Knallend geluid na vervanging schokdempers

Forumindex Forums Modellen Corsa Knallend geluid na vervanging schokdempers

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268456
    kapiteinkoek
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 October 2012

      Ik heb wat problemen met mijn Corsa B uit 2000 (1.2 16V) waar ik jullie advies bij kan gebruiken.

      Het initiële probleem: Schommelen van het stuur bij hogere snelheden (begon bij ongeveer 100km/h)

      Ik heb daar al eerder bij een andere garage naar gevraagd maar die konden niks vinden. Ik heb daarop een paar duizend km doorgereden met het probleem totdat het wat erger begon te worden (bij ongeveer 80km/h schommelen). Hierop ben ik naar een (universele) garage gegaan die gratis naar de auto van mijn vriendin had gekeken, en omdat een collega goede ervaring had bij deze toko.

      Deze garage kwam tot de conclusie dat het de schokdempers waren. Deze waren versleten en lek, wat met zo’n 99% kans de oorzaak van het probleem zou zijn. De schokdempers zijn vervolgens alle 4 vervangen en wat ze toen ook hebben gedaan is iets bij het stuur aangedraaid (achter de airbag en onder bij de pedalen een moer op de stuuras). De nieuwe schokdempers waren een echt enorm verschil met de oude, je merkt niet echt dat die dingen langzaam slijten maar als er dan nieuwe onder zitten gaat er een wereld voor je open.

      Echter, het stuur draaide vanuit de nulstand dusdanig zwaar dat hij niet vanzelf terug wilde. Dus als je rechtdoor reed kon je het stuur een stukje schuin zetten en dan bleef de auto die kant op gaan. Daarnaast stond het stuur een stukje scheef als je rechtdoor reed.
      Ik heb daarop aangegeven dat de auto zo niet lekker rijdt en dat ik graag wilde dat het stuur weer deed wat het normaal hoort te doen. Het antwoord wat ik daarop kreeg is dat ze het zo wel prima vonden, dat ze er meerdere mensen in hadden laten rijden en die vonden het ook allemaal goed. Misschien was de auto nooit goed geweest en nu wel. De reden dat het stuurtje scheef stond was omdat de auto moest worden uitgelijnd.

      Ik vond het allemaal nogal vreemd want er is mij geen enkele auto bekend waarbij het stuur nietjes terugdraait naar de nulstand en de laatste 144.000km heb ik daar geen last van gehad. Ik ben daarom doorgereden naar de Opel dealer in de buurt en de monteur vond dat ook een vreemd verhaal. De beste man heeft in de auto gereden en geconstateerd dat het stuur inderdaad te zwaar ging. Hij heeft hem vervolgens op de brug gezet en met de hand de wielen laten ‘sturen’ en gezien dat dit te zwaar ging. De monteur wilde weten wat de andere garage precies had gedaan, ik heb daarop die garage gebeld en de telefoon aan de Opel monteur gegeven, waarop de andere monteur blijkbaar een wazig verhaal heeft opgehangen.
      Ik heb gevraagd of ze bij Opel de problemen op wilden lossen, maar zij raadden mij aan in verband met aansprakelijkheid eerst nog een poging te doen de andere garage dit op te laten lossen.

      Ik ben daarop teruggegaan naar de universele garage en deze heeft ter plekke twee keer de moer op de stuur as versteld om te kijken of ik het beter vond rijden. Dit was niet het geval dus ik heb de auto achtergelaten met het verzoek de problemen op te lossen.

      Later werd ik gebeld met het verhaal dat ze het toch echt prima vonden en dat het verder mijn mening was en dat als ze het stuur weer losser zetten dat hij weer gaat schudden en anders wisten ze het ook niet. Omdat het gesprek verder nergens naar toe ging hebben we vervolgens de volgende dat afgesproken de auto te laten uitlijnen (zelf hebben ze daar geen apparatuur voor) bij een bandenboer in de buurt. De bandenboer monteur kon dan in de auto rijden en dan onafhankelijk van hun nog eens een oordeel geven.

