Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Koeling turbo z20LET (?) = duidelijk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2012 om 21:47 #17247300
Ik ben bezig met de voorbereiding om een z20LET uit een Astra Coupe G van 2003 geschikt te maken voor inbouw in een achterwielaangedreven Ascona-B (misschien al wel onder de Ascona topics gezien ;) ).
Een aantal mechanische aanpassingen heb ik al gemaakt, maar ik heb ook nog een aantal vragen (en er zullen er nog wel een paar bijkomen). Een van de vragen is:
Waar-/hoe sluit je de waterkoeling slangen van de turbolader op aan?
De slangen zitten er nog wel aan en het lijkt alsof ze in de richting van de versnellingsbak gelopen hebben, maar ik kan zo niet ontdekken waar ze op aangesloten waren.
Weet iemand misschien waar ik een overzicht zou kunnen vinden waar het hele koelsysteem op staat?
Zoals ik het kan beoordelen uit mijn spullen heeft zo’n Astra een elektrisch pompje om koelvloeistof door de kachelradiateur te pompen, niet?
Mijn bedoeling is om het verder zoveel mogelijk overeenkomstig mijn huidige c20XE te maken. Het huis aan koppelingshuiszijde van de cilinderkop moet er ook af; hier wil ik alleen de 1/2″ uitgang naar de kachelradiateur over houden. De hele warmtewisselaar olie/koelvloeistof vervalt ook. Komt gewoon een externe oliekoeler op. De ingang van de waterpomp moet 2x 90graden naar de onderkant van de vloeistofkoeler met een 1/2″ aftakking voor de retour van de kachelradiateur.
1 maart 2012 om 22:19 #18003322@Rik Ophuis wrote:
Ik ben bezig met de voorbereiding om een z20LET uit een Astra Coupe G van 2003 geschikt te maken voor inbouw in een achterwielaangedreven Ascona-B (misschien al wel onder de Ascona topics gezien ;) ).
Een aantal mechanische aanpassingen heb ik al gemaakt, maar ik heb ook nog een aantal vragen (en er zullen er nog wel een paar bijkomen). Een van de vragen is:
Waar-/hoe sluit je de waterkoeling slangen van de turbolader op aan?
Ligt er aan welke lader je gaat rijden, z20let of z20leh.De slangen zitten er nog wel aan en het lijkt alsof ze in de richting van de versnellingsbak gelopen hebben, maar ik kan zo niet ontdekken waar ze op aangesloten waren.
Weet iemand misschien waar ik een overzicht zou kunnen vinden waar het hele koelsysteem op staat? EPC
Zoals ik het kan beoordelen uit mijn spullen heeft zo’n Astra een elektrisch pompje om koelvloeistof door de kachelradiateur te pompen, niet? Jep, voor op de bak
Mijn bedoeling is om het verder zoveel mogelijk overeenkomstig mijn huidige c20XE te maken. Het huis aan koppelingshuiszijde van de cilinderkop moet er ook af; hier wil ik alleen de 1/2″ uitgang naar de kachelradiateur over houden. De hele warmtewisselaar olie/koelvloeistof vervalt ook. Komt gewoon een externe oliekoeler op. De ingang van de waterpomp moet 2x 90graden naar de onderkant van de vloeistofkoeler met een 1/2″ aftakking voor de retour van de kachelradiateur.
2 maart 2012 om 07:11 #18003323Zit een z20LEH op. Maakt dat wat uit?
3 maart 2012 om 11:09 #18003324@Rik Ophuis wrote:
Een van de vragen is:
Waar-/hoe sluit je de waterkoeling slangen van de turbolader op aan?
De slangen zitten er nog wel aan en het lijkt alsof ze in de richting van de versnellingsbak gelopen hebben, maar ik kan zo niet ontdekken waar ze op aangesloten waren.
Na veel afbeeldingen via google bestudeerd te hebben, kom ik tot de conclusie dat de achterste koelwateraansluiting op de turbo naar het koelvloeistoftankje leidt (retour) en dat de voorste slang met de beschermmantel naar de bovenkant van de radiateur loopt (aanvoer). Zo zal het dan wel zitten.
3 maart 2012 om 13:31 #18003325Er bastaat ook een koel mod. waardoor de turbo beter afkoelt .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.