Klepperen Z16XE bij optrekken(incl. filmpje)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Klepperen Z16XE bij optrekken(incl. filmpje)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
  • Auteur
    Berichten
  • #18063597
    eefo88
      Lid sinds:
      24 June 2012

      staat die distributie wel op tijd?

      #18063598
      Astra_R
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 September 2011

        blindplaatje zit er al tussen.. dat weet ik maar de ecu niet terwijl de ecu de egr klep wel betrekt bij de brandstof lucht verhouding en misschien dus ook bij de afkoeling van de cilinders aangezien de uitlaatgassen voor verkoeling zouden zorgen?

        Wat denk je dat er kan resoneren dan? Het geluid is op euro 98 VEEL minder aanwezig en op moment dat het voorkomt mis ik ook heel iets power.

        Distributie is vervangen bij aanschaf door “mijn” universele garage. Volgens mij is die er onlangs ook afgeweest bij het vervangen van de waterpomp. Als alles volgens procedure gedaan is en vastgezet bij het vervangen zou dit toch goed moeten gaan?

        #18063599
        Vannos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2010

          heb je al geprobeerd om te filmen met de motorkap open en 1 iemand verschillende toerentallen aanhoud ? of is het puur rijdend ?

          #18063600
          eefo88
            Lid sinds:
            24 June 2012

            als die riem recent is los geweest dan zou ik de timing maar is goed controleren, dit is namelijk bepalend voor het ontstekingstijdstip.. Ik heb ook wel eens een gebroken krukas tandwiel gehad, krijg je dezelfde rare symptonen.

            #18063601
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              @Astra_R wrote:

              blindplaatje zit er al tussen.. dat weet ik maar de ecu niet terwijl de ecu de egr klep wel betrekt bij de brandstof lucht verhouding en misschien dus ook bij de afkoeling van de cilinders aangezien de uitlaatgassen voor verkoeling zouden zorgen?

              Wat denk je dat er kan resoneren dan? Het geluid is op euro 98 VEEL minder aanwezig en op moment dat het voorkomt mis ik ook heel iets power.

              Distributie is vervangen bij aanschaf door “mijn” universele garage. Volgens mij is die er onlangs ook afgeweest bij het vervangen van de waterpomp. Als alles volgens procedure gedaan is en vastgezet bij het vervangen zou dit toch goed moeten gaan?

              Dat verkoeling verhaal zal best zo zijn maar zou ik met korreltje zout nemen. De egr heeft vrijwel geen invloed bij optrekken veel meer bij afremmen. En door de egr zal juist eerder verwarmen ipv afkoelen.

              Is het op euro 98 niet gewoon een gevoelskwestie dat het lijkt minder te zijn?

              Als het echt het geval is zou ik eens gaan kijken hoe je boegies eruit zien.

              EGR afdoppen. is al gebeurd overige vervange onderdelen zijn denk ik niet nodig geweest. In de meeste gevallen is het ook al heb je geen foutcodes dan de bobine en bougies (eigenlijk alleen bobine welke dit probleem veroorzaakt, maar boegies vervangen is dan meestal ook nodig) is dit niet het geval of al gebeurd dan denk ik dat het ook iets met je distributie timing heeft temaken.

              Op moment dat je hem 1 tand verkeerd heb staan loopt hij wel maar niet super onder zware belasting.

              #18063602
              Astra_R
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 September 2011

                Bedankt allemaal voor jullie input!!

                @Vannos wrote:

                heb je al geprobeerd om te filmen met de motorkap open en 1 iemand verschillende toerentallen aanhoud ? of is het puur rijdend ?

                Het probleem doet zich alleen bij een bepaalde belasting voor zoals bij normaal optrekken(vol gas niet), heuvel op en bij het trekken van een aanhanger.

                @eefo88 wrote:

                als die riem recent is los geweest dan zou ik de timing maar is goed controleren, dit is namelijk bepalend voor het ontstekingstijdstip.. Ik heb ook wel eens een gebroken krukas tandwiel gehad, krijg je dezelfde rare symptonen.

                Het probleem deed zich ook voor voordat de riem recent los is geweest(ik vermoed dat hij los is geweest bij het wisselen van de waterpomp).. Zou hij dan niet juist weer op op tijd moeten staan? Timing is volgens torque pro bij een constante snelheid rond de 30 graden(mocht je wat met deze info kunnen..) Hoe kan ik zelf de timing controleren met normaal gereedschap?

