Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Klepperen Z16XE bij optrekken(incl. filmpje)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2013 om 17:37 #18063622
Erg intressant om te zien willem!
Ik heb er de Bosch Super Plus (FLR 8 LDCU+) in zitten. Deze moeten er ook daadwerkelijk in volgens Bosch, Haynes en de automaterialenhandel(ze wilden me in 1e instantie juist enkel polige meegeven)
Ze zaten volgens mij prima vast. Niet op moment maar op “vast is vast” zoals ik al gewend ben. Compressie kan ik niet testen. Misschien een vrijwilliger? Ben best bereid om een stukkie te tuffen inplaats van weer onderdelen vervangen wat niet nodig is.
Na volgende week eens verder kijken. Ben nu te druk met school en rijd op minimaal op euro 98 om de motor te sparen.
Wat betreft de krukasbout: Moet deze niet op 95 Nm + 30 graden + 15 graden ipv 200 Nm?? :wtf
Mocht hij daar ook op vast zitten moet dat toch zeker lukken met dezelfde moment sleutel als ik voor mijn wielbouten gebruik?9 april 2013 om 19:49 #18063623@CORSA BB wrote:
@wim bebankt voor de uitdraai..
ik wist dat 3 of 4 electrodes kuut waren , met 1 elecectrode heb ik ook wel eens een gat in een zuiger gehad :thumbdown
met 2 eigenlijk nog nooit probleemen gehad.
behalve verzuipen.bb
king:een gat in je zuiger door de bougie?
Rij al jaren met de dood normale bosch bougies (enkele electrode), zelfs in mijn toch redelijk gekietelde motoren.Gaten in zuigers heb ik alleen gehad door een te arm mengsel.
En ja heb ook aardig wat zuigers versleten maar dit lag echt niet aan de bougies.heb laatst ook een x16xe met een fohn erop juist van ngk omgezet naar bosch bougies.
Motor loopt als een zonnetje..Ik gebruik wel de meest ouderwetse simpele bougie, geen vage irrdium gedoe..
In standaard motoren die helemaal orgineel zijn pak ik altijd de bougies van de dealer..:thumb
10 april 2013 om 11:43 #18063624een gat in een zuiger ..
kwam door een verkeerde warmtegraad van 1 bougie.
(prutser..)1 electrode =ok
2 ” ” =ok
3 ” ” =niet doen/afraden
4” ” =niet doen/afradentenzij ze worden voorgeschreven/en of zelf weten.
:wors wie heeft dit al eens getest op een vermogens bank..met uitdraai natuurlijk..
daar ben ik toch wel eens zeer benieuwd naar.bb
king:12 april 2013 om 11:31 #18063625> Uitdraai:
– van 4 naar 2punts gegaan, met uitdraai…
zie topic, wat heb je aan je vectra gedaan..
Daarin zie je dat ik van een sputterende motor naar een prima lopende motor gaat..
– ook blijft nu de motortemperatuur lager.
— De warmte graad van de Bosch FGR8KQEO, is gelijk aan de warmtegraad van de NGK BKR5EK.> Bosch bougies (FRL6DC):
– een Goede X16XE met mantzel box Vreet Bosch deze enkelpunters (voorgeschreven door powerbox leveranciers) voor het ontbijt..> Gat in de zuiger:
– Dit kan zeker komen door verkeerde bougies (te warm)Willem
12 april 2013 om 17:19 #18063626quote…Mijn bougies zagen er na 15k km allemaal zo uit:
…ze gaan toch wel een beetje naar arm/wit…offe..
