Forumindex › Forums › Modellen › Manta › kleine achteras
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 juli 2022om 09:43 door Bruggemann.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2010 om 22:43 #17218013
Hoe zat het nou ?
Had een 12s bij manta/ascona nou in tegenstelling tot 16n wel een “grote” achteras ?:hmmzEn een 1.3 is weer wel groot ?
28 februari 2010 om 07:15 #17622117Manta B 1.3 had een ”grote” achteras met een 3:89
Manta Ascona A met een 1200 kleine as16n manta a klein
16s groot (dat n en s weet ik niet helemaal zeker kan ook andersom wezen)28 februari 2010 om 09:09 #17622118Het gaat me in dit geval specifiek om een B manta/ascona
28 februari 2010 om 09:31 #17622119Die hadden volgens mij alleen de “grote” assen
28 februari 2010 om 11:09 #17622120nou, ik heb een tijdje terug een ascona B gekocht (geheel origineel) 16N en daar zat tot mijn verbazing een kleine klok onder met 1200 remmetjes etc ..
nu dacht ik ooit eens gehoord te hebben dat een 12s meer vermogen zou hebben als een 16N en daarom WEL een grote klok :hmmz
28 februari 2010 om 19:52 #17622121volgens mij heeft mijn 1600N B ascona ook een kleine achteras:hmmz
1 maart 2010 om 11:28 #17622122ja maar nou weet ik het nog niet :)
1 maart 2010 om 12:00 #17622123Mijne ook 1.6N met kleine as.
Er zwerft op internet ook ergens een bestand met deze gegevens.1 maart 2010 om 12:41 #17622124Het vermogen is in ieder geval van de 1.2S, 1.3N en de 1.6N allen gelijk, 60pk.
Eindoverbrengingen verschilt nog al. In één boek spreekt men zelfs over een 3.18 bij de 1.2S. Kan ik me niet voorstellen.
Denk eerder 4.11 of 4.375
1.6N met kleine klok zal wel een 3.7 zijn.1 maart 2010 om 14:41 #176221251.2 S OHV en 1.2 N OHV is altijd kleine achteras.
1.6 S CIH is dikke achteras
1.6 N CIH is kleine achteras
1.9 S CIH en 1.9 N CIH: dikke achteras
1.3 S OHC is dikke achterasAlthans zo was het volgens mij origineel. Naderhand zullen veel voertuigen over een tijd van dertig jaar wel enige aanpassingen ondergaan hebben. Over verhoudingen is het moeilijker discussiëren…
Iemand die dit kan bevestigen?
1 maart 2010 om 16:01 #17622126Lijstje moet goed zijn, maar net wat je zegt, het is geen garantie dat het er nog onder zit.
Zelfs niet bij een ouwe L** weg, heb het meegemaakt met originele 1.9S, nooit aan gesleuteld alles origineel, maar wel met 2.0 kop, rara :D
1 maart 2010 om 16:58 #17622127Ik heb twee sites
Zie wel dat het de Manta A en Ascona A is
1 maart 2010 om 17:22 #17622128ja bij A tje, maar bij een b ?
en opzich is het niet zo heel snel om te wisselen een kleine as voor een grote omdat de aandrijfas ook anders is.. (16N)
dus mijn vermoeden is dat de meeste kleine assen ook vaak weer vervangen zijn door een kleine as.
(zeker omdat met 60pk de as niet zo snel stukgaat)dit geldt in het bijzonder bij een 1200 waarvan de as ooit vervangen is voor een dikke as, omdat hier volgens mij geen kant en klare aandrijfas voor is…
plus dat je ook nog in de “problemen” komt met de remmen (kleiner diameter remcilinder) en dat er bij een kleine as -in ieder geval die van mij- geen remdrukbegrenzer zat..
1 maart 2010 om 18:35 #17622129AnoniemLid sinds:
1 January 1970Volgens de vraagbaak Ascona/Manta B 1978-1981 P.H. Olving.
16N en kleiner kleine klok(13S wordt hier als kleine klok gerekend)
trommels achter zijn 200 ipv 230mm ook met kleinere remcilinder achter 16mm naar 19mm.Rembekrachtiger is 7 ipv 8inch
hoofremcilinder en schijven en remmen voor zijn hetzelfde, over de remdruk verdeler wordt niet gesproken.(maar was me al opgevallen dat die er bij sommige auto niet origineel opzaten)Wat ook nog in het boek staat, is dat de stuur tandheugel 22mm is ipv van 24mm bij 16S en groter.
2 maart 2010 om 21:43 #17622130origineel gepost door mr-turbo
ja bij A tje, maar bij een b ?en opzich is het niet zo heel snel om te wisselen een kleine as voor een grote omdat de aandrijfas ook anders is.. (16N)
dus mijn vermoeden is dat de meeste kleine assen ook vaak weer vervangen zijn door een kleine as.
