Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koelfan Astra 1.6SZ
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2013 om 16:36 #17256327
Een klein ‘probleempje’ met mijn koelfan, deze slaat pas aan bij ±105 graden, net in het rode gedeelte dus.
Nu heb ik op google gezocht naar een thermoschakelaar, kwam uit op de site van winparts.
Hier waren 2 soorten thermoschakelaars, 1 die bij 105 graden aanslaat, en 1 die bij 100 graden aanslaat.Nu de vraag, is 105 graden schadelijk? :???:
Weet niet of dit standaard is, maar ik hoor het wel.Alvast bedankt king:
20 maart 2013 om 10:47 #18117854Volgens mij is dat juist goed.
Er wordt geprobeerd de motor te koelen op de “normale” manier (rijwind etc) en als dat niet voldoende is gaat de fan aan.
Voor het rode is dus goed, je wil ook niet dat dat ding aan gaat als het niet nodig is.
De vraag is meer: gaat je temp altijd naar de 105? Of i dat alleen bij file e.d.
Want bij normaal rijden zou hij altijd netjes op temp moeten blijven en niet naar de 105 gaan20 maart 2013 om 15:43 #18117855Bij normaal rijden netjes 90 graden, bij file gaat ie omhoog..
20 maart 2013 om 16:14 #18117856Thermoschakelaar vervangen en tenperatuursensor.
Thermoschakelaar zou koelfan tussen de 95-100 graden aan moeten laten slaan, maar dat gebeurt helaas nog niet :???:20 maart 2013 om 16:52 #18117857Thermoschakelaar kortsluiten en kijken of de fan gaat draaien, zo nee: fan stuk, zo ja: schakelaar stuk. Blijft de temp. constant te hoog (hoger dan 93 graden: als je genoeg koelvloestof hebt (dus geen lek) en geen sludge in je olie/witte rook: waarschijnlijk thermostaat bij waterpomp stuk.
20 maart 2013 om 18:24 #18117858En hoe kan ik die kortsluiten?
Lijkt me gek dat thermoschakelaar kapot is, vanmiddag nieuw gekocht..Temperatuur loopt op tot ongeveer 92 graden, em daalt dan weer tot een graadje of 90.
20 maart 2013 om 18:35 #18117859@Raymond93 wrote:
En hoe kan ik die kortsluiten?
Temperatuur loopt op tot ongeveer 92 graden, em daalt dan weer tot een graadje of 90.Heh, da’s toch prima?!
Als je je temp wil zien oplopen, moet je je motor eerst ff tot 90 graden jagen en dan stationair laten lopen, slaat de fan vanzelf aan rond de 98-100 graden..
Zo niet, dan ff een draadje in de 2 contacten van het kabeltje voor je temperatuurschakelaar stoppen en horen of de fan draait.
PS
Als je de temperatuurschakelaar vervangt, gelijk een nieuwe O-ring pakken, ging bij mij lekken en omdat je dit slecht ziet, duurde het heel lang totdat ik doorhad dat ik zo koelvloeistof verloor..
PPS Er zijn 2 versies van de temperatuurschakelaar trouwens, met en zonder airco. Met airco schakelt later in geloof ik.20 maart 2013 om 19:10 #18117860Ok, zal ik morgen eens proberen.
Reed net weer een stukje, en na een kilometer stond ie alweer op 90 graden, ging door tot 95 en toen ging de thermostaat pas los.Denk dat er nog wat lucht in het koelsysteem zit..
20 maart 2013 om 19:32 #18117861Net toch maar ff getest, draadje in de stekker gedaan; fan draait (:
20 maart 2013 om 22:29 #18117862Wanneer slaat fan nu aan..
(bij mijn Astra-F 2.0i 1993 was het niet anders, deze kwam ook tot een 102 a 103 graden vooraleer de keolvin inging, op langzame snelheid.. (ivm Airco 2 snelheden).
met rijden altijd de meter rond de 90 a 95 graden..
Stad veelal hoger.Airco aan was 92 a 93 graden op de meter, ten aller tijden. (dan draait de vin continu)
Willem
23 maart 2013 om 08:15 #18117863Alles werkt weer naar behoren, kan close!
Bedankt voor de tips!23 maart 2013 om 09:04 #18117864ik zie wel vaker dat astra f en, corsa b zo warm worden,waardoor komt dat gaat de thermostaat later open of gaat de ven later draaien?
mij astra g komt nooit boven de 92 graden ook niet in de file,in de zomer word die misschien 95 graden warmer niet.
24 maart 2013 om 17:58 #18117865Vin gaat later draaien.
Originele fabrieks schakelaars schakelen meestal pas ergens tussen de 98 a 102 graden.
Stond zowel op de Schakelaar van de Astra als van de Combo, ook netjes op de schakelaar 102graden
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.