Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Kleur knipperlichten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 april 2012 om 06:45 #17234718
Hey mede-forummers!
Ik hoor steeds vaker (en mijzelf ook al overkomen) dat de auto afgekeurd wordt op de kleur van de knipperlichten aan de voorzijde. En dat na vervanging hiervan niks meer aan de hand is. Dus meteen vervangen laten en dan ook meteen door de keuring.
Nou weet ik dat de kleur aan de voorzijde wit of geel dient te zijn. Waarbij geel dus het “oranje” is zoals wij gewend zijn.
Eigelijk vraag ik me dus af of dit niet gewoon een “zeurpuntje” is omdat dit iedere keer gebeurd als er geen op of aanmerkingen zijn aan de auto en er dus geen geld te verdienen valt, en hiermee toch nog een paar centen extra worden binnengeharkt.
Komt iig op mij zo over.Iedere keer krijg ik te horen, perfect in orde meneer (ook de auto van de vrouw) en vervolgens het puntje over de knipperlichten voor. Die die dienen wel vervangen te worden. Geven niet de juiste lichtkleur, en anders is het afkeur.
Iemand ook al eens opgevallen of ligt dit aan mij??
Groeten,
Dave
3 april 2012 om 07:30 #17844283De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
De zijrichtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.Keuringseisen Artikel 5.2.53 kleur verplichte lichten blz 41
Toevallig niet bij steeds hetzelfde garagebedrijf / dealer? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Zodra je lampies erin hebt zitten en ze zijn geel/oranje en ze werken lijkt het me absoluut niet dat dit een apk afkeurpunt kan zijn. Het kan dus ook niet zo zijn dat na verloop van tijd je lampjes een andere kleur/kleurwarmte uitstralen.
Kortom, zolang er goede lampjes inzitten; lekker laten zitten tot ze stuk zijn. Dit zou geen apk afkeurpunt mogen zijn…
3 april 2012 om 07:42 #17844284wit mag ook.. dat zei laatst een maat van me die apk keurmeester is..
3 april 2012 om 10:06 #17844285Nee, dit heb ik al bij 3 verschillende garage bedrijven gehad!
Mijn schoonbroer had dit zelfs bij de Kwitfit…..ik vind het echt vreemd!
Normaal zou je zeggen dat als de lampjes vervangen worden deze meteen goed zijn. (gewoon oranje dan) en dat deze alleen apk-afkeur zouden zijn als ze kapot waren. Maar nee, echt op de kleur afgekeurd!
Vreemd!
3 april 2012 om 10:28 #17844286tja dan gewoon ff snel wisselen voor de keuring.. zo moeilijk is dat gelukkig neit :P
3 april 2012 om 10:51 #17844287Ik krijg bijna ‘t vermoeden dat jij er groene in hebt zitten ofzo :hmmz Het is echt totaal vreemd voor me!
3 april 2012 om 16:11 #17844288Als het Knipperlicht op de hoek van de auto zit MOETEN ze ook Amber geel stralen..
Willem
3 april 2012 om 16:53 #17844289@Dano1.6_8V wrote:
Nee, dit heb ik al bij 3 verschillende garage bedrijven gehad!
Mijn schoonbroer had dit zelfs bij de Kwitfit…..ik vind het echt vreemd!
Normaal zou je zeggen dat als de lampjes vervangen worden deze meteen goed zijn. (gewoon oranje dan) en dat deze alleen apk-afkeur zouden zijn als ze kapot waren. Maar nee, echt op de kleur afgekeurd!
Vreemd!
ja afkeuren ol kleur klopt. de lampjes moeten voor wit of ambergeel zijn. dus niet wit met een beetje oranje, dat is idd afkeur. achter moeten ze rood of oranje zijn
bij de astra zitten voor lampjes die oranje geverft zijn.
deze verf laat opdenduur los, hierdoor komt er teveel wit licht door. En is het dus afkeur. Nieuw lampje en het is weer goed.
tevens moeten links en rechts de zelfde kleur hebben.3 april 2012 om 16:57 #17844282@wim-v6 wrote:
Als het Knipperlicht op de hoek van de auto zit MOETEN ze ook Amber geel stralen..
Willem
hoeft niet tenzij het niet witlicht naar achter straal als schuin achter de auto staat. de vectra b bijvoorbeeld gewoon witte lampjes hebben. raad het niet aan want het is voor een ander slecht tezien witte knipperlichten.
of bedoel je knipperlichten als bij een scania vrachtwagen.
3 april 2012 om 20:22 #17844290Klopt, Mijn Vectra Schijnt niet te mogen..
Je moet als ik het goed heb een meter van de auto af, en dan 3 meter vanaf de hoek (voorzijde) van de auto naar achteren, dan mag je ze niet zien knipperen..
zo is het mij eens uitgelegd..
B2 weer wel, die schijnt niks naar de zijkant zowat..
