Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Klepschade bij versprongen distriketting? Z13DTH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 september 2016 om 12:33 #17277844
Mijn Astra H SW 1.3CDTi – met motor Z13DTH viel uit tijdens kalmpjes rijden op de snelweg. De motor slaat niet meer aan, draait wel rond op de startmotor en maakte geen vreemde geluiden (geen ratels, tikken etc.).
Volgens de WW is het mogelijk een versprongen distributieketting. Nou is aan de buitenkant moeilijk te zien welke schade er is, en openmaken kost vrij veel geld indien achteraf blijkt dat de kop/kleppen naar de knoppen zijn.Hoe kom ik er nou achter hoe groot de kans is dat alleen vervangen van de ketting+afstellen voldoende is?
Ik ben wel al bezig met iemand die de timing kan controleren (niet afstellen), dat levert mogelijk de informatie op ‘de timing klopt wel/niet’. Als de timing nog klopt, dan is er iets anders stuk (brandstof systeem, injectie?) en wanneer de timing inderdaad niet meer klopt dan is de ketting versprongen. Alleen weet ik dan nog niet of dat maar een klein beetje is zonder schade aan de kleppen, of dat er meer schade is.
Wie heeft hier ervaring mee, en welk advies zou je mij kunnen geven?
1 september 2016 om 12:45 #18325725Anoniem
1 January 1970Inderdaad timing checken. En een compressie test doen. Kun je daarmee nagaan of er verlies is. Zo ja. Dan weet je wel welke cilinder(s) verlies hebben.
En een endoscoop is ook een uitkomst. Kun je in de cilinders (motor) kijken1 september 2016 om 20:52 #18325726Bedankt, goede suggesties, misschien kan ik met een endoscoop zien of er tuimelaars zijn gebroken – dat schijnt te kunnen gebeuren volgens anderen met dergelijke motor (Fiat/GM Multijet)
Ik hoop alleen dat de ketting slechts 1 tandje is versprongen en dat er geen echte schade is…
1 september 2016 om 20:57 #18325727Daar hoef je geen endoscoop voor te hebben, dat kan je zien met de kleppendeksel eraf, cilinder lek test zou ik uitvoeren.
1 september 2016 om 21:56 #18325728@Opeltje17 niet dat ik het nou zo goed weet , maar op diverse video’s dacht ik te zien dat de tuimelaars onder het onderdeel zitten met de dubbele nokkenassen erin. Dat zal er dus eerst af moeten en daarvoor moet er al heel wat los. Misschien bedoel je dat met kleppendeksel? Verder zag ik dat de tuimelaars niet gegoten zijn, maar geperst uit plaatstaal. Die breken niet zo makkelijk als gegoten exemplaren.
De youtube video’s waar ik het over heb betreffen ook varianten van de Z13DTH, Fiat multijet en Z13DT dus ik weet natuurlijk niet zeker welke verschillen er zijn tussen de varianten.
bijvoorbeeld: https://youtu.be/nPlwJsM1Fz41 september 2016 om 22:09 #18325729Je kan onder de nokkenassen kijken met de Kleppendeksel eraf dus dan zie je of een tuimelaar kapot is :thumb
3 september 2016 om 08:49 #18325730Ik hoop dat er geen schade aan de kleppen is, omdat de ketting maar 1 tand is versprongen.
Sent from my HUAWEI MT7-TL10 using Tapatalk
5 september 2016 om 18:11 #18325731bump
iemand nog een suggestie? Repareren, of afvoeren?
5 september 2016 om 18:57 #18325732Cilinder lek test uitvoeren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.