                @Haasje17 wrote:

                Dat verkoeling verhaal zal best zo zijn maar zou ik met korreltje zout nemen. De egr heeft vrijwel geen invloed bij optrekken veel meer bij afremmen. En door de egr zal juist eerder verwarmen ipv afkoelen.

                Is het op euro 98 niet gewoon een gevoelskwestie dat het lijkt minder te zijn?

                Als het echt het geval is zou ik eens gaan kijken hoe je boegies eruit zien.

                EGR afdoppen. is al gebeurd overige vervange onderdelen zijn denk ik niet nodig geweest. In de meeste gevallen is het ook al heb je geen foutcodes dan de bobine en bougies (eigenlijk alleen bobine welke dit probleem veroorzaakt, maar boegies vervangen is dan meestal ook nodig) is dit niet het geval of al gebeurd dan denk ik dat het ook iets met je distributie timing heeft temaken.

                Op moment dat je hem 1 tand verkeerd heb staan loopt hij wel maar niet super onder zware belasting.

                Wat betreft de brandstof: hij rijd er niks anders door.. Alleen het pingelgeluid is een stuk minder luid.. op 95 makkelijk hoorbaar, op 98 nauwelijks waar te nemen boven het motorgeluid.

                Wat betreft de EGR klep heb ik mijn wijsheid hier vandaan: http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
                Ik zou zelf ook eerder juist aan verwarmen denken maar dit leek ook logisch :hmmz

                Bougies kan ik idd wel ff nakijken.. Vorig jaar zagen ze er volgens mij wel goed uit behalve dat het een beetje arm leek(niet verontrustend)
                Enig idee hoe ik meer zekerheid kan krijgen over de bobine? Zou het jammer vinden om ook dit onderdeel zonder reden te moeten vervangen(prijzig :cry )

                Achteraf waren al die onderdelen inderdaad niet nodig geweest maar terugbrengen gaat niet bij dit soort onderdelen.. Overigens wel 1 voor 1 vervangen(dit zouden ze bij de dealer ook zo proberen)

                Nogmaals bedankt voor het meedenken!! Word door mij erg gewaardeerd! :wors

                #18063603
                eefo88
                  Lid sinds:
                  24 June 2012

                  gewoon even je distributie kappen eraf halen, en kijken of de poelies met de merktekens overeen komen. dan weet je of de motor “op tijd” staat zoals dat heet

                  #18063604
                  eefo88
                    Lid sinds:
                    24 June 2012

                    alstu, ik zou eerst met de basis beginnen:

                    #18063605
                    Astra_R
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 September 2011

                      Nokkenassen stonden netjes gelijk met de merktekens naar elkaar en dat puntje in het midden en de aangebrachte steepjes naar boven. De krukas heb ik niet bekeken aangezien ik hier nog niet het juiste gereedschap voor heb om de poelie weer op de juiste kracht te monteren. Wel vond ik mijn riem wat versleten voor 20k en nog 40k of is dit normale slijtage:

                      Mijn mougies zagen er na 15k km allemaal zo uit:

                      Ook zal er bij allemaal aan de buitenkant olie en leek de zuiger in cilinder 1(als je er voor staat links) iets vettig op de bovenkant.

                      #18063606
                      eefo88
                        Lid sinds:
                        24 June 2012

                        Zo staat de distributie niet op ze merkteken, de streepjes moeten horizontaal naar elkaar wijzen.

                        Nokkenassen tegenover elkaar zetten, dan kijken hoe de krukas staat. (Op ze merkteken)

                        #18063607
                        eefo88
                          Lid sinds:
                          24 June 2012

                          Zie merktekens 8 in de afbeelding. Als de nokkenassen zo staan dan moet de 1e cilinder in bdp staan, maar je kan beter ff je poelie de-monteren dan kan je het beter zien!

                          #18063608
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Kom je toevallig ergens uit de buurt van brabant?
                            Anders mag je best eens langskomen als je wil om bobine uit te wisselen.