      Zo gezegd zo gedaan ik daarheen, auto men monteur mee naar de bandenboer en ik heb het vermoeden dat ze er vooraf nog aan hebben gesleuteld want het stuur leek toch echt al lichter te gaan. Bij het uitlijnen is de scheefstand opgelost en de bandenboer monteur heeft gereden en net als ik geconstateerd dat het weer prima was (op zich ook wel apart omdat de auto de bekende EPS naar-rechts-stuurt-zwaarder-kwaal heeft).

      Ik heb daarna nog eens geïnformeerd bij een willekeurige andere garage wat die vond van het niet meer terug gaan naar de nulstand en dat ze het allemaal wel prima vonden, en ook die vond het een raar verhaal. Daarop heb ik besloten niet meer naar die universele garage te gaan.

      Helaas was met het ‘losser’ zetten van het stuur het schudden weer teruggekomen, dit keer nog meer dan eerst (soms al bij 50km/h), maar op zich nog niet heel rampzalig dus ik dacht dat komt bij de volgende APK wel weer bij de Opel dealer waar ik eerder goede ervaring op heb gedaan.

      Tot zover het begin van dit verhaal, voor de doorlezer komt nu het huidige probleem:

      Vlak nadat ik de auto heb teruggekregen reed ik over een drempel bij mij in de buurt en hoorde ik rechtsvoor een harde knal. Ik was in de veronderstelling dat ik misschien te enthousiast over de drempel was gereden en heb daar verder niet aan gedacht. Een paar dagen later gebeurde het weer, wat later nog een keer etc. Ik heb met 2 verschillende mensen in de auto gezeten die ook constateerden dat dit geluid niet klopt.
      Het klinkt als metaal op metaal, alsof rechtsvoor de auto tot het einde van de veerweg komt.
      De veren zijn overigens 17.000km geleden vervangen na een veerbreuk en zijn nog heel.
      Daarnaast heb ik het idee dat de auto rechtsvoor meer in de veer duikt al kan dit ook een psychisch effect zijn omdat je een probleem zoekt.

      Met het verhaal over aansprakelijkheid in het achterhoofd ben ik toch teruggegaan naar de universele garage die de schokdempers heeft vervangen. De monteur heeft meegereden en het probleem slechts licht kunnen reproduceren. Het gebeurt niet bij elke drempel, sommige zijn nu eenmaal wat minder scherp dan anderen, maar hij wist toch een milde tik te produceren bij een drempel. Daarop is de auto op de brug gezet een heeft hij gekeken naar de rubbers (heeft de bandenboer monteur ook gedaan voor het uitlijnen en die vond het ook allemaal goed) en blijkbaar niks geconstateerd. Hij heeft daarop de moeren bovenop de bevestiging van de schokdemper (onder de motorkap naast het toplager) strakker gedraaid en gezegd dat ik nog maar eens moest rijden om te kijken of het weg was.

      Vervolgens ben ik gaan rijden en heb geen enkel verschil geconstateerd. Ik ben teruggegaan en er werd gezegd dat dit waarschijnlijk het toplager is dat wat speling heeft en daardoor vreemde geluiden kan maken. Ik vond dit persoonlijk weer een sterk verhaal want de knallen zijn dusdanig hard dat ik het persoonlijk niet bij een lager zou zoeken (ik sleutel zelf ook nog wel eens auto’s en motoren, voornamelijk de laatste). Daarbij komt dat dit probleem plotseling en heel toevallig is ontstaan direct na het vervangen van de schokdempers.

      Ik ben vervolgens wéér naar de Opel dealer gegaan en om de mening van de monteur gevraagd, deze vond de suggestie van een defect toplager onzin en de auto gaat daar morgenochtend heen om eens te kijken hoe of wat.

      Desalniettemin ben ik nieuwsgierig naar de mening van de Opel forummers. Ik heb een filmpje van het probleem gemaakt die te zien is op de volgende link:

      https://www.youtube.com/watch?v=eYRMOE7aq78&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Het geluid is in werkelijkheid nog scherper dan te horen is in de video omdat de microfoon van een iPad niet toereikend is.