(zeker omdat met 60pk de as niet zo snel stukgaat)dit geldt in het bijzonder bij een 1200 waarvan de as ooit vervangen is voor een dikke as, omdat hier volgens mij geen kant en klare aandrijfas voor is…
plus dat je ook nog in de “problemen” komt met de remmen (kleiner diameter remcilinder) en dat er bij een kleine as -in ieder geval die van mij- geen remdrukbegrenzer zat..
Snap het hele probleem eigenlijk niet, heb zelf ook een manta 1.6N met kleine as maar bouw hem binnenkort ook denk ik naar een grote 3.44.
Maar als je zo’n as kunt regelen kun je toch ook wel zo’n stinknormale tussenas regelen en een remdrukminderaar van een kadett c dertussen.
En bij een 1.2 gewoon even een kruiskoppelinkje overlassen, werkt perfect onder mijn aero.
Klaar komt klara!
3 maart 2010 om 08:13 #17622131waar heb je mij horen zeggen dat het “EEN PROBLEEM” is ?
het is voor mij vrij simpel, een manta of ascona die een kleine achteras heeft, is een stuk minder waard als een met een grote klok.
Als ik een ascona of manta kan kopen is het voor mij WELDEGELIJK van belang of het een kleine of een grote as heeft.Voor mijn laatste aankoop waar een kleine as onder bleek te zitten, heb ik een goede reserve as moeten gebruiken alsook een van mijn laatste goede aandrijfassen en een remdrukbegrenzer tussen moeten zetten alsook een stuk nieuwe remleiding moeten maken, dit EN een middag werk is toch wel een paar honderd euro waard
Dit is dus iets wat ik op voorhand wil weten voordat ik naar een “nieuwe” manta / ascona ga kijken, vandaar dus dit topic :vertag
3 maart 2010 om 16:08 #17622132goh, wist niet dat je kwaad werd, haha
3 maart 2010 om 18:27 #17622133Hij is niet zo snel kwaad, de onzin er om heen vindt ie niks.
3 maart 2010 om 18:56 #17622134:thumbup
3 maart 2010 om 19:37 #17622135Uiteindelijk dus nog steeds geen duidelijk antwoord op je vraag :swear
3 maart 2010 om 20:31 #17622136Elke 1300 is een OHC en heeft altijd de bekende 4 bak zoals die ook aan de CIH zit, met een ander (zeldzaam) koppelingshuis. Ik heb een foto met daarop een 1300S manta/ascona motor (herkenbaar aan de ontsteking voorop) met bak en een tussenas met de kruiskoppeling als flens, dus de dikke achteras. Deze onderdelen werden ooit mij aangeboden toen ik specifiek op zoek was naar 1300 RWD spul en zouden van één auto afkomen.
Wat wil ik zeggen: 1300S heeft een dikke as….
Weet ook dat er veel geprutst is met de achterassen, blijft een punt om kritisch naar te kijken. En ja een dunne as is gewoon minder waard.4 maart 2010 om 13:53 #176221371.6n heeft kleine as
1.6s dikke as4 maart 2010 om 14:21 #17622138Ja dat weet ik:P heb zelf een 16n
Maar hoe zit het met die kleinere motoren ?
4 maart 2010 om 16:51 #176221391200 B-type heeft ook een kleine achteras en bijbehorende rommel, daar was op zich geen verschil met de A-types, muv de 1.3 en de 1.8 want die kwam pas bij het B-type
Maar goed, eigenlijk was dat ook al genoemd:
origineel gepost door plummeuh
1.2 S OHV en 1.2 N OHV is altijd kleine achteras.
1.6 S CIH is dikke achteras
1.6 N CIH is kleine achteras
1.9 S CIH en 1.9 N CIH: dikke achteras
1.3 S OHC is dikke achterasAlthans zo was het volgens mij origineel. Naderhand zullen veel voertuigen over een tijd van dertig jaar wel enige aanpassingen ondergaan hebben. Over verhoudingen is het moeilijker discussiëren…
Iemand die dit kan bevestigen?
Ik weet bijna wel zeker dat het met de pk’s te maken had en dat er boven de 60pk een dikkere as gemonteerd werd.
hard bewijs…. jah… ik zou de werkplaatshandboeken in kunnen duiken, misschien, heel misschien dat er iets in staat, maar daar heb ik even geen zin in :angel
sorry.
12 juli 2010 om 07:43 #17622140Uitgezonderd Manta-Ascona B 16N automaat heeft een GROTE as.
Grtz, John -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.