Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › klapperen achterzijde, wiellager?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2011 om 17:24 #17238352
Vandaag viel me op dat in flinke bochten (afrit snelweg) er geklapper van achter komt, een soort bonk-bonk-bonk.
Op de parkeerplaats bij mn werk heb ik effies aan de wieltjes gehangen en moest in eerste instantie denken aan de draagarmrubbers.
Maargoed, eenmaal thuis toch de krik eronder en aan de wieltjes sjorren.links+recht vastpakken en schudden, geen beweging.
boven+onder daarentegen: klapper de klapper!geen zijwaardse beweging in de draagarm.
Nu is mijn vermoeden dat het de wiellagers zijn. Aan beide zijden heb ik een speling (zeer voelbaar, ook met rijden blijkt nu) en hoor je het wiel wat klapperen als je hem beweegt.
Zou iemand dit vermoeden kunnen ‘bevestigen’? of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
Mocht het toch de wiellagers zijn, is dit duur om te laten vervangen in de (opel)garage? Of is zelf vervangen een optie?9 mei 2011 om 19:54 #17886087Schokbrekers al nagekeken, wiellager maakt toch vaak een meer zingen/zagen geluid en komt zachtjes in en word steeds luider.. Maar bonk geluiden duid op kapotte schokbrekers en/of speling ergens op..
10 mei 2011 om 06:48 #17886088nee, er zitten nieuwe schokbrekers en veren onder.
er zit geen speling op de schokbreker noch de draagarm.
Als je aan het wiel wiebelt voel je duidelijk dat het wiel zelf beweegt.
En dit dus aan beide zijden.
Naja, heb de opeldealer een mailtje gedropt en dan moeten zij maar een keertje kijken.10 mei 2011 om 12:30 #17886089@Dick.sr wrote:
nee, er zitten nieuwe schokbrekers en veren onder.
er zit geen speling op de schokbreker noch de draagarm.
Als je aan het wiel wiebelt voel je duidelijk dat het wiel zelf beweegt.
En dit dus aan beide zijden.
Naja, heb de opeldealer een mailtje gedropt en dan moeten zij maar een keertje kijken.:hmmz wiellagers zouden inderdaad al ruim van tevoren gaan zingen , en beide zijde tegelijk ???
ik denk toch dat je het in de dempers moet zoeken10 mei 2011 om 17:45 #17886090@mantaray wrote:
:hmmz wiellagers zouden inderdaad al ruim van tevoren gaan zingen , en beide zijde tegelijk ???
ik denk toch dat je het in de dempers moet zoekenen waar zou ik dat moeten zoeken dan?
bovenin zitten ze vast, en onderop ook. Bovendien zijn de dempers nieuw, superstug en stabiel.hoe kan het wiel dan bewegen tov de naaf? dat zie ik niet geheel voor me… :jerry
mss zijn de lagers een tijd geleden al uitgezongen en kunnen ze nu enkel nog klapperen :D
maar als het de dempers zouden zijn, dan zijn ze wel errug snel versleten en dan ook nog op beide zijden tegelijkertijd. ook vreemd.
het is toch echt:
1) handjes boven en onder op het wiel en wiebel: speling (hoor en voelbaar).
2) handjes links en rechts op het wiel en wiebel: niets (bijna)de rubbers zijn het ook niet, anders zou ik ook een speling van jewelste moeten zien/voelen op de draagarm bij het bevestigingspunt.
einde van de week gaat hij naar de opeldealer en gaan ze kijken wat er mankeert en of er nog meer verstopt zit her-en-der, de apk zit er weer aan te komen. ben zeer benieuwd wat er nu aan de hand is ;)
10 mei 2011 om 18:46 #17886091@Dick.sr wrote:
@mantaray wrote:
:hmmz wiellagers zouden inderdaad al ruim van tevoren gaan zingen , en beide zijde tegelijk ???
ik denk toch dat je het in de dempers moet zoekenen waar zou ik dat moeten zoeken dan?
bovenin zitten ze vast, en onderop ook. Bovendien zijn de dempers nieuw, superstug en stabiel.hoe kan het wiel dan bewegen tov de naaf? dat zie ik niet geheel voor me… :jerry
mss zijn de lagers een tijd geleden al uitgezongen en kunnen ze nu enkel nog klapperen :D
maar als het de dempers zouden zijn, dan zijn ze wel errug snel versleten en dan ook nog op beide zijden tegelijkertijd. ook vreemd.
het is toch echt:
1) handjes boven en onder op het wiel en wiebel: speling (hoor en voelbaar).
