Klep verbrand, 1.6 Merviva

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Klep verbrand, 1.6 Merviva

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255155
    Mano-16v
      Lid sinds:
      25 May 2006

      Goedemorgen,

      Zo das best lang geleden dat ik mn eigen hier heb laten zien.. :hmmz Met de deur in huis:

      Mn collega heeft een Meriva 1.6 16v, (x16xe als ik het goed heb) uit 2003, de auto heeft 85dkm op de klok en word dus zeer weinig bereden. (hier ”huist” waarschijnlijk ook een gedeelte van het probleem).

      Ze is van vakantie teruggekomen, en opgehaald met deze auto door schoonzoon-lief. Vanaf vertrek huis naar Schiphol reed de auto al niet helemaal soepel, maar ja als je er geen weet van hebt, vooral doorrijden… :wtf Uiteraard kwam op een gegeven moment het welbekende storingslampje aan. Je kan het bijna raden, op de terugweg (gelukkig vlak bij huis) reed de auto nog maar op 3 cilinders. Enfin, ding bij de garage neergezet en we zien wel..

      De garage heeft via een endoscoop (leuk hebbedingentje overigens) een filmpje gemaakt, waarop te zien was dat er een gedeelte van een klep (kan niet goed zien of dit een in of uitlaat klep is) verbrand, dan wel weggebrand is (ontbreekt ong 1 derde) van cilinder 2.

      Goed, serieus probleem dus. Dus gevraagd wat evt reparatiekosten zouden zijn. Hier doet de garagehouder enigszins wat terughoudend op reageren want:

      De motor heeft olie verbruikt, en het probleem zit dus waarschijnlijk in het onderblok (volgens hem). Dus onderblok (olieschraapveren moeten vrij gemaakt worden) moet open.
      Cilinderkop revisie ivm verbrande klep en evt verdere schade.
      En dan de bijbehorende reparatie en onderdelen… Niet zo leuk kosten plaatje….

      Ruilmotor 2dehands inbouwen, niet zo’n best idee denk ik, want wat koop je dan ?

      Motor volledig nalopen, ahum. Dat is de auto niet meer waard vrees ik.

      Mijn idee:
      Cilinderkop revisie, EGR klep dichtzetten (software matig of plaatje) en motorblok flushen wanneer deze weer loopt. Evt carter eronder vandaan en schoonmaken + nalopen. Zolang de cil.kop eraf ligt, een Forte middel direct op zuigers en in de cilinders gieten zodat dit even kan ”trekken”.
      Eventueel ander type olie gaan gebruiken (dikker, als dit mogelijk is) en de auto wat meer en langer gaan gebruiken en toch andere benzine gaan tanken (v-power) of om de zoveel tijd een additief erbij doen (forte of tunap)

      Hoe staan de ervaren Opel mannen hier tegenover ?

      Gr Manuel

      #18103768
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Kop eraf laten halen kijken of er zichtbare schade is is dat er niet enkel beschadigde kleppen vervangen koppakking vervangen distributie vervangen en natuurlijk vlakken en dan kan die er weer een aantal km tegenaan. Het blok van 2003 is een Z16XE ipv X16XE. Olieverbruik als dat niet echt uit de hand loopt ofwel je zelf hier niet echt problemen van hebt ondervonden als af en toe bijvullen zal dat wel meevallen.

        #18103769
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          een te hoog Olieverbruik, en rustige rijstijl kunnen tezamen een Verbrande klep veroorzaken.
          Dit door koolafzetting op de randen en steel van de kleppen, houd daar wel rekening mee.

          Laat als de kop er toch afligt, de kleprubbers vervangen.

          Willem

          #18103770
          Mano-16v
            Lid sinds:
            25 May 2006

            Dank jullie Heren voor de bijdrage alvast.

            De EGR klep dicht zetten zou geen extra bijdrage opleveren ? Of ”preventief stukje onderhoud” zeg maar om het boeltje schoner te houden ?

            #18103771
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Dan zou de auto ook beroerd rijden, andersom kan het wel een gevolg zijn van het olieverbruik dat de EGR klep vervuild raakt.

              Willem

              #18103772
              Mano-16v
                Lid sinds:
                25 May 2006

                Je bedoelt dat, wanneer de EGR klep niet meer kan functioneren, de auto in ”noodloop” gaat, en dus het storingslampje aan gaat ?

                Deze kan niet software-matig dicht gezet worden ? Ik hoopte eigenlijk dat wanneer we de EGR konden afsluiten, de ”verbranding” schoner kunnen krijgen. Juist omdat de motor olie verbruikt, icm het retour van uitlaatgassen, het zo’n smeerboeltje is.

                Ik vrees namelijk dat hier ook nog wel een stukje van het euvel ligt, vanwege het geringe gebruik van de auto. De motor krijgt de kans niet om zich eigen goed schoon te branden, dus als we de motor een handje kunnen helpen… Doen we dat.

                #18103773
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Je zou na de reparatie eens een Vlotte rit kunnen maken, ga eens een middagje de autobahn op..

                  je kan trouwens een Dichte pakking verkrijgen voor de EGR bij een Opel dealer.
                  dan is deze ook afgesloten, wel eerst even reinigen.

                  Willem

                  #18103774
                  Mano-16v
                    Lid sinds:
                    25 May 2006

                    Oke even resume:

                    EGR klep kan dus afgesloten worden, zonder last van storings-lampje ?
                    Vermoedelijk probleem van olie-verbruik kan dus goed in het onderblok (olieschraapveren ”vast” /dicht geroet) zitten ?

                    Kijk, een blok met 85dkm lijkt mij zonde om niet verder te gebruiken. En de schraapveren zouden toch ook weer los moeten komen, met alle middeltjes die er tegenwoordig zijn (Forte of Tunap)

                    Ik denk dat we voor de gereviseerde danwel gerepareerde kop moeten gaan, icm afsluiten EGR en het onderblok een nachtje laten weken met Forte o.i.d. Dan moeten we toch weer een heel eind moeten komen.

                    #18103775
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      zou je wel mogen verwachten..

                      Willem

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.