Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Klephoedjes vervangen zonder kop te demonteren? C30NE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2013 om 21:22 #17257830SenatormanLid sinds:
1 January 1970Kan je klephoedjes vervangen zonder de kop te hoeven demonteren.
Ik heb weleens gehoord dat je dat met speciaal gereedschap kunt doen. Wie weet hoe, en wat voor gereedschap heb ik hiervoor nodig?
27 mei 2013 om 21:29 #18144373je moet je kop op druk zetten ( met een sterke en goed werkende compre)
ik heb hier inderdaad ook enkele info over gezocht ( hoe het precies in werking gaat weet ik niet )
dat laat ik liever over aan iemand anderskans dat het mis gaat is er wel ( alsnog moet je kop er dan nog af )
27 mei 2013 om 21:58 #18144374Ik heb het zelf gedaan, met zelf gemaakt hulpstuk. Kleppen vast gezet door een stuk touw via bougie gat in de verbrandingsruimte te doen. Is goed te doen, het terug zetten van de spietjes vond ik het lastigst. Wil je wel “even” helpen :thumbup
27 mei 2013 om 21:59 #1814437527 mei 2013 om 22:10 #18144376AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok, thx
Dat met het touw begrijp ik als de volgende methode: (verbeter me als ik het fout heb)
Met een touw dus de cilinderruimte vullen., krukas draaien, zuiger drukt tegen touw, en houdt hiermee de klep dicht, en dan kan het hoedje van deze twee kleppen vervangen worden.27 mei 2013 om 22:13 #18144377AnoniemLid sinds:
1 January 1970@jojonopel wrote:
Zo deden ze het bij Opel
Grtz, John
Deze methode lijkt mij ook te doen.
Is er iemand die deze twee tools in bezit heeft en tijdelijk beschikbaar wilt stellen?
27 mei 2013 om 22:20 #18144378Klopt van het touw. En voor de kleppen heb ik een stuk flamco rail op maat gemaakt. Maar een cih onstekingstorenvastzet “Y” kan je er ook voor gebruiken.
27 mei 2013 om 22:25 #18144379AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok, dat is toch een plaatje waarmee je de veer naar beneden drukt. Bevestigd op de tuimelaars-tapeind, met een ruim gat die over de klepsteel gaat.
Werk dat zelfgemaakte tooltje prettig, of is de kans groot dat je de veer om je oren krijgt :D
28 mei 2013 om 05:53 #18144380Geen idee, ziet er wel solide uit.
28 mei 2013 om 06:05 #18144381AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dan kunnen we de poging eens samen gaan wagen toch. Helm op en gaan. Leuk samen sleutelen. :D
Eerst maar eens klephoedjes zoeken.
29 mei 2013 om 17:34 #18144382Ik weet niet wat de bedoeling is maar een C30NE heeft af fabriek echte rubbertjes met een veertje en niet van die ringetjes om de uitlaat kleppen zoals de eerste 30E,s hadden..
Als je olieverbruik tegen wilt gaan wat de rede denk ik is…Zou ik de geleiders ook controleren,gare geleiders en nieuwe rubbertjes is maar half werk en het olieverbruik is tijdelijk minder…
29 mei 2013 om 18:24 #18144383AnoniemLid sinds:
1 January 1970Betreft een motor van 27 jaar oud, met weinig (75000) km’s en de laatste 12 jaar maar 9000km heeft gelopen. De auto heeft dus ook soms maanden stil gestaan. Hierbij kan het dus dat de olie naar beneden zakt en de rubberen hoedjes uitdrogen.
De auto ruikt bij een koude motor naar verbrande olie, is de motor warmer dan is dit over.
29 mei 2013 om 20:14 #18144384@Senatorman wrote:
Dan kunnen we de poging eens samen gaan wagen toch. Helm op en gaan. Leuk samen sleutelen. :D
Eerst maar eens klephoedjes zoeken.
Inderdaad, even wat ruimte maken, dan kan ie in mijn garage, staan we droog, stroom, koffie (bier? :angel )
31 mei 2013 om 17:50 #18144372Okies snap het lang stil staan is slecht voor een motor…
10 juni 2013 om 09:15 #18144385Heb zelf vorig jaar de klepsteelrubbers vervangen. Zonder verdere speciale tools.
Heb de zuiger in BDP gezet, vervolgens de kamer volgepropt met stroomkabel (had geen touw).
Daarna een verdelerklem gepakt en het gat waar normaal de bout door gaat, opgeboord met een tapse ijzerfrees.
Deze daarna met de vorken op de veer gezet en met een tuimelaarbout aangedraaid (andere kant ruste dan op de stoter)
Deze drukte dan op de veer, en met een lichte tik op de klepsteel (met een licht hamertje) kwam de veer vervolgens los van de klepsteel, daarna met eeen spitsebek tank de halve maantjes verwijderen en alles voorzichtig weer los draaien.Montage uiteraard in omgekeerde volgorde. Ben voor 12 kleppen een halve zaterdag bezig geweest. Erg omslachtig maar goed te doen.
12 juni 2013 om 16:24 #18144386Ik heb het gedaan met een oude bougie , die ik uitgehold heb en er een nippel op voor de compressor.
Zuiger in het onderste dode punt kleppen dicht en lucht er op. Dan met een Klepveer tang ( hefboom die je aan de kop haakt) de klep veren los gemaak en rubbers vervangen.12 juni 2013 om 16:50 #18144387precies zoals bokje het zegt,dat werk echt mega goed,en een klepveer tang koop je voor een paar tientjes,geen gehannes..
arjan
12 juni 2013 om 18:24 #18144388ik gebruikt zo’n luchtnippel, die kun je gewoon bij de automaterialenzaak kopen.
die ik heb zijn van midlock.die plaatjes om je klepveren in te drukken kun je gemakelijk zelf maken
12 juni 2013 om 20:25 #18144389Nooit geweten dat ze zo te koop waren die nippels. Midlock heeft een leuk assortiment voor de thuisklusser :thumbup
Ik heb dr zelf een gefabriceerd, oude bougie uitgehold en een nippel er op gelast.
Knal dr altijd 10 bar op met de compressor :D
12 juni 2013 om 20:42 #18144390Bij mijn compressiemeter zit een losse slang, laat deze nu net met een klein verloopje aan de compressor passen. Het legertruukje met het touw werkt ook, maar met lucht kan je niks stukmaken….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.