Kleppendeksel

Forumindex Forums Modellen Astra Kleppendeksel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    cschurink
    Deelnemer

Goedenavond,

Ik heb een probleem met de olie in m’n kleppendeksel waarvan ik niet kan plaatsen wat het nou veroorzaakt. Als ik de motor kou start heb ik nergens last van, motor loopt goed en geen gekke geluiden te horen.

Als ik daarna 100km over de snelweg ga rijden gaat op een gegeven moment de klepstoter/nokkenas bij cilinder 1 ontzettende herrie maken en hard tikken. Als ik de wagen dan langs de snelweg aan de kant zet en ik doe er een klein beetje olie weer bij dan is het geluid weer weg voor de volgende 150km. Als ik korte stukjes rij (naar m’n werk 20km heen/terug) dan heb ik het niet.

Als ik het oliepeil bekijk voordat ik de motor start dan zit deze ruimschoots tegen de max aan, de olie is Mobil 5W40 volsynthetisch (zit er net 2K in, daarvoor ook probleem met Valvoline Synpower erin). Ik heb het gevoel dat wanneer de olie dun word door de warmte van de motor dat de olie niet goed meer van onder bij de klepstoter/nokkenas komt, waarna dit opgelost is als er van bovenaf weer verse olie bij komt. Maar hoe kan dit ontstaan en wat zou een oplossing kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken, alle tips zijn welkom!

Haasje17
      Moderator

Klinkt als verstopte olieaanvoer of kapotte klepstote, een keer de motor flushen. Welk motortype hebben we het hier over?

cschurink
        Deelnemer

Dankje voor je antwoord. Ik ga hem binnenkort eens flushen, kijken of dat helpt. Het vreemde is dat het pas ontstaat als de motor echt warm is en 100km over de snelweg gereden heeft. Het gaat om een Z16SE.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.