koeling c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) koeling c20xe

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337594
    lonspeed
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 April 2012

      ik heb een c20xe opgebouwd voor in een rallywagen
      er zitten throtlebodies op en er vervalt dus een stuk van het koelsysteem
      nu heb ik over; de aansluiting op de waterpomp en een op de thermostaat en een kleine slangpilaar op het inlaatspruitstuk
      nu de vraag hoe aan te sluiten
      groeten lon

      #18338679
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Hier een stukje info wat ik al eens heb gepost:

        C20XE/C20LET alles over koeling

        Foto’s van jouw motor zouden wel kunnen helpen, maar wat ik zo uit het verhaal opmaak heb je de inlaat van de waterpomp, de uitgang naar een radiateur en een tuitje op het inlaatspruitstuk. Ik neem dus aan dat je de tuit op de zijkant van de kop, wat boven de versnellingsbak zit hebt afgedopt?

        Als dit zo je systeem is dan moet je de radiateur aansluiten tussen de ingang op de waterpomp, en de uitgang van de thermostaat. Verder moet er een expansievaatje op wat hoger hangt dan de kop, of minstens gelijk aan de kop met de bovenkant. Op het vaatje moet een aansluiting aan de bodem op het koelsysteem worden aangesloten vanaf een laag punt, en bovenop moet je minstens één tuitje hebben die je met het tuitje verbindt wat op het inlaatspruitstuk zit.

        Als alternatief kun je ook een radiateur pakken met expansievat in één en dan heb je geen extern expansievat nodig. Dan moet alleen wel de bovenkant ook minstens op gelijke hoogte zitten als de kop van de motor, en er moet dan dus een vuldop op zitten.

        Bij het systeem met los vaatje is het alleen wel nog beter om een “GSI” tankje te nemen met twee bovenste tuiten, en een radiateur met een dunne tuit aan de bovenkant, zodat deze beter ontlucht (vanzelf!) Zeker met snelle auto’s wil je geen lucht op plaatsen waar het niet thuishoort, en is die kans groter doordat de krachten de vloeistof alle kanten op trekken, en er lucht naar plekken geperst kan worden waar je het niet wilt hebben.

        Wat nog een mogelijkheid is, watervrije koelvloeistof nemen. Dit gaat eeuwig mee (letterlijk!) en gaat dus atmosferisch al nooit koken. Je kan dan met een gesloten systeem rijden zonder expansievat. De reden dat er druk op het systeem komt is door de kookneiging van normale koelvloeistof, wat op waterbasis is. De luchtbellen worden alleen onderdrukt doordat er druk komt op het systeem, en zo blijft de boel goed koelen. Daarvandaan dat een ‘lek’ systeem met water altijd leidt tot een oververhitte motor, want de bellen ontstaan op de heetste plekken, en lucht koelt niet, en dan krijg je een kettingreactie. Deze vloeistof is alleen vrij prijzig, en mag nooit gemixt worden, en moet ook gevuld worden na grondig reinigen en voorbehandelen van het koelsysteem met ‘overgangsvloeistof’ en dat is wel wat werk. Verder is het een eenmalige investering en scheelt het je in een eenvoudiger systeem, wat veel belastbaarder is en betrouwbaarder.

        http://www.evanscoolant.com/

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.