Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › knak geluid rechtsvoor in bocht naar links — voorlopig oorz
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2011 om 22:22 #17234564
mijn d kadett met e kadett poten maakt een knak geluid als ik een bocht op snelheid neem, als je bij eindhoven de n2 af gaat heb je bij een afslag een hele mooie s bocht, met een advies bord 30.. maar 60 kan er ook prima, maar dan hoor ik hem knakken.
ook bij een rotonde vlot 3/4 rond hoor je het.
bij een bocht naar rechts hoor je het niet. dus alleen als er druk op komt te staan.
ik heb niet echt verstand van voorwiel aandrijvers, dus schiet maar met advies wat te controlleren.
21 maart 2011 om 22:26 #17842369Moertjes op de draadeinden bovenaan.
Toplagers.
Fusees.
Draagarmen.
Is altijd erg lastig dit soort problemen bij de hoorns te vatten, vaak kom je uit op eindeloos dingen uitwisselen….
21 maart 2011 om 22:40 #17842370wederom zeg ik toplagers !
21 maart 2011 om 22:54 #17842371de toplagers zijn die dingen waar de dempers in vallen? dus die vast zitten met die moertjes op draadeinden bovenaan?
kan gewoon opzoek naar speling? of zit er standaard en bepaalde speling op?
is niet echt een lager, maar meer een rubber toch?je hoort het trouwens niet alleen, maar je voelt het knakken ook.
22 maart 2011 om 03:54 #17842372Probeer eens je scharnierpennen van je deur een tikje te geven.Ik had het vroeger ook met mijn eerste Kadett E.
Was net alsof je draagarm beschadigt was,maar bleek de scharnierpennen te zijn.
Deze pennen hebben een wigvormige vorm,dus een klein tikje kan al genoeg zijn.
gr Marcel.22 maart 2011 om 06:33 #17842373ik zal dit weekend eens kijken, heb eerder helaas geen tijd
22 maart 2011 om 07:42 #17842374[rquote=1897191&tid=145017&author=prayer]de toplagers zijn die dingen waar de dempers in vallen? dus die vast zitten met die moertjes op draadeinden bovenaan?
kan gewoon opzoek naar speling? of zit er standaard en bepaalde speling op?
is niet echt een lager, maar meer een rubber toch?je hoort het trouwens niet alleen, maar je voelt het knakken ook.[/rquote]
Nee, is echt een kogellager, dingen kosten een tientje per stuk ofzo, alleen wel effe een klusje om te vervangen…
Moet je veerspanners voor hebben en de demper los krijgen is ook niet altijd even makkelijk….
Die ‘rubber’ dop bovenop kun je er zo uit wippen en dan kun je er in kijken, vaak zie je dan al dat de kogeltjes aangetast zijn in het lager…
22 maart 2011 om 07:54 #17842375dat klinkt makkelijk zat,
veerspanners heb ik wel, als ze dan toch opgespannen zijn meteen kijken of het rechte veren zijn, ding staat me nog te hoog, mag best stukje vanaf haha
de schokdemper valt door dat lager heen ofzo?
22 maart 2011 om 08:17 #17842376@ Prayer
Klopt inderdaad.De schokbreker zit aan een uiteinde met een grote moer in de veerpoot.
over het uitschuifbare deel van de schokbreker wordt de veer geschoven. om er voor te zorgen dat de veerpoot kan draaien en de veer op z’n plek te houden zit er bovenop het toplager.
de glimmende pen van de schokbreker zit dus door het toplager heen en met een grote moer vast.Het is best nog even een werkje. want in de wielkast alleeen heb je niet zoveel werktruimte. je zult de fuseekogel en aandrijfas ook los willen halen.
ik zou zoals Vinci zegt eerst die rubberen dop bovenaan eens weghalen.
22 maart 2011 om 16:11 #17842377als het de toplager niet zou zijn kan het misschien het begin van het einde van je cardan (steekas) zijn.
had ik laatst ook bij mijn calibra, eerst alleen in bochten last van het geluid,
erna op rechte stukken ook maar dan enkel als ik gas gaf.
eens gas los nix meer te horen.
cardan verwisseld en probleem opgelost.edit: bij mij was het links vanvoor (korte cardan)
22 maart 2011 om 16:14 #17842378[rquote=1897487&tid=145017&author=.:Stoffel:.]als het de toplager niet zou zijn kan het misschien het begin van het einde van je cardan (steekas) zijn.
had ik laatst ook bij mijn calibra, eerst alleen in bochten last van het geluid,
erna op rechte stukken ook maar dan enkel als ik gas gaf.
eens gas los nix meer te horen.
cardan verwisseld en probleem opgelost.edit: bij mij was het wel rechts vanvoor[/rquote]
dat is dan meer een tikkend geluid, zijn dan de homokineten waarschijnlijk
22 maart 2011 om 16:17 #17842379ja hoor je dan wel redelijk goed :D
maar hij beschrijft het als een ‘knak’ geluid en niet tikkend.
of de schokdemper die niet stevig is aangedraaid in de veerpoot… ook al een keer voor gehad22 maart 2011 om 18:12 #17842380nou, ik vermoed het toplager… hij zit zo dik in het vet dat er niets van te zien is ;)
en had even geen zin in vieze vingers.
maar ik kan me zomaar voorstellen dat hij gewoon een keer flink in het vet gezet is omdat hij wat geluid maakte, en dat het nu dus weer geluid maakt.hoe kan ik me fuse controlleren? die heb ik ookal van meer mensen gehoord?
dat is toch het ding waar je aandrijfas door heen komt?, waar ook je naaf, en rem schijf op zit ?is dat een naald lager ofzo wat naar zn grootje kan zijn?
