Koelings probleem Corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelings probleem Corsa B

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264734
    Larsdk91
      Lid sinds:
      1 March 2014

      Hallo iedereen,

      Ik heb een corsa b van het jaar 1997 en nu zit ik dus met een koelings probleem..

      Als ik op de snelweg gewoon 120 – 130 rijd.. lijkt er vrijwel geen probleem te zijn.
      Echter bij provinciale wegen (70) en binnen de bebouwde kom (50) lijkt hij relatief snel warm te lopen.

      Het verschilt wel eens hoe warm hij word.. hij loopt wel eens tegen de 100 aan, soms in het rode over de 100.. en af en toe net 92 – 93.

      Als ik de warmte meter moet geloven duurt het ook vrij lang voordat deze op temperatuur is..

      Kan iemand mij helpen met dit (voor mij) drama.. baal er echt van aangezien mijn meissie overdag in de auto rijd, zwanger zijnde.. en als er wat gebeurt moet ze gewoon overal heen kunnen, zonder dat de auto warm loopt.. met het risico dat deze stuk loopt..

      Alvast bedankt,

      Lars

      #18224140
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Ik zou eerst de Radiatorfan schakelaar eens checken. Schakelt die wel in? Ff een paperclip in de stekker steken terwijl de auto op contact staat.
        Bij hogere snelheden heb je vaak voldoende luchtstroom, bij lagere snelheid niet, waardoor hij warm kan lopen als de ventilator niet inschakelt.

        Je kan ook eens proberen wat er gebeurt als je de kachel op standje sauna zet en de interieurblower op standje orkaan.

        #18224141
        Larsdk91
          Lid sinds:
          1 March 2014

          Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad vergeten erbij te zetten van die kachel.. Als ik hem inderdaad op sauna zet en de blower op orkaan dan neemt het snel af ineens, vrijwel direct zakt het metertje dan.

          Bij stil stand, met de kachel vol uit zakt hij minder snel dan als ik rij met de kachel vol uit.. Als ik rij zakt hij direct en bij stilstand duurt het wat langer.

          Lars

          #18224142
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Dan lijkt de waterpomp en thermostaat nog in orde te zijn.

            Check eens bij stilstand of de radiator ventilator aan slaat als de temperatuur bij 98graden komt?
            If not, prop eens een paperclip in de stekker van de thermoschakelaar (bijrijderskant, zijkant radiator).
            Als dat werkt, dan is de thermoschakelaar kaputski.

            #18224143
            Larsdk91
              Lid sinds:
              1 March 2014

              Bedankt voor je tijd man, dat waardeer ik echt.. hoop dat het op te lossen is.

              Dus als ik die paperclip in de schakelaar doe.. dan gaat de ventilator aan ? Wat moet er precies gebeuren als ik dit doe?

              #18224144
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Indien je de paperclip in de stekker steekt (van de thermo schakelaar), zal de ventilator fan aanslaan (draaien).Contact moet opstaan….en vooral vingers weg houden van de ventilator!!!

                Indien niet, is er waarschijnlijk een kabel breuk en of de ventilatormotor stuk.

                #18224145
                Larsdk91
                  Lid sinds:
                  1 March 2014

                  Moet de ventilator ook aanslaan bij het starten van de auto als de auto koud is? Of gaat deze alleen aan als de auto warm (te warm) word.

                  Ik heb even gekeken waar het schakelaartje zich bevindt, om te kijken met de paperclip maar ik kan het gek genoeg niet vinden..

                  Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe en waar ik moet zoeken?

                  #18224146
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Als je de motorkap opent, zie je aan de LINKERKANT van je radiator , onderaan een stekker (daar bevindt zich de thermo switch), stekker loskoppelen en je kan testen.

                    Motor hoeft niet warm te zijn voor de test ;)

                    #18224147
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Onderaan? Bij mij zittie bovenaan. Zal wel verschillen per motortype (heb n X12XE).
                      Anyway, Bijrijderskant in de rand van de radiator.

                      Stekker er uit, en dan een paperclip in de stekker proppen. Als de auto op contact staat, zal de ventilator aan moeten gaan. Doettie dat, is de ventilator en bijbehorende kabels in orde.
                      Dan start je de motor en laat je het boeltje warm draaien. Bij 98 graden ongeveer zou de ventilator in moeten schakelen. Doettie dat niet, dan is de thermoswitch kaput.

                      #18224148
                      Larsdk91
                        Lid sinds:
                        1 March 2014

                        Oke bedankt voor de tips. Ik zal even gaan kijken zo hoe en wat.

                        To be continued..

