Forumindex › Forums › Techniek › Cih › KM teller werkt niet getrag240
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2010 om 17:03 #17222042
He jongens,
Ik heb een ander bak onder de ascona gezet, en ik denk dat ik lekker verneukt ben.
De kilometerteller, en de snelheidsmeter werken niet.Nou heb ik even onder de auto gekeken, maar het tandwiel op de kabel draait niet, en draait vrij. Nu heb ik ook even in de versnellingsbak gevoeld, en daar voel/zie ik geen tandwieletje waar dat andere tandwiel in valt.
Kan iemand me vertellen of je zo’n tandwiel in de bak zo kan zien zitten of voelen?
B.v.d.
Harm3 juni 2010 om 17:55 #17682567:agentdie kan je voelen maar als de borging eraf is kan je hem ook “kwijt”zijn. gewoon even de bak open maken en opnieuw borgen
3 juni 2010 om 18:18 #17682568ik heb wel gehoord dat het een kutklus is om zo’n bak open te maken. Is t te doen? of moet ik gewoon een andere bak op scharrelen?
grtn
3 juni 2010 om 20:21 #17682569het is wel even een klusje maar is wel te doen hoor.
ik heb het zelf ook al eens gedaan en heb toen de handleiding hier op het forum gebruikt en ging prima maar je bent wel een paar uurtjes bezig.
mijn bak heb ik 4 jaar terug gedaan en heb ondertussen bijna 80.000 km gereden en werkt nog steeds prima (was mijn eerste keer dat ik een versnellingsbak loshaalde) king:groeten.
3 juni 2010 om 20:28 #17682570Ik kan t ook best proberen, heb toch ook een autotechnische opleiding gedaan, dus wat stel ik me aan;) haha.
He kan je dan ook het linkje hier zetten waar die beschrijving staat?
groeten
harm3 juni 2010 om 20:55 #17682571Ik heb 20 jaar terug net hetzelfde gehad.
Dat speldje van het wormwiel weg.
Neem een groot laken en leg het open in je werkplaats, en dan stuk voor
stuk via een werkplaatshandboek (of idd via forum-handleiding) nauwgezet volgen.
Valt best mee, maar ik heb al van andere wagens bakken opengehaald en mijn ervaring is
dat je niet zomaar moet beginnen vijzen, gewoon werkplaatshandboek e.d. volgen.
In de kluwer vraagbaak Opel Rekord E staat het ook mooi beschreven.3 juni 2010 om 21:09 #17682572rekord E handboek kan ik maybe ook wel regelen.
Niemand hier een link naar de handleiding?groeten
6 juni 2010 om 18:09 #17682573Dag Harm,
Hoogstwaarschijnlijk is het metalen klipsje dat het witte kunststof wormwieltje op de hoofdas vasthoudt afgebroken, waardoor dit wormwieltje nu gewoon kan vrij losdraaien en naar voor en achter schuiven over je hoofdas. Je kan dit witte wormwieltje zien zitten door het gat waar je het busje met blauwe,rode of gele tandwieltje inschuift waarop je de versnellingskabel steekt.
Zie je het niet….dan zal het inderdaad naar voor of achter zijn verschoven en dus loszitten. Mits wat gepruts kan je het langs de hoofdas naar voor of achter schuiven tot het weer op zijn plaats zit….maar niet meer vastzetten….Er zijn twee oplossingen:
1. Je opent de komplete getragbak. Weet wel dat je om aan dit tandwieltje te komen, je de komplete bak met alle wieltjes en ringen moet uitelkaar monteren, want het zit helemaal achteraan.
Het is te doen zonder speciaal gereedschap, het is me toch gelukt om het allemaal weer in elkaar te krijgen, maar het is een werk dat je heel erg rustig moet doen en alles goed bij elkaar houden en benoemen.
Ik heb de officiele getraghandleiding hiervoor op de PC staan en ik heb daarnaast ook een schitterende fotohandleiding van iemand op het duitse forum. Hiermee is het me goed gelukt.
Ben je geintereseerd stuur me je mailadres, dan mail ik ze door.
Ik heb gezien dat de twee downloadadressen waar ik ze destijds gehaald heb , niet meer werken.2. De tweede oplossing heb ik toegepast toen ik echt geen zin had om de komplete motor en bak onder mijn GT uit te halen.
Hiervoor moet je niets demonteren, maar wel een beetje chirurgisch werk verrichten :DIn de hoofdas zit een gaatje waar normaal het metalen klipsje zit, dat nu dus weg is… Dit kan je zien door het gat waar de tachobus inzit en dit gaan we gebruiken.
Je hebt het volgende nodig :
een inbus stelschroefje (zo eentje zonder kop met inbus zeskant en een punt op de kop (dat laatste is niet nodig , maar ze zijn doorgaans zo). Neem het kleinste maatje. Dat is normaal M3. De lengte mag ook heel kort zijn.
Kijk hier om te begrijpen wat ik bedoel:http://www.budgetfasteners.nl/index.php?cPath=565_806_819_820&osCsid=hbcnyhhwzkjoypu
een fijn metaalboortje van 2.5mm en een accuschroefmachientje.
Draai de hoofdas tot je het gaatje ziet door het gat van de tachobus
Schuif het witte wormwieltje, dat los zit , op zijn plaats over dit gaatje.
Ik heb hiervoor langs de hoofdas, waar normaal de kardan inzit een fijn staafje geschoven waarmee ik dit wormwieltje kon vastspietsen en naar voor of achter schuiven.Boor vervolgens heel voorzichtig met het 2.5 boortje een gaatje in dit plastiek wormwieltje. Probeer om te boren tussen 2 opstaande kantjes van de worm.
Neem vervolgens het stelschroefje van M3 op een inbuszeskantje en schroef het in dit geboorde gaatje vast. Als je voor het gat op de hoofdas zit kan je dit mooi diep doorschroeven, zodat het plastiek wormwieltje vast komt te zitten en niet meer los over de hoofdas draait. Draai het inbusje net diep genoeg dat het ongeveer gelijk zit met de onderkant van de schroefdraad van je wormwiel. Draai het niet te ver in, want anders draai je het gewoon door het plastiek wieltje heen, maar laat het ook niet te hoog zitten . Goed kijken en met beleid indraaien.
Ik heb dit alles gedaan met de getrag gewoon op zijn plaats in de GT, de kmtellerkabel en het tandwielbusje er uiteraard uit (alles gebeurt door dit gat) en met de kardanas er eveneens uit.
De wagen stond boven een smeerput (of een brug is uiteraard ook goed)Mijn inspiratie heb ik hier gehaald : http://www.forennet.org/forum//display_77_1015_126762.html?highlight=tacho%20antrieb
Bij mij werkt het nog steeds.
Veel succes
Geert -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.