2) handjes links en rechts op het wiel en wiebel: niets (bijna)de rubbers zijn het ook niet, anders zou ik ook een speling van jewelste moeten zien/voelen op de draagarm bij het bevestigingspunt.
einde van de week gaat hij naar de opeldealer en gaan ze kijken wat er mankeert en of er nog meer verstopt zit her-en-der, de apk zit er weer aan te komen. ben zeer benieuwd wat er nu aan de hand is ;)
ben ook benieuwd !! hou ons op de hoogte !
10 mei 2011 om 21:06 #17886092domme opmerking, maar zitten je wielen wel goed vast? met juiste moeren?
Of heb je velgen waarvan de inserts mss ontbreken…
10 mei 2011 om 21:30 #17886093@Dick.sr wrote:
nee, er zitten nieuwe schokbrekers en veren onder.
er zit geen speling op de schokbreker noch de draagarm.
Als je aan het wiel wiebelt voel je duidelijk dat het wiel zelf beweegt.
En dit dus aan beide zijden.
Naja, heb de opeldealer een mailtje gedropt en dan moeten zij maar een keertje kijken.Wat vaak voor komt is dat de schokbrekers bovenaan veel te vast staan.
Je schreef dat er nieuwe schokkers onder zitten,wellicht zijn deze bovenaan te strak aangedraaid?!
Het rubber boven de schotel mag net wat bollen maar zeker niet plat gedraaid worden.Succes
14 mei 2011 om 07:44 #17886094Ik heb ook een ‘bonk bonk’ geluid in de auto. Alleen ik vermoed dat de uitlaat rubbers niet goed meer zijn. Kan dit ook bij jou het geval zijn? (Mijn uitlaat klappert tegen de achteras aan)
14 mei 2011 om 08:33 #17886095kdenk dat het miss je achteras is aangezien je met een miss met een kapot lager hebt gereden zou dit ook effect kunnen hebben gehad op de as zelf (krom)
14 mei 2011 om 09:16 #17886096Dan zou de naaf blauw uitgeslagen zijn. Goed te checken dus.
14 mei 2011 om 18:09 #17886097Heb de asci vanmiddag naar de dealer gebracht en gaan eens kijken wat er mankeert.
Hopelijk niets met de achteras, al heb ik ook bedacht dat als het al een tijd het geval is, en de lager rot is kan het maar zo zijn dat de
naaf is ‘aangevreten’. We zien het wel weer ;) eerst maar eens horen wat de mensen van opel gaan vinden en dan maar bedenken wat de beste oplossing is.
Ik hou jullie op de hoogte!22 mei 2011 om 11:42 #17886098Nou, heb pas de Asci weer opgehaald van het logeerpartijtje bij de opeldealer, waar hij zich overigens heel netjes heeft gedragen ;)
Conclusie:
Niets aan de hand!
Hij is gewoon APK gekeurd, zonder afmelden welliswaar omdat er wat zaken moeten worden opgelost (banden).
Wat er wel mis was:
– stadslampjes werken niet (ff uitzoeken)
– veerschotel links-boven wat roest.
– bodemplaat linksvoor bij subframe wat roest (niet erg voor apk)Verder nergens speling op, iig geen speling die niet zou mogen op welk beweegbaar onderdeel dan ook.
Hij is gewoon goed volgens de monteur.Vraag me nog steeds af wat het bonk-bonk-bonk geluid nu zou kunnen zijn, heb het sindsdien nog maar 1 keer weer gehoord.
Mss toch eens de uitlaat wat meer uitchecken……22 mei 2011 om 12:06 #17886099AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Dick.sr wrote:
Nou, heb pas de Asci weer opgehaald van het logeerpartijtje bij de opeldealer, waar hij zich overigens heel netjes heeft gedragen ;)
Conclusie:
Niets aan de hand!
Hij is gewoon APK gekeurd, zonder afmelden welliswaar omdat er wat zaken moeten worden opgelost (banden).
Wat er wel mis was:
– stadslampjes werken niet (ff uitzoeken)
– veerschotel links-boven wat roest.
– bodemplaat linksvoor bij subframe wat roest (niet erg voor apk)Verder nergens speling op, iig geen speling die niet zou mogen op welk beweegbaar onderdeel dan ook.
Hij is gewoon goed volgens de monteur.Vraag me nog steeds af wat het bonk-bonk-bonk geluid nu zou kunnen zijn, heb het sindsdien nog maar 1 keer weer gehoord.
