Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › klapband corsa C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2013 om 18:35 #17259640
Mijn ouders hebben vorige week een klapband gehad in Duitsland in de buurt van Wittlich, nu hebben ze dit vaker gehad maar zo extreem nog nooit:
De band was nog geen jaar oud, een dunlop sp sport fastresponse. Druk was ook gewoon goed in orde. Auto was wel zwaar beladen (4 pers en een dakkoffer) maar daar zouden ze tegen moeten kunnen. Iemand vaker zoiets gezien/meegemaakt?
30 juli 2013 om 19:51 #18163639ik zie veel parkeer schade aan de band.
parkeer schade langs de stoep.mogelijke oorzaken:
-schaaf wonden langs de band
-keer een flinke stoep geraakt
-scheurtje in de band
-of er steekt iets uit in de wielkast. waardoor met inveren de band toch geraakt wordt.30 juli 2013 om 19:56 #18163640Heftig!
30 juli 2013 om 20:56 #18163641typisch al vaker klapbanden gehad…
Zwaar beladen, bandenspanning te laag (dan bedoel ik niet alleen gewoon standaard, maar die zelfs waarschijnlijk te laag), zeker niet op juiste druk gezet icm zware belading, dit icm. met de hogere buiten-en asfalt temperaturen en wellicht hogere rijsnelheid op duitse autobahn.
controleer de andere 3 banden ook eens (als ze nog niet zijn nagekeken/bijgevuld), kan dan aanduiden of bandenspanning wel juist was.
Een klapband kan verschillende oorzaken hebben. Laten we eens bekijken wat de mogelijke oorzaken van een klapband kunnen zijn.
OnderspanningBij het rijden met een te lage bandenspanning vervormt de band keer op keer extreem, waardoor de temperatuur van de band flink oploopt. De koordlagen kunnen daardoor losraken, ook wel separatie genoemd.
Er ontstaat in eerste instantie tussen de koordlagen onderling een luchtkamer die de band ter plaatse sterk verzwakt. Zo’n luchtkamer is veelal te herkennen aan een uitstulping op het loopvlak of op de wang van de band.
Wanneer zo’n uitstulping niet tijdig wordt gezien is de kans groot dat de band ter plaatse van de uitstulping klapt. Tijdige signalering van zo’n uitstulping is dan ook van groot belang om zo een klapband en verdere nadelige gevolgen te voorkomen. Regelmatige controle van de banden is absoluut noodzakelijk.
30 juli 2013 om 21:00 #18163642Parkeerschade zie ik zelf niet eerlijk gezegd, band is bijna over de hele rondte doorgescheurd. Auto word ook nooit naast een stoep geparkeerd.
Dat laatste is inderdaad een goede, zal ik gelijk is nakijken.
@Family man, dat is het rare, bandenspanning van de andere gecontroleerd en die waren goed. Maximum snelheid is 120 geweest ivm met oude dakkoffer. De vorige keer was in 1992 met een oude corsa + verdroogde banden, nu niet het geval ;)
30 juli 2013 om 21:06 #18163643altijd met koude banden op druk zetten, voor het juiste resultaat, doe je dit onderweg dan is de band al warm en dit resulteert dan toch in een negatieve afwijking
30 juli 2013 om 21:11 #18163644Klopt, is ook gebeurd. Auto is achteraf na de garage gegaan om een nieuwe band te laten monteren (zelfde type) en daar is de spanning van de andere banden ook gelijk gecontroleerd.
@ edit vorige reactie:
Ik controleer de auto regelmatig en de banden zagen er goed uit, geen canvasscheuren oid gezien. Maand voor de vakantie heeft de auto nog een apk keuring gehad waar ook niks gezien is.Zou het ook kunnen dat er iets op de weg heeft gelegen? Lijkt me dat dat eerder een gat in het loopvlak veroorzaakt of klap zon band dat ook volledig uit elkaar?
31 juli 2013 om 07:09 #18163645Een band met een lage Aspect Ratio ( hoogte breedte verhouding verder AR) Is door de bandenfabrikanten te hoog berekend in zijn maximum load. Zo te zien op de foto’s zijn de banden met lage AR. Heb globaal berekent dat een 40% AR band ongeveer 20% moet inleveren van de op de band vermelde maximum load.
Dan als je de adviesdruk er op zet met de opgegeven maximum load werkelijk er op, en dat zal hier het geval geweest zijn, zal de band meer doorveren dan er goed voor is.
De schade op de foto hoort bij te ver doorbuigen van de bandwang, en ook de slijtage van het loopvlak om de zijrand heen , doet dit vermoeden.
Daarom voor dit soort banden de maximale druk aanhouden voor de veiligheid van de banden.
Comfort en grip zijn dan totaal weg, maar veiligheid voorop.
Wil je toch comfort en grip , dan kiezen voor banden met een hogere AR.Als je de gewichten geeft van de auto en de maximum snelheid en de camberhoek van de ( meest alleen op de achter) wielen.
en van de banden maximum load of loadindex, en soort band voor de referentiedruk te bepalen ( XL/reinforced/Extraload op zijwang 2,9 bar anders gewone band 2,5 bar), en de exacte maten en snelheidscodeletter ( zal wel H zijn voor tot 210km/u), dan zal ik een worst case scenario laagste veilige druk geven voor de banden.
Dan kan het in praktijk alleen maar meevallen, doordat ik de exacte verhoudingen moet inschatten, ik ben geen bandenspecialist, en heb ook geen lab in mijn achtertuin, dus moet het doen met de gegevens op internet gevonden.Heb van een Amerikaans IR J.C.Daws een grafiek gekregen van doorvering van diverse AR banden , als je er de maximum load en referentiedruk op zet ( wat lager is dan de maximum druk) , en dan blijkt een 40% AR band Ongeveer 26% in te veren en een 80% ( hoogste) AR band maar 20% van het vrij flexibele deel van de bandwang. Dit gebruik ik dan in mijn inschattingen.
Mijn inbreng is dat zo’n 40% AR band maar ongeveer 16% mag inveren om de zelfde hoekverbuiging van het rubber te geven als een 80% AR band bij 20%. Of de metingen van de grafiek onder laboratorium omstandigheden gedaan zijn weet ik niet, dus dat maakt de zekerheid wat minder, daarom de worst case scenario.
Als je ook de gevoerde bandendrukken kunt nagaan zou goed zijn voor het vergelijk.Gewichten auto voor volle belading MTA’s (Maximaal toelaatbare aslast) voor en achter, MTM ( maximaal toelaatbare massa), leegewicht en bouw ( motor voor of achterin, zal wel voor zijn) en aantal personen met gewichten ( oei gevaarlijk) en vracht.
Kan namelijk niet van de MTA uit gaan want achter is vaak overbeladen tov MTA. Het betreft hier ook een achterband.
Mijn voorspelling is dan ook dat de adviesdruk voor veiligheid van de band sky hi gaat.31 juli 2013