                            #18063609
                            Astra_R
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 September 2011

                              Heb na de foto de krukas gedraaid en toen stonden de merktekens van de nokkenas wel in 1 lijn. Het begon donker te worden en wou nog even snel een foto maken van de staat van de distributieriem(gaat die zo nog 40k km mee?)

                              Krukaspoelie is er niet af geweest omdat ik daar het gereedschap niet voor heb om deze weer op de juiste manier te monteren.

                              Ik kom niet uit de buurt van brabant maar mijn vriendin heeft er wel familie wonen dus even uitwisselen als dat dan kan is inderdaad een zeer aantrekkelijk en gewaardeerd aanbod!

                              #18063610
                              eefo88
                                Lid sinds:
                                24 June 2012

                                Als je uit de buurt van Amsterdam komt wil ik je ook wel helpen eventueel

                                #18063611
                                Astra_R
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 September 2011

                                  Kom niet uit de buurt van Amsterdam maar een ritje daarnaartoe zal ongetwijveld goedkoper zijn dan weer een goed onderdeel verwisselen zonder resultaat. Voor jullie info: kom uit Hengelo ;)

                                  Heb gister eens de kabel van de egr klep afgetrokken om te kijken of dat verschil maakt maar ik hoor hem nogsteeds pingelen. Weliswaar minder dan daarvoor maar dat kan inderdaad een gevoelskwestie zijn en ik rij momenteel weer op euro 98. Mijn doel is natuurlijk niet meer pingelen.

                                  Enig idee welke stappen ik voor nu kan nemen om achter het probleem te komen? Wat betekend het overigens dat de ontsteking bij constante snelheid op 33 graden staat en hoe betrouwbaar is een elm327 stekkertje met een android app? Ik verwacht natuurlijk geen professionele resultaten maar geeft het wel een goede indicatie?

                                  Hoe beoordelen jullie de staat van mijn distributieriem na 20.000 km? Heb daar nog geen ervaring mee namelijk..

                                  Overigens ben ik wel van plan om op den duur zo’n gradenschijf en een kleinere en betere momentsleutel te halen om aan de auto’s te sleutelen dus als dat betaalbaar is lukt het me binnenkort wel zelf om de krukaspoelie los te halen..

                                  #18063612
                                  Astra_R
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 September 2011

                                    Vanmiddag bij 2 verschillende opelboeren geweest:
                                    Het klopte idd dat de egr gassen voor verkoeling konden zorgen.
                                    De een heeft even een testritje gedaan maar niks geconstateerd(klopte ook ivm rijden op 98 en platte land waardoor het geluid niet kan weerkaatsen)
                                    Wel is de software voor bijna nop geupdate. En was hij fel tegen het afdoppen van de egr. Nadat ik had uitgelegd wat de reden van het afdoppen was vond hij dat ik er dan maar het beste een nieuwe klep op kon zetten.
                                    De ander heeft mij nog wat info gegeven en heeft geprobeerd de klep uit te programmeren wat helaas niet lukte(dus ook geen kosten). Hij had de egr klep in zijn auto ook afgedopt en had nooit klachten omtrend het pingelen bij mijn type motor.

                                    Morgen eens kijken naar een kleinere momentsleutel, gradenschijf om de krukaspoelie los te halen en eens zien hoe het verder loopt.

                                    #18063613
                                    CORSA BB
                                      Lid sinds:
                                      13 November 2012

                                      quote.. Ook zal er bij allemaal aan de buitenkant olie en leek de zuiger in cilinder 1(als je er voor staat links) iets vettig op de bovenkant.

                                      en mits je dit nog niet gedaan had…

                                      soms kan ie beter rijden met andere kaarsjes erin..

                                      bb
                                      king:

                                      #18063614
                                      eefo88
                                        Lid sinds:
                                        24 June 2012

                                        is het ondertussen al opgelost?

                                        #18063615
                                        Astra_R
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 September 2011

                                          Nee nog niet. Het weer was me niet goed genoeg om te sleutelen. Ik heb inmiddels al wel zo’n gradenschijf en een nieuwe krukasbout gekocht om de distributie volledig na te kijken. Dit wil ik als het weer mee zit dit weekend doen. Daarnaast wil ik eventueel de verstuivers eens nakijken. Mocht dit beide goed blijken, dan wil ik eens naar de naar de bobine kijken.