      Verder maakt de auto na het vervangen van de schokdempers rechts-achter een licht klokkend geluid, dat vooral goed te horen is met een opname vanuit de achterbak:

      https://www.youtube.com/watch?v=tY_39mXHT5U&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

      De rit gaat hier over een klinkerweg en het geluid is goed te horen vanaf 0:10. Wat mij verder ook opvalt is dat de schokdemper rechtsachter als enige het bekende ppsssh pssssh geluid maakt als deze wordt ingeduwd. Voor en linksachter is dit niet hoorbaar.

      De vraag is nu wat denken jullie dat de oorzaak is van het knallen rechts-voor, het klokken rechts-achter, en het originele probleem het schudden van het stuur?

      #18256037
      joop1970
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 September 2010

        De knal is wel flink hard, ben zelf wel is een keer vergeten het toplager goed aan te draaien maar dat maakte niet zo veel herrie. Lijkt wel of er iets flink loszit, stabilisatorstang ofzo maar daar hebben ze als het goed is allemaal niet aangezeten.

        #18256038
        kaneelschep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 November 2004

          Als je dempers vervangen worden gaat de hele poot eraf. Daarna zal ie inderdaad weer uitgelijnd moeten worden. Wat misschien kan verklaren waarom het stuur niet naar midden terug ging.
          de stuurstang gaat van het stuur onder het dashboard naar de pedalen waar hij door het schutbord gaat. Daar kan je niet veel aan stellen. Daar gaat 1 as met een kruiskoppeling in een andere. Met de tijd slijt dat een beetje en dan kan de bout wat strakker gedraaid worden om te compenseren. Meer doet het niet. Maar dan voel je gewoon een klein beetje speling op het stuur of er is zelfs al een soort knik geluid. Had ik in de corsa A.
          Maar zorgt er niet voor dat het moeilijker stuurt.

          Het geluid achter heb ik wel vaker gehoord. Lijkt alsof de topbout op de schokdempers niet helemaal aangedraaid zijn tot het eind.
          Probeer eens of de bouten nog wat strakker kunnen.

          Die knal is echt niet goed! :shock:
          Ik zou eens flink aan alles trekken en duwen met de auto op de brug of krik.
          Het klinkt echt alsof er iets niet goed vast in elkaar zit.
          Misschien hebben ze de poot niet goed in elkaar gezet of inderdaad de stabi stang die gebroken is of los zit.

          #18256039
          kapiteinkoek
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 October 2012

            De auto heeft vandaag nog op de brug gestaan bij die universele garage, ik heb er zelf naast gestaan. Zo op het oog is er niks te zien. De man heeft op verschillende manieren aan de auto lopen sjorren maar op die manier niks kunnen constateren.

            #18256040
            joop1970
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 September 2010

              Schokdempers zelf gaar? Kan ook een flinke klap geven

              #18256041
              BlackDevil
                Lid sinds:
                4 January 2009

                Lijkt erop dat het vervangen van de schokdempers een snel klusje tussendoor is geweest. Ik vermoed dat de veerpoten niet correct zijn opgebouwd en er wat mist. Behalve het toplager zitten er ook dempingsrubbers op en spacers om ervoor te zorgen dat je geen wrijving van onderdelen krijgt.

                Uitlijnen zijn ze vergeten. Een scheefstaand stuur en niet terugkeren naar het 0-punt zijn typische verschijnselen van wielstanden die niet kloppen, c.q. verstoorde asgeometrie.

                Op de achterste schokdempers worden normaliter 1 of meerdere aanslagrubbers geschoven om doorslaan te voorkomen. Alle bruikbare onderdelen van de oude schokdempers worden namelijk overgezet. Denk dat die rubbers ook ontbreken. Kan me voorstellen dat je dan dit gebonk krijgt.