is dit de goede kleur.bb
king:18 april 2013 om 19:43 #18063627UPDATE:
Ik weet niet of het verband houd met mijn probleem in dit topic maar sinds vanavond slaat de motor af bij onkoppelen. Ik merk geen gebok of gestoot. Als hij bij ontkoppelen op snelheid afslaat kun je door te koppelen de motor ook weer lopend krijgen. Wat een mogelijke voor indicatie is geweest is dat heel soms bij het ontkoppelen richting stop het toerental tot 500 tpm zakte waar het normaar 750 bij stilstand en 1000 bij rollen is..Haynes en autodata hebben het onder andere over een vacuum lek maar dit heb ik al eens met een busje remreiniger geprobeerd te zoeken. Hierbij geen opvallendheden kunnen vinden
Ik breng morgen mijn voorvelgen naar de garage om er nieuwe zomerbanden op te laten zetten maar ik wil liever niet verder op kosten gejaagd worden of hen een diagnose laten stellen om ze vervolgens het werk niet te gunnen.
19 april 2013 om 16:05 #18063628Wederom korte update:
Nu loopt hij stationair ook erg slecht. Wil constant afslaan en blijft dan een tijdje nog net lopen
Vandaag op advies van de garage de gasklep nagekeken. Deze was helemaal schoon. Verder met rook in het gasklephuis blazen met een slang geprobeerd lekken op te sporen. Voor zover dit wou lukken niks kunnen vinden. Bobine vonkt wel(kan deze dan alsnog defect zijn?) maar bougies waren een stuk donkerder en 2 en 3 iets vettig.Morgenochtend kon ik hem ff laten uitlezen in de hoop dat ze dan wat vinden.
19 april 2013 om 17:33 #18063629Ik zou hem even uitlezen met de opcom? Heb je ook moeite met starten? Denk dat je egr pakking lekt is deze afgedopt? Of als die niet is afgedopt blijft die open staan.
19 april 2013 om 17:40 #18063630Oja, je mag nogesteeds langskomen met je auto als je wil. Kijk ik of ik het kan vinden.
19 april 2013 om 19:14 #18063631In 10 jaar tijd nog nooit problemen gehad met de FR6DC (koud) en FR7DC (warm) die door Mantzel worden aangeraden.
21 april 2013 om 21:03 #18063632Ik vind het ook vreemd, maargoed, het is eenmaal zo.
nu weer ellende met de bosch 4punts Platinums gehad, het merk schijnt me niet zo goed te liggen blijkbaar..
Willem
22 april 2013 om 10:41 #18063633Uitlezen leverde P0170 garagist dacht aan bijvoorbeeld lambda 1 of map. Map weer uitgewisseld met orginele zonder verandering. Heb nu een sloop lambdasensor om te testen. Kiek’n wat ‘t word.
Vanmiddag waarschijnlijk ff uitwisselen.
22 april 2013 om 14:36 #18063634@ astra…Nu loopt hij stationair ook erg slecht. Wil constant afslaan en blijft dan een tijdje nog net lopen
ff je benzinefilter controleren.
bb
king:22 april 2013 om 16:40 #18063635Is een kilometertje of 15.000 geleden vervangen en die er daarvoor op zat heeft er tenminste 20.000 op gezeten(mogelijk vervangen voor aflevering aan vorige eigenaar maar mogelijk ook niet) Is in elk geval niet meegenomen in het onderhoud door de vorige eigenaar. Zal het in elk geval wel in het achterhoofd houden :thumb
22 april 2013 om 19:03 #18063636Haasje, bedankt. Ook dat onthoud ik even.. Eerst weer eens als een normale auto rijden..
Zojuist lambda 1 verwisseld maar zonder effect. Wel viel me op dat ook bij het vasthouden op 2500 toeren het toerental soms ineens terugzakt naar +/- 1000 om vervolgens langzaam weer op te kruipen naar 2500..Morgen maar eens naar de garage voor de co meting..