                        #18224149
                        linfiel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 July 2011

                          Zal wel het begin zijn van een lekke koppakking,
                          verbruik de Corsa ook koelwater.

                          #18224150
                          Larsdk91
                            Lid sinds:
                            1 March 2014

                            Nee die blijft gewoon op pijl, dat is inderdaad het eerste wat ik gecheckt heb.

                            #18224151
                            linfiel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 July 2011

                              Dan moet er een enorme luchtbel in zitten, anders mag dit niet gebeuren.

                              #18224152
                              Larsdk91
                                Lid sinds:
                                1 March 2014

                                Nieuwe ontdekking.. De ventilator draait niet, zelfs niet bij 98 – 100 graden.

                                Tenzij deze alleen draait als ik rij..? Als dit niet het geval is, dan is of de fan stuk, of de schakelaar daar van, neem ik aan?

                                ik heb met de motorkap open gekeken terwijl de motor draaide, en de auto op 98 – 100 graden stond.. maar hij draaide dus niet.

                                #18224153
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Heeft u ondertussen de paperclip test al gedaan zoals we aanraden? Als met deze test de fan wel draait is het de thermoschakelaar die stuk is….indien niet, zit je met of te wel een kabelbreuk (naar de fan motor) of de fan motor is naar de Fillestijen.

                                  Normaal zou de fan moeten aanslaan (met draaiende motor rond de 100°C, mijn slaat aan op bijna 100°C op de koelvloeistof meter). Rijden heeft er niest mee te maken, want dan is genoeg “rijwind” om voldoende koeling te geven, het is net bij traag rijden en of stilstaand verkeer dat de fan invoege treed als extra “blazer” ;)

                                  #18224154
                                  Zakdoekje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2012

                                    100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.

                                    #18224155
                                    Larsdk91
                                      Lid sinds:
                                      1 March 2014

                                      @Zakdoekje wrote:

                                      100 graden is idd gewoon normaal bij een corsa B, slaat ie dan nog niet aan, dan heb je idd 1 van de problemen die al genoemd zijn.

                                      Ik ga het proberen op te lossen, maar als het puntje bij paaltje komt maak ik me dus druk om niks..? :P

                                      #18224156
                                      Zakdoekje
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 November 2012

                                        Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

                                        #18224157
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          @Zakdoekje wrote:

                                          Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

                                          Als ie 100 graden word bij rijden in de stad is dat gewoon normaal.

                                          voor fase2 modellen: wat wel wil helpen is het plaatje van de gril afhalen.

                                          Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

                                          #18224158
                                          Zakdoekje
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 November 2012

                                            Die van mij word nooit 100 graden in de stad. Alleen bij stationair draaien

                                            #18224159
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Kan heel goed hoor, maar de ene id de ander niet.

                                              Mijn Combo B x16xe met powerbox, spagettie, opengewerkte gril, nieuwe radiateur, koelvloeistof, nieuwe thermostaat, en koelvinschakelaar werd bij.druk stadsverkeer altijd 98graden op de meter.

                                              Op de snelweg stond de meter strsk op 90graden, of ik nou 100 of 190reed maakte daarbij niet uit

                                              Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

                                              #18224160
                                              Larsdk91
                                                Lid sinds:
                                                1 March 2014

                                                @Zakdoekje wrote:

                                                Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

                                                Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..

                                                En bij stilstand loopt hij op.

                                                #18224161
                                                jeroenk
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 February 2012

                                                  @Larsdk91 wrote:

                                                  @Zakdoekje wrote:

                                                  Nou, niet helemaal waar.. Word ie 100 graden tijdens het rijden?

                                                  Niet op de snelweg of bij snelheden van 50 – 70 – 80 maar wel bij langzaam rijden, of file rijden..

                                                  En bij stilstand loopt hij op.

                                                  Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa

                                                  #18224162
                                                  Larsdk91
                                                    Lid sinds:
                                                    1 March 2014

                                                    En bij stilstand loopt hij op.[/quote]
                                                    Is niet zo vreemd. Als je koelvin maar aanslaat rond de 100C… Had ik ook met mijn vorige Corsa[/quote]

                                                    Maar had jouw corsa dan ook dan hij snel warm liep met langzaam rijden?

                                                    #18224163
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Wat is snel, en Loopt ie warm??

                                                      Warm lopen is dat ie TE warm word, en dat is het rood in bij 110 graden.
                                                      dat ie vlot op de 100 zit is niet vreemd, doen de 16klepperjes al helemaal vlot.

                                                      100graden is dus nog lang niet in het Rood, dat doet ze bij 110graden.
                                                      100 graden is een normale temperatuur voor deze motoren

                                                      Gaat de Koelvin wel draaien ergens tussen de 95 en 105 graden???

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.