                Het oorspronkelijke schudden van het stuur kan meerdere oorzaken hebben: versleten ophangingsdelen zoals draagarm, stabilisator en/of trekstangen, uitgeslagen rubbers van deze delen of een onbalans in de wielen / banden. Pas op met garages, zij adviseren vaak als eerste om de meest dure onderdelen te vervangen.

                #18256042
                kapiteinkoek
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 October 2012

                  Net even gebeld naar de dealer over de status van de Corsa. Conclusie: Veerpoten zijn inderdaad niet goed opgebouwd door de andere garage en het probleem is nu als het goed is verholpen. Het gerammel uit de achterbak blijkt speling op de sloten (ofzoiets, precies hoor ik het morgen wel).

                  #18256043
                  kapiteinkoek
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 October 2012

                    Ik heb de auto net opgehaald en mee test gereden. Helaas is het probleem nog exact hetzelfde als hiervoor. Ik zou bijna denken dat ik gewoon te hard over drempels ga, maar zo rij ik al 80.000km met deze auto en het probleem doet zich nu pas voor, direct na het vervangen van de schokdempers.

                    Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik de oorzaak nooit zal achterhalen en weet nu opeens hoe prima oude auto’s in rammelbakken veranderen :(

                    #18256044
                    SimpleFace
                      Lid sinds:
                      14 July 2014

                      Kan het niet zijn dat de oude dermate verslapt waren waardoor je dat gebonk niet had, en nu met nieuwe erin juist wat stugger waardoor dat gebonk komt.

                      #18256045
                      kapiteinkoek
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 October 2012

                        Misschien, maar ik vind het geluid daar wel erg hard voor en het gebeurt echt alleen maar rechts-voor. Ik zou dan verwachten dat ik links-voor ook af en toe wat hoor maar dit is niet het geval.

                        #18256046
                        SimpleFace
                          Lid sinds:
                          14 July 2014

                          Ja inderdaad, dat is ook weer zo. Dan komt er toch iets tegen zijn limiet aan, of de veer verschuift heel even van zijn plek tegen metaal aan als het helemaal ingedrukt is.

                          #18256047
                          kapiteinkoek
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 October 2012

                            Heb ik ook aan gedacht, maar dan krijg je meer een tik, dit is echt veel meer een knal/bonk. Zoals ik al eerder zei het klinkt alsof hij het eind van de veerweg bereikt.

                            #18256048
                            SimpleFace
                              Lid sinds:
                              14 July 2014

                              Zou kunnen, ,maar een gespannen veer die ineens losschiet uit zijn plek kan denk ik ook een aardige klap maken. Eigenlijk zou je een kleine cameratje (GoPro) moeten ophangen om te zien wat er echt gebeurt :)

                              #18256049
                              joop1970
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 September 2010

                                Totdat je die verkeerd ophangt…..

                                Als je veer gedraaid geeft dat ook gerammel over drempels maar zon harde knal heb ik niet meegemaakt met een gedraaide veer. Dit is in ieder geval niet goed en als het geluid voor de schokdempers zo niet was dan heb je gewoon recht op garantie. Desnoods vervangen ze de schokdempers nog maar een keer, jouw probleem niet. Wat voor een merk is eronder gegaan?

                                #18256050
                                kapiteinkoek
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 October 2012

                                  Het merk en type heb ik geen idee van. Ik ga daar maandag eens even naar informeren. De Opel monteur vroeg daar ook naar omdat er niks op de dempers stond.

                                  Bestaat er trouwens een manier/testbank oid om je vering/demping te testen en die meting vast te leggen?

                                  #18256051
                                  kapiteinkoek
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 October 2012

                                    Ik heb gebeld en er werd gemeld dat het op de factuur stond. Klopt ook ik had niet goed gekeken. De schokdempers zijn van het merk NK oftwel deze toko
                                    http://uk.sbs.dk/business-areas/automotive/catalogues-pdf-nk.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Geplaatste onderdeelnummers zijn:
                                    60361603
                                    62363602

                                    Wat de juiste onderdelen zouden moeten zijn volgens NK/SBS.

