Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren?

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230039
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      I.v.m. eventueel monteren van een andere nokkenassenset vroeg ik me af of het mogelijk is klepveren te wisselen zonder dat de kop van het onderblok wordt gehaald.:hmmz Ik heb dit bij een c20XE nog niet eerder gedaan en kan het me zo niet helemaal voorstellen.

      Onder jullie zijn er vast die zich dit heel goed kunen voorstellen.:D

      Het liefst zou ik de kop namelijk laten zitten.

      Groeten,

      Rik

      #17780782
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        het is een hoop gefröbel, maar het kan, probleem is alleen dat de kans op krassen in de “stoter geleiders”(weet zo snel geen beter woord) een stuk groter is….
        de laatste motor waar ik zoiets bij gedaan heb was een bmw 24v, daar moesten nieuwe klepveerrubbers op, dat heeft me wel de nodige uurtjes gekost :P
        de reden dat de kop er op moest blijven zitten, was dat er een koppakking van 400 euro inzat, anders was de kop er wel afgegaan….

        het is in mijn ogen het risico niet waard, en uiteindeljk ook niet echt veel sneller

        #17780783
        otdh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 March 2010

          hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

          tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

          en anders heb je nodig:

          compressor, die een bar of 10 levert
          uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
          slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

          zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

          en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

          maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
          koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

          of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

          nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

          #17780784
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            oude bougie pakken en daar een nippel op lassen voor de luchtslang.

            Compressor aan en zuiger in de compressieslag…

            Met een magneetje kan je de klepspietjes goed verwijderen en terug plaatsen met een schroevendraaier vol vet.

            #17780785
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              [rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]en anders heb je nodig:

              compressor, die een bar of 10 levert
              uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
              slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

              zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

              en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

              maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
              koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

              of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

              nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

              [/rquote]
              Zat te denken aan een groep-A setje van Schrick, 12 mm lift, (304 graden). Hier zitten veren en schotels etc. bij.

              Bedankt voor de praktische tip. Gebruik je een klepveertang of anders?

              Het blok zit net weer dicht (ca. 2.000 km gelopen) met stalen koppakking en nieuwe kopbouten etc. Ik zou de boel gewoon het liefst dicht laten. Sterker nog, anders rijd ik nog wel een seizoen met standaard pinnen, want op zich loopt dit ook al best aardig (het is zeker geen must).

              Met goedkope koppakkingen (zonder stalen ringen, maar met zo’n omgevouwen blikje) heb ik met de CIH slechte ervaring. Blaast er na verloop van wat tijd gewoon uit richting koelkanaal (met hoge compressie zuigers).

              #17780786
              RobRD
                Lid sinds:
                27 December 2010

                Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.

                #17780787
                GSI Racer
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 June 2009

                  [rquote=1825187&tid=139170&author=RobRD]Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.[/rquote]

                  en dan het moertje er niet meer uit krijgen:jerry

                  de beste oplossing is indd. gewoon de cilinder onder luchtdruk zetten zodat je klep op zn plek blijft.:thumbup

                  ik had het in een keer gedaan als ik jou was, toen je nog alles uit elkaar had liggen.
                  Maar kan me van de ene kant ook wel voorstellen dat je eerst wilde kijken hoe hij liep na de reparatie.
                  zal zeker leuk gaan lopen met die assen erin:wors

                  #17780788
                  otdh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 March 2010

                    hmm
                    ik bedenk net nog iets

                    met die nokken die je wil, en icm met die veren moeten er ook andere klepzittingen in de kop, want je kleppen gaan een stuk harder tegen de zittingen aan slaan als wat ze nu doen

                    dus, de kop moet er zoiezo vanaf…

                    #17780789
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      [rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

                      tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

                      en anders heb je nodig:

                      compressor, die een bar of 10 levert
                      uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
                      slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

                      zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

                      en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

                      maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
                      koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

                      of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

                      nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

                      [/rquote]

                      ik begrijp enkel niet waarom
                      in dit geval de kopgevlakt moet worden???

                      #17780790
                      Miruni
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 February 2007

                        Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D

                        Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
                        Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
                        Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag

                        #17780791
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          [rquote=1825531&tid=139170&author=Miruni]Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D

                          Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
                          Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
                          Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag[/rquote]

                          Dit zit er nu onder de kop:

                          Omega Pistons race top

                          Hardere klepzittingen?

