijna 100°C op de koelvloeistof meter). Rijden heeft er niest mee te maken, want dan is genoeg “rijwind” om voldoende koeling te geven, het is net bij traag rijden en of stilstaand verkeer dat de fan invoege treed als extra “blazer” ;)
17 maart 2014 om 18:00 #18224154100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.
17 maart 2014 om 20:09 #18224155@Zakdoekje wrote:
100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.
Ik ga het proberen op te lossen, maar als het puntje bij paaltje komt maak ik me dus druk om niks..? :P
18 maart 2014 om 02:50 #18224156Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?
18 maart 2014 om 06:08 #18224157@Zakdoekje wrote:
Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?
Als ie 100 graden word bij rijden in de stad is dat gewoon normaal.
voor fase2 modellen: wat wel wil helpen is het plaatje van de gril afhalen.
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
18 maart 2014 om 06:10 #18224158Die van mij word nooit 100 graden in de stad. Alleen bij stationair draaien
18 maart 2014 om 16:58 #18224159Kan heel goed hoor, maar de ene id de ander niet.
Mijn Combo B x16xe met powerbox, spagettie, opengewerkte gril, nieuwe radiateur, koelvloeistof, nieuwe thermostaat, en koelvinschakelaar werd bij.druk stadsverkeer altijd 98graden op de meter.
Op de snelweg stond de meter strsk op 90graden, of ik nou 100 of 190reed maakte daarbij niet uit
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
18 maart 2014 om 18:52 #18224160@Zakdoekje wrote:
Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?
Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..
En bij stilstand loopt hij op.
18 maart 2014 om 18:57 #18224161@Larsdk91 wrote:
@Zakdoekje wrote:
Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?
Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..
En bij stilstand loopt hij op.
Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa
18 maart 2014 om 21:34 #18224162En bij stilstand loopt hij op.[/quote]
Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa[/quote]Maar had jouw corsa dan ook dan hij snel warm liep met langzaam rijden?
18 maart 2014 om 22:04 #18224163Wat is snel, en Loopt ie warm??
Warm lopen is dat ie TE warm word, en dat is het rood in bij 110 graden.
dat ie vlot op de 100 zit is niet vreemd, doen de 16klepperjes al helemaal vlot.100graden is dus nog lang niet in het Rood, dat doet ze bij 110graden.
100 graden is een normale temperatuur voor deze motorenGaat de Koelvin wel draaien ergens tussen de 95 en 105 graden???
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.