Mss toch eens de uitlaat wat meer uitchecken……heb je wel gevraagd om naar de achter wielen te kijken???
bij apk keuringwordt meer op spelling op de vooras dan op de achter as gelet
met name je stuurintchiting fusee kogels enz wordt naar gekekendat je achterwile voelbaar speling heeft
is nooit goedje zou t lager eens wat kunnen opstellen / vaster zetten ;)
23 mei 2011 om 17:16 #17886100@louwe 16 klepper wrote:
@Dick.sr wrote:
Nou, heb pas de Asci weer opgehaald van het logeerpartijtje bij de opeldealer, waar hij zich overigens heel netjes heeft gedragen ;)
Conclusie:
Niets aan de hand!
Hij is gewoon APK gekeurd, zonder afmelden welliswaar omdat er wat zaken moeten worden opgelost (banden).
Wat er wel mis was:
– stadslampjes werken niet (ff uitzoeken)
– veerschotel links-boven wat roest.
– bodemplaat linksvoor bij subframe wat roest (niet erg voor apk)Verder nergens speling op, iig geen speling die niet zou mogen op welk beweegbaar onderdeel dan ook.
Hij is gewoon goed volgens de monteur.Vraag me nog steeds af wat het bonk-bonk-bonk geluid nu zou kunnen zijn, heb het sindsdien nog maar 1 keer weer gehoord.
Mss toch eens de uitlaat wat meer uitchecken……heb je wel gevraagd om naar de achter wielen te kijken???
bij apk keuringwordt meer op spelling op de vooras dan op de achter as gelet
met name je stuurintchiting fusee kogels enz wordt naar gekekendat je achterwile voelbaar speling heeft
is nooit goedje zou t lager eens wat kunnen opstellen / vaster zetten ;)
Yup, heb speciaal naar de achteras/naaf/lagers laten kijken en was allemaal goed volgens de dealer-monteur :)
Ik hou het gewoon in de gaten en ga binnenkort weer eens op zoek naar het geluid.
een beetje opstellen is wel een mogelijkheid, vinut toch wel een vreemd idee – maar waarschijnlijk hoort het zo??24 mei 2011 om 21:20 #17886101Voor problemen met je achteras kun je altyd bij mij terecht :thumb
2 oktober 2011 om 14:49 #17886103‘t is weer een tijdje verder sinds het constateren van geklapper aan de achterzijde van de wagen.
natuurlijk kwam de Asci met 2 vingers in de neus door de APK, maar een klappertje hoorde ik nog steeds.
Een week of 3 geleden hoorde ik geklapper vanuit de andere zijde van de wagen, harder dan de eerste keer in precies dezelfde bocht.Een dagje later hoorde ik datzelfde geklapper (zelfde kant) ook bij een klein bochtje draaien en heb voor de zekerheid de wagen laten staan voor een weekje en 2 sets nieuwe lagers besteld.
Laatst heb ik deze gemonteerd, en je raad het al: weg geklapper.De opel monteurs hebben waarschijnlijhk liggen slapen ofzo, want beide lagers waren toch echt op.
Vervelende is nu wel dat beide naven een beetje blauw zijn uitgeslagen – nu maar hope dat ze niet krom zijn :| iig rijdt de Asci zonder vreemde bijgeluiden ofzo.dus al-met-al: achterste wiellagers rot.
2 oktober 2011 om 17:23 #17886104En we hadden het dus over een C-Ascona??
3 oktober 2011 om 15:59 #17886102@Dick.sr wrote:
‘t is weer een tijdje verder sinds het constateren van geklapper aan de achterzijde van de wagen.
natuurlijk kwam de Asci met 2 vingers in de neus door de APK, maar een klappertje hoorde ik nog steeds.
Een week of 3 geleden hoorde ik geklapper vanuit de andere zijde van de wagen, harder dan de eerste keer in precies dezelfde bocht.Een dagje later hoorde ik datzelfde geklapper (zelfde kant) ook bij een klein bochtje draaien en heb voor de zekerheid de wagen laten staan voor een weekje en 2 sets nieuwe lagers besteld.
Laatst heb ik deze gemonteerd, en je raad het al: weg geklapper.De opel monteurs hebben waarschijnlijhk liggen slapen ofzo, want beide lagers waren toch echt op.
Vervelende is nu wel dat beide naven een beetje blauw zijn uitgeslagen – nu maar hope dat ze niet krom zijn :| iig rijdt de Asci zonder vreemde bijgeluiden ofzo.dus al-met-al: achterste wiellagers rot.
Beetje blauw mogen ze best zijn, als de nieuwe lagers maar goed recht aansluiten zonder echt een hamer erop te gebruiken :)
@hierboven: Jep Ascona-C Dick.Sr reageerde in ‘t gespot topic al dat hij met een C rond reed… :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.