27 april 2013 om 11:19 #18063637Wederom update:
Gisteren auto bij de garage geweest: Na wissen code was de lambdawaarde goed en liep hij ook een stuk beter. Tot ongeveer 1km van de garage. Vanmorgen auto gestart en aan torque pro gehangen. Lambda voltage zat steeds rond 0.1V en auto liep slecht.. Na een paar keer flink optrekken ging het voltage bij gas en stationair naar 0.9V en liep de auto een stuk beter.Later vandaag weer richting 0.1 en na warm rijden schommelde het tussen 0.3 en 0.5V
Vandaag even flink testrijden om te zien wat er nogmeer veranderd.
27 april 2013 om 12:51 #18063638Je lamda sensor hoort te schommelen maar voltages waartussen die schommelt kloppen niet dus vermoed dat deze stuk is of immitatie ipv orgineel. lang doorrijden met dit soort problemen te arm of rijk lopen is erg slecht voor je motor. En als ik zo lees probeer je steeds wat anders en dan duurt het weer een paar weken.
Ik zou even een expert laten kijken en alle prolbemen laten verhelpen in een tweetal daagjes moet dat zeker lukken. Dan kun je er nog lang van genieten nu blijf je maar klunnelen met vanalles en nogwat en kom je van de regen in de drup.
Laat je distirbutie timing controleren door een expert.
Lamda sensor en nokkenassensor eventueel vervangen voor een nieuw exemplaar (niet imitatie vaak geeft dit problemen).27 april 2013 om 15:24 #18063639Net 15 km in de stad gereden en niks geen problemen meer gehad. Fuel trim(zowel long als short term) gingen naar normale waardes en Lambda schommelt nu tussen de 0.2 en 0.5 volt.
Pingelen is alleen wel weer erg aanwezig op euro 9512 mei 2013 om 16:27 #18063640Wederom weer ff een update:
Na het vorige bericht was het natuurlijk mis. In overleg met de garage toch Lambda 1 verwisseld voor een nieuwe. Helaas zonder effect. Voltage dat de lambdasonde af gaf klopte met dat wat de ecu aangaf dus daar kon verder weinig aan mankeren. Na zelf nog wat testen en klooien wederom naar de garage waar ze verschillende zaken nog eens hebben gekeken bleek het zeer waarschijnlijk toch de ECU te zijn. Helaas.. Maar wel prettig dat het verlossende woord er uit is.. Aangezien een nieuwe ecu onbetaalbaar is en ik onvoldoende vertrouwen in een slopertje heb(wie zegt dat daarin ook niet een kleine slecht te merken storing zit?) heb ik besloten mijn eigen voor revisie op te laten sturen.Ik houd jullie op de hoogte!
21 juni 2013 om 08:27 #18063641Update:
Na afgelopen zaterdag bij de VOD de reactie gekregen te hebben dat ze dit bijna nooit meemaken en hij geen idee had wat het had kunnen zijn ben ik maar naar de plaatselijke sloperij gereden om een nokkenassensor, krukassensor en een egrklep op te halen.
De egr klep omdat deze ook storingen begon te geven.Wat blijkt? ik kreeg het voor mekaar om op de terugweg de egr een foutcode te laten geven zonder lambda of fueltrim.
De egr klep dus maar als eerste geprobeerd en deze bleek open te staan. Dit was bij het afdoppen en het sloop exemplaar niet het geval en… hij doet het weer! :wors :-DAangezien er een egrklep positiesensor in het onderdeel zit volgens autodata vermoed ik dat het motormanagement heeft lopen compenseren op uitlaat gassen die er door het afdoppen niet waren..
Pingelen is ook een stuk minder geworden overigens(ik vermoed door de ultrasone injectorreiniging)
Toch allen bedankt voor het meedenken:)
10 juli 2013 om 18:00 #18063642Wederom een update:
Alles lijkt in orde. Ik heb de stekker van de egr klep niet weer aangekoppeld gehad sinds het uitprogrammeren, de auto rijd goed en het detoneren is veel minder geworden. Volgens mij alleen nog in normale situaties waar je andere benzine auto’s ook hoort rammelen. Bedankt in elk geval voor jullie input! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.