                                          Ik rijd inmiddels wel weer op euro 98 en vpower racing 100 om de motor wat te ontzien.

                                          Corsa bb,

                                          Welke kaarsjes moet ik dan aan denken? Er zitten nu de juiste in volgens de autoonderdelenboer, autodata en haynes.

                                          Ik houd jullie in elk geval op de hoogte.

                                          #18063616
                                          CORSA BB
                                            Lid sinds:
                                            13 November 2012

                                            ehhm..nieuwe.

                                            ik rij zelf met bosch super plus

                                            een aanrader…maar dat moet je zelf weten.

                                            en het zal mischien ook wel helpen als je iets meer toeren maakt,als in het filmpje..
                                            oja,en hoe is je compressie.

                                            zaten je bougies wel goed vast..

                                            bb
                                            king:

                                            #18063617
                                            corsaboy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Een afgedopt egr zorgt echt niet voor een slecht lopende motor.
                                              Dat zouden er al heel wat motoren kapot en overleden moeten zijn.

                                              Dat is bij bijv een x16xe of x14xe het eerste wat er gebeurd als er een powerbox opkomt.

                                              Wat zijn de juiste bougies?
                                              Ik rij zelf altijd op bosch bougies.

                                              De krukasbout krijg je niet zomaar los.
                                              Zul je 99 van de 100 keer een luchttol bij nodig hebben.
                                              En het vastdraaien is helemaal een hels karwei zonder een echte moment sleutel.

                                              Moet zeggen dat mijn beta het netjes volhoudt maar over de 200nm blijft voor de meeste tools een hels karwei…

                                              #18063618
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                @CORSA BB wrote:

                                                ehhm..nieuwe.

                                                ik rij zelf met bosch super plus

                                                een aanrader…maar dat moet je zelf weten.

                                                en het zal mischien ook wel helpen als je iets meer toeren maakt,als in het filmpje..
                                                oja,en hoe is je compressie.

                                                zaten je bougies wel goed vast..

                                                bb
                                                king:

                                                die heb ik er gister juist uit gesmeten..

                                                Ik had bij de testbank meting en motoroptimalisatie, dat de motor oversloeg, je zag m dan flink schudden.
                                                De bosch Supers waren net 20.000km oud, en het betrof de Bosch FGR8KQEO bougies, Platinum met 4 massa electroden.

                                                Heb er nu de originele vervangers in zitten, de eenvoudige en voordelige NGK BKR5EK bougies.
                                                ik kan je melden, heb een nieuwe auto terug gekregen voor die 3 tientjes voor 6 bougies.

                                                Willem

                                                #18063619
                                                CORSA BB
                                                  Lid sinds:
                                                  13 November 2012

                                                  @wim
                                                  dus je hebt nu weer 2 electrodes,en rijd weer lekker..goed om te horen..heb je mis.er ook een uitdraai van. :thumb
                                                  ik geef de schuld aan de 4 electrodes bougie ,ik heb er al meerdere vervelende ervaringen mee.
                                                  3 of 4 electrodes zijn gewoon holands kuut

                                                  bb
                                                  king:

                                                  #18063620
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Ik heb ook ellende met de 1punts Bosch bougies gehad op een 1600 16klepper, deze waren met 6000km HELEMAAL weg!!!

                                                    toen ook de punts erin gedrukt van NGK, en die heb ik tot de sloop van mijn Combo niet meer vervangen.. (tegen de 50.000km mee gereden zeg maar..

                                                    ik heb er een uitdraai van, en verschillen zelfs:

                                                    met de 4punts platinums (de Flinke dippen laat het overslaan van de motor zien):

                                                    vermogens verloop:

                                                    Koppelverloop:

                                                    na plaatsen van de 2punts NGK’s:

                                                    Willem

                                                    #18063621
                                                    CORSA BB
                                                      Lid sinds:
                                                      13 November 2012

                                                      @wim bebankt voor de uitdraai..

                                                      ik wist dat 3 of 4 electrodes kuut waren , met 1 elecectrode heb ik ook wel eens een gat in een zuiger gehad :thumbdown

                                                      met 2 eigenlijk nog nooit probleemen gehad.
                                                      behalve verzuipen.

                                                      bb
                                                      king:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.