Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Kleine speling op de zuigers z20let
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2012 om 16:36 #17250933
Hallo mede opel liefhebbers,
Ik heb laatst mijn astra coupe z20let naar de garage gebracht om de koppakking te laten vervangen, en een koprevisie te laten doen.
Ook heb ik een nieuwe turbo (LEH) klaarliggen die er meteen mee op zou gaan.Nu ligt de kop eraf, en kun je op de zuigers kijken.
Daarbij valt op dat de zuigers wat speling hebben in de cilinders. De wanden zijn niet echt ingesleten, maar je ziet op het uiterste punt waar de zuigerveer langs gaat wat verkleuring, maar je voelt geen ingesleten randje.
Wel zijn de koppen van de zuigers een beetje aangeslagen met olie restanten.De astra verbruikte ook wel wat olie, maar ik had gehoopt dat na nieuwe klepseals en een nieuwe turbo, het olieverbruik weg zou zijn.
Hoe dan ook, de boel ligt nu los, dus wil ik eigenlijk ook dit probleem aan laten pakken.
De garage zal maandag de cilinderwanden en de zuigers opmeten.Nu wil ik eens weten, wat is verstandig, honen of boren?
En is het een probleem als er overmaats zuigers in moeten?
Moet ik dan een bepaald merk hanteren?Ik ben zelf geen autotechniekus, maar ik vind het wel leuk om een beetje te weten hoe het allemaal zit.
Als er nog dingen zijn waar op gelet moet worden dan hoor ik dat graag van jullie
Alsvast bedankt.
Mvg Matty
4 augustus 2012 om 17:03 #18051283Als je er echt helemaal van af wil zou ik zeggen opboren, overmaatse zuigers EN honen ;)
4 augustus 2012 om 17:59 #18051284Wat bedoel je met speling op de zuigers??
Natuurlijk moet een motor wat speling hebben tussen de zuigers en cilinders.
Daarom zitten er juist zuigerveren omheen, deze sluiten het geheel af.
Natuurlijk mag er maar een beperkte speling op zitten, maar dit is omdat de zuigers uitzetten als deze warm worden.
Ook zal je zien dat de zuigers ovaal zijn als ze koud zijn.Ik denk dat alles wel mee valt, dit slijt allemaal niet zomaar.
4 augustus 2012 om 18:44 #18051285De info van Bluns zegt voldoende :thumbup , zuiger heeft altijd iets speling in de cilinderwand.
Succes Esox
5 augustus 2012 om 13:05 #18051286Hallo daar ben ik weer,
Ik snap wel dat er speling op mag/moet zitten ivm uitzetten enzo.
Maar vooral de rechtse zuiger op de foto hieronder, kun je makkelijk van links naar rechts in de cilinder bewegen.
Ook kun je zien dat de koppen vuil zijn van olieresten.
Dit zou toch eigenlijk niet mogen?Weet iemand misschien de marges van de maatvoering van zuigers en cilinders? Dat moet toch eigenlijk een vast gegeven zijn, wat de minimale en maximale afmeting mag wezen?
Mvg Matty
5 augustus 2012 om 21:23 #18051287Volgens mij lag die marge op een 0.7mm max.
En dat er aanslag op de zuigers zit is niets raars.
Bij vrijwel elk blok wat uit elkaar gaat bij ons is dit zo.5 augustus 2012 om 22:52 #18051288tja had een compressie test gedaan toen hij nog in elkaar zat… dan had je geweten of de zuigerveren af zijn.
en had hem aan uitlees apparatuur gehangen tijdens een ritje.. als de zuigers dan kantelen ziet de computer dit vaak als pingelen en stelt hij de ontsteking maximaal terug..
zo zou ik het controleren..
of een berg remreiniger tussen de zuiger en de cilinder spuiten en kijken hoe snel het weg loopt. als het erg snel weg loopt is het op. maar dan moet je dat eerst gedaan hebben bij een motor die zeker weten goed is om het te kunnen beoordelen.
6 augustus 2012 om 05:57 #18051289@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
of een berg remreiniger tussen de zuiger en de cilinder spuiten en kijken hoe snel het weg loopt. als het erg snel weg loopt is het op. maar dan moet je dat eerst gedaan hebben bij een motor die zeker weten goed is om het te kunnen beoordelen.
Dit zou ik niet met remmenreiniger doen, maar met wasbenzine..
6 augustus 2012 om 10:41 #18051290Als je het zeker wil weten gewoon het blok uitbouwen en naar een goed revisie bedrijf brengen….
Die meten hem goed na en dan weet je het zeker.
Maar dan kost het je wel veel geld omdat de hele motor los moet!
Dus alle lagers keringen etc kun je vervangen.
Wat heeft de motor gelopen?6 augustus 2012 om 17:20 #18051291De motor heeft nu bijna 140 d gelopen… maar toen ik hem kocht stond er 118 d op de teller.
Ikzelf ben er zuinig op, maar was de vorige eigenaar dat ook??
Of zijn deze vormen van slijtage bij deze km stand vrij normaal bij de z20let?Vanavond wordt er het één en ander uitgemeten voordat we verder gaan demonteren. Waarschijnlijk Weet ik dan ook iets meer over de kosten, die zullen zoiezo niet mis zijn denk ik…
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg matty6 augustus 2012 om 18:45 #18051292die aanslag komt waarschijnlijk omdat hij olie verbranden via klepseals en/of turbo
die kring rondom de zuiger die je op de foto die heeft niets met de zuigerveren te maken.
je kan de boring ook nog nameten. maar wat je op de foto zie is heel normaal
8 augustus 2012 om 19:48 #18051293Hallo,
Ik heb geluk met mijn letje, alles is nagemeten, de speling valt binnen de marges.
Het olie verbruik zal waarschijnlijk toch van de harde klepseals gekomen zijn, en de slijtage van de turbo.De gereviseerde kop gaat er nu op, en de LEH turbo zal worden geplaatst.
Nu nog even de uitlaat zien aan te passen, is nog niet naar mijn zin…
Mvg Matty
8 augustus 2012 om 20:17 #18051294Gelukkig Matty,
Zoals bij meerdere olieverbruikers op dit forum, weer die klepseals.
Auto zal na de reparatie, voor je gevoel weer lekkerder rijden (geen rookwolkjes meer)Gr Esox
PS Je moet die oude klepseals eens bekijken, zien en voelen, dan zie gelijk waar die olie naartoe lekte (gewoon even vragen of de monteur ze bewaart)
9 augustus 2012 om 11:20 #18051295Het klinkt misschien vreemd, maar nu je de boel toch los hebt, waarom vervang je dan niet gelijk in het onderblok ook de lagers en zuigerveren enzo?
Dan heb je alles nieuw. :hmmz9 augustus 2012 om 15:50 #18051296Ik weet het, dat was beter geweest. Maar ik heb binnenkort een aantal grote uitgaven op de planning staan, en dan moet je keuzes maken… Helaas
10 augustus 2012 om 06:34 #18051297Je loopt een bepaald risico door het zo te doen, maar goed je geeft aan dat je dat wilt nemen. :thumbup
29 september 2012 om 06:57 #18051298Als je alleen de klephoedjes en de turbo had vervangen was het roken ook weg geweest.
En dan had je van de rest van het geld ARP bouten en nieuwe lagers in de drijfstangen kunnen zetten.
En de balansassen er uit kunnen gooien.Gr André king:
30 september 2012 om 12:28 #18051299Als de speling binnen de marges valt, wat is dan het probleem dat hij dit gewoon laat zitten?
Het moet een keer ophouden hè.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.