22 maart 2011 om 18:43 #17842381Ik zou als je de boel los maakt gewoon alles vervangen van fusees en toplager, zelfs bodem rubber van de veer… Kost je de kop niet en dan weet je zeker dat het 100% is..
Die fuseekogels zijn geen naaldlagers, gewoon een dik in het vet staande kogel (als een heupgewricht) met een rubber balg erom.
Losmaken doe ik meestal met de moer er volledig van af en dan de krik (schroefkrik) op de draagarm en onder het demper huis van de veerpot. Dan lichtjes onder druk zetten en zijwaards een klap op het fusee-huisje geven. Lukt ALTIJD!!:)
Voor de stuurkogel zet ik een stootijzer over de veerpoot en onder de stuurstang, leun er lichtjes op pom wat druk te creëren en dan ook een klap met de hamer op het fusee-huisje….
Wel even een klein likje kopervet in het gat doen voor je de nieuwe er in stopt!! Scheelt een hoop voor de volgende keer…
Als de kogels los zijn en de moer is van de naaf los kun je zo aan het naafhuis de naaf over de aandrijfas trekken…
22 maart 2011 om 21:26 #17842382ooooh, haha ik zat ff scheef te denken, mja fuse kogel zegt me meer :)
maar een verrotte fuse kogel hoor je toch eigenlijk altijd met sturen?
of hij moet door de verlaging in zoon rare hoek staan… maar zo laag issie niet…zal kijke of ik morgen ofzo nieuwe toplagers kan bestellen.
zijn die fuse kogels allemaal hetzelfde d/e kadett? nog motor afhankelijk?
het was ooit een standaard d kadettje, maar nu met e kadett gsi poten (als het goed is)
wat voor toplager moet ik dan hebben?22 maart 2011 om 21:52 #17842383Nou, hoef je niet te horen hoor… als hij echt verrot is zit er speling op….
Misschien kun je jouw knak trouwens ook simuleren door eens flink aan de wielen te morrelen. Of dit door iemand te laten doen terwijl jij in de auto zit…
Die kogels zijn vrijwel altijd identiek, alleen heb je voor stuurkogels twee verschillende draad soorten. Grof of fijn draad…. Hou hier ook even je uitlijning goed in de gaten!
Toplager verschillen weet ik niet zo, was voor mij duidelijk welke ik nodig had. Als het inderdaad GSI poten zijn moeten er ook vast wiellagers in gezeten hebben met bigblock maat? Dan zou ik de toplagers nemen voor de 2 liter….
23 maart 2011 om 06:32 #17842384denk dat er vant weekend wel ff tijd voor is, maatje van me heeft jaren e kadett gereden, die kan me vast ook wel ff helpen.
23 maart 2011 om 15:45 #17842385Ik had het ook, het was de opsluitring van de schokbreker zelf.
weer vast gezet met locktite.23 maart 2011 om 22:19 #17842386ach tijs alles er onderuit en meteen een schroefset maken:P
24 maart 2011 om 08:13 #17842387zou zomaar kunnen, maar eerst loods verhuizen en c kadettje af
24 maart 2011 om 20:00 #17842388ppfff dat dduurt dan nog wel effe
:angel25 maart 2011 om 08:07 #17842389jup, maar wil er toch deze zomer mee rijden. laatste tijd al flink opgeschoten hoor.
25 maart 2011 om 20:49 #17842390ik zit met zo’n zelfde probleem.
als ik links afdraai en dan een knikje tegen kom, dan knoept er rechtsvoor ook iets.
wat ik tot nu toe vervangen heb,
stuurstangfusee
draagarmfusee
remschijf
remklauw
alle rubbers van ophanging en draagarmen
veren
toplager
assen nagekeken op spelling
alle bouten en moeren nagetrokken
en hij doet het nog.
ik ga voor het stuurhuis, denk dat daar spelling in zit, maar daar kan ik ook niks vinden zo gauw.
als je er uit bent, laat het mij ook eens weten.groeten.
25 maart 2011 om 21:19 #17842391zow dan, dat klinkt als een taaie!
het viel me vandaag ook dat het echt alleen met sturen is, sturen met een bultje in de weg is het trouwens soms ook.
maar rechtdoor over een wat langere drempel met 60/70(dus een keer goed druk op de vering/dermpers) hoor ik helemaal niets.
volgens mij zou je de fuse kogels dan ook moeten horen, omdat die dan ook gewoon bewegen. het zal bij mij dan dus meer een draaiend deel zijn. toplager lijkt dan niet onwaarschijnlijk.denk dat ik morgen wel even wat dingetjes kan controlleren, maar ga er nog niet te veel aan doen. maar, zodra ik iets weet, laat ik het je weten.
26 maart 2011 om 12:39 #17842392is bij mij ook alleen met een stuur beweging.
maar ik zie het wel komen als je het weet.groeten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.