Heel die Scania moeten ze verbieden :jerry :jerry
Willem
3 april 2012 om 20:26 #17844291Oja, ik heb witte knippers voor op de Combo, Combilamp met mijn Stadlichten, en inderdaad, Ze snappen er geen klote van bij de rotondes haha…
Willem
4 april 2012 om 05:22 #17844292willem, toen ik je vroeg over mijn donkere knipperlichten die ik in mijn astra wil zetten zei je dat wanneer ze maar knipperen ze niet afgekeurd worden.
ging dus om de voorkant he.
nu lees ik hier dat ze ambergeel moeten knipperen.nu heb ik mijn auto wel te koop staan, maar als ik hewm niet kwijt raak gaan ze er na een poosje toch in.
dus mag het nu wel of niet?
staat wel een e3 merkje in, volgens mij betekend die toch dat ie goedkeur is?4 april 2012 om 07:32 #17844293@soepkiepe wrote:
willem, toen ik je vroeg over mijn donkere knipperlichten die ik in mijn astra wil zetten zei je dat wanneer ze maar knipperen ze niet afgekeurd worden.
ging dus om de voorkant he.
nu lees ik hier dat ze ambergeel moeten knipperen.nu heb ik mijn auto wel te koop staan, maar als ik hewm niet kwijt raak gaan ze er na een poosje toch in.
dus mag het nu wel of niet?
staat wel een e3 merkje in, volgens mij betekend die toch dat ie goedkeur is?ik heb smoke zij knipperlichten.
Maar daar komt oranje licht doorheen dus is goed.zo lang er oranje of wit (voorkant van de auto) licht door komt is er geen probleem.
4 april 2012 om 10:35 #17844294Let ook op……..Voorzijde…..1 wit ander oranje….ook afkeur.
Beide moeten de zelfde kleur zijn.En van mij mogen ze het witte ook wel gaan verbieden, sommige lampen zijn echt te fel als knipperlicht in het wit :vertag
4 april 2012 om 18:04 #17844295zij knipperlichten jah.
maar die van mij zitten gelijk naast de koplamp, in het spatbord heb ik niks zitten.
heb ze er ff in gehad met (volgens mij) een witte lamp, het brande heel iets wit.
maar wel aardig donker in ieder geval, nja dan gaan ze er maar na de apk in ;)4 april 2012 om 18:28 #17844296@Fearless wrote:
Let ook op……..Voorzijde…..1 wit ander oranje….ook afkeur.
Beide moeten de zelfde kleur zijn.En van mij mogen ze het witte ook wel gaan verbieden, sommige lampen zijn echt te fel als knipperlicht in het wit :vertag
ja idd van mij mogen ze de regels ook veranderen. zo ook amerikaanse auto’s. je kan soms amper zien of ze af willen slaan.
tevens dat de mistlampen aan gaan in een bocht heel iritant bij rotondes.5 april 2012 om 06:25 #17844297Tuurlijk snap ik al die regeltjes. maar als het te vaak voor komt ga ik toch twijfelen.
Ik ga er van uit dat als ik knipperlichten (bij de materialenzaak) haal en die er pas een half jaar in heb zitten dat dit op de keuring niet apk-afkeur kan wezen.Er is niks aan de lampen te zien, maar het is toch de verkeerde kleur. Blijkbaar hebben ze er hier in Zuid-Limburg een handje aan om op die manier een extra centje te verdienen.
Ik heb dit gehad bij 2 verschillende apk-keurings stations en de kwikfit al.
Ik blijf het echt enorm vreemd vinden.Neemt niet weg dat regels regels zijn, en als de keurmeester dat vind, ik daar natuurlijk in mee moet gaan. Ik heb er immers niet voor gestudeerd!
Maar amber geel is amber geel……
6 april 2012 om 05:56 #17844298@Dano1.6_8V wrote:
Tuurlijk snap ik al die regeltjes. maar als het te vaak voor komt ga ik toch twijfelen.
Ik ga er van uit dat als ik knipperlichten (bij de materialenzaak) haal en die er pas een half jaar in heb zitten dat dit op de keuring niet apk-afkeur kan wezen.Er is niks aan de lampen te zien, maar het is toch de verkeerde kleur. Blijkbaar hebben ze er hier in Zuid-Limburg een handje aan om op die manier een extra centje te verdienen.
Ik heb dit gehad bij 2 verschillende apk-keurings stations en de kwikfit al.
Ik blijf het echt enorm vreemd vinden.Neemt niet weg dat regels regels zijn, en als de keurmeester dat vind, ik daar natuurlijk in mee moet gaan. Ik heb er immers niet voor gestudeerd!
Maar amber geel is amber geel……
Dat klopt een halfjaar slaat nergens op.
Ik heb ook wel eens hmm is een beetje wit. draai ik het lampje er uit, geen verf los.
plaats even een andere om te kijken hoe dat is. Is het gelijk zet ik gewoon de oude er weer in.
Mensen onnodig op kosten jagen hou ik ook niet van.Het irritante is, het is zijn(keurmeester) tegen jou woord.
7 april 2012 om 07:40 #17844299Tja, ik heb mijn (Phillips) knipperlampen er al een jaar of 5 in zitten, en nog zit ALLE verf erop…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.