                                    #18256052
                                    joop1970
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 September 2010

                                      Hmm, remmen ervan heb ik goede ervaringen mee(slijt wel hard), koppelingskabel ervan doet het ook al 2 jaar goed maar het is een heel goedkoop merk

                                      #18256053
                                      Nessuno
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 July 2014

                                        Stomme gedachte gang,maar zet hem toch neer.

                                        Nu je nieuwe dempers en veren hebt zal de auto iets stugger zijn.
                                        Zou het niet je eind of tussen demper kunnen zijn die ergens nu net het chassis raakt.
                                        (Misch wel gedemonteerd geweest bij het vervangen van de schokbreker)
                                        Die geven namelijk ook een lekkere klonk als ie ergens tegen je chassis aan komt.

                                        Ik had het met mijn corsa gsi als ik een drempel of hobbel in de weg tegen kwam … klonk…
                                        Tig x op de brug geweest niets kunnen vinden ook de demper bewogen als of mijn leven er van af hing
                                        (alleen niet echt zijdelinks) niets nada 1 groot raadsel.

                                        Tot een maatje achter me reed en vroeg of mn achter eind demper wel vast zat.
                                        Die bewoog bij een bobbel drempel kuil etc heel erg.
                                        Als de auto rechts inveerde ging mijn eind demper heen en weer (rechts naar links) nu ging hij net iets harder naar links terug dan naar rechts ,gevolg klonk … (verzin het maar)

                                        Ander nieuw uitlaat rubber en ophang punt van mijn demper iets gebogen en het is weg!
                                        Heb er ook maanden mee rond gereden….

                                        #18256054
                                        joop1970
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 September 2010

                                          Ander nieuw uitlaat rubber en ophang punt van mijn demper iets gebogen en het is weg!

                                          Dat is gewoon je uitlaat die de achteras raakt, standaard probleem bij corsa B’s. middendemper verdraaien zodat je meer speling boven je as krijgt.

                                          #18256055
                                          kapiteinkoek
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 October 2012

                                            Het is niet de uitlaat (overigens enkele weken geleden alles vernieuwd vanaf de kat, zaten flinke gaten in). Het geluid is dermate hard dat dit nooit door een uitlaat kan worden veroorzaakt, die heeft daar gewoon de massa en dus de kracht niet voor.

                                            #18256056
                                            Fearless
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 January 2005

                                              Dat zie je snel genoeg als je hem door de achterveren heen trekt. Dan zie je de uitlaatbocht wel op de as terecht komen.

                                              #18256057
                                              kapiteinkoek
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 October 2012

                                                Het geluid komt onmiskenbaar rechts-voor vandaan en zoals ik al zei, de intensiteit van de knal kan onmogelijk door een relatief licht onderdeel als een uitlaat worden veroorzaakt. Als je in de auto zou zitten was het niet eens in je op gekomen, daar ben ik zeker van.

                                                Maar om de uitlaat verder uit te sluiten als oorzaak, zoals ik al eerder heb gepost heeft de auto op de brug gestaan bij de universele garage en heeft de monteur aan de auto lopen sjorren waar ik bij stond. Ik heb daar uitgebreid de kans gehad om de (prachtig nieuwe :agent ) uitlaat nogmaals te bewonderen en ik kan je garanderen dat deze nergens tegenaan komt.

                                                #18256058
                                                busmonteurtje
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  7 August 2014

                                                  Is het niet zo, dat je hier voor korte dempers had met bij passende veren. En als ze nu dus normale dempers hebben gemonteer zonder nieuwe bijpassende veren krijg je dit ook want dan loopt die tegen de eind aan slag aan.

                                                  #18256059
                                                  kapiteinkoek
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 October 2012

                                                    Kortere veren en dempers als in een verlagingset? Er zaten standaard schokdempers en veren in. Maar ook hier weer als dit het geval zou zijn dan zou het geluid ook bij links-voor vandaan moeten komen.

                                                    #18256060
                                                    busmonteurtje
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 August 2014

                                                      Rechts voor is zwaarder.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.