                          #17780792
                          Miruni
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 February 2007

                            Toe maar neusje van de zalm :D
                            Hardere klepzittingen heb je niet nodig. De orginele zijn al vrij hard heb ik gemerkt met de slijpbank.

                            #17780793
                            RobRD
                              Lid sinds:
                              27 December 2010

                              Moertje gaat wel, en niet iedereen heeft een compressor met hulpstukken ter beschikking. Ik ben er echt van overtuigd dat dat wel de beste manier is. Moertje kwijtraken is ook geen punt omdat je het met een magneetje er weer uitkrijgt.

                              #17780794
                              Manta-aero
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Geen rvs gebruiken dus ;) Zou zelf ook voor luchtdruk gaan, desnoods nog wat olie op de zuigers om lekkage te voorkomen.

                                #17780795
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Heb wel eens gehoord dat ze gewoon een stuk touw door het bougie gat stoppen om de kleppen vast te houden

                                  #17780796
                                  Noordpoolgsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 March 2009

                                    Hey even een vraagje voor de geleerden hier.

                                    Heb hier 267 graden nokkenassen met 10,95 kleplift nu mn vraag :
                                    Kan ik met de zelfde zuigers rijden als in het bovenstaande foto afgebeeld staan ?
                                    Kop is nog niet gevlakt !
                                    Heb al stalen drijfstangen onderhand …

                                    #17780797
                                    otdh
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      2 March 2010

                                      kan prima, zelfs met orriginele zuigers,
                                      wat is de kleplift in bdp? staat in de beschrijving…

                                      stalen drijfstangen zijn iig niet nodig bij alleen die nokken

                                      #17780798
                                      kadett4x4
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 July 2004

                                        ik zou zeggen, rij nog een jaartje door met de originele set up.
                                        haal dan gewoon je kop eraf, en maak het met een klepverentang.
                                        scheelt je een hoop werk, en het gaat veel makkelijker.
                                        kun je meteen zien, hoe alles er na een jaartje uit ziet.

                                        groeten.

                                        #17780799
                                        Fearless
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          9 January 2005

                                          Met een bos touw er in is ook wel een goeie optie.

                                          Er zijn kleplichters die als hefboom werken, dan kan je zo een veer lostrekken. Die is ook weer simpel zelf te maken.

                                          #17780800
                                          ckadett16v
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            15 August 2005

                                            [rquote=1825482&tid=139170&author=louwe 16 klepper][rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

                                            tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

                                            en anders heb je nodig:

                                            compressor, die een bar of 10 levert
                                            uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
                                            slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

                                            zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

                                            en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

                                            maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
                                            koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

                                            of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

                                            nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

                                            [/rquote]

                                            ik begrijp enkel niet waarom
                                            in dit geval de kopgevlakt moet worden???[/rquote]

                                            Misschien omdat de effectieve compressieverhouding
                                            naar beneden gaat door de nokkenassen.

                                            #17780801
                                            chris1508
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 February 2009

                                              ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.

                                              k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.

                                              je zal wel denk van huh :hmmz

                                              maar het is simpel en geniaal.

                                              het zwart geval links is een bout met een plaat die komt er boven te zitten in de sleuf opening.
                                              de bout draai je van te voren in een gat met schroef draad waar de lagerkap in vast zat.

                                              je zorgt dat de plaat mooi in de sleuf past. en zorgt dat het andere pijpje mooi boven de klepveer staat. zuiger om hoog zo dat de klep niet naar beneden kan vallen.

                                              met een magneet kun je door de opening van het 2e pijpje de klep veer houders zo er uit halen als de veer naar beneden gedrukt is. de rest haal je ook allemaal los en legt er in jou geval nieuwe veren in terug.

                                              het terug bouwen doe je hetzelfde maar dan andersom.

                                              ik heb het toendertijd bij mij v6 gedaan ging perfect. maar gaat veel tijd inzitten met een 24v XD

                                              chris

                                              #17780802
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                [rquote=1829078&tid=139170&author=chris1508]ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.

                                                k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.
                                                chris[/rquote]

                                                OK:thumbup. De vertikale delen zijn beide pijpjes?
                                                maar ik snap het principe wel. (Ongeveer zo deed ik het ook bij mijn CIH, alleen zit daar al zo’n tapeind waar je mooi op kunt scharnieren.)

                                                Wanneer ik perslucht zet op m’n compressietester wordt het denk ik nog wat eenvoudiger misschien.

                                                Dank je voor je uitvoerige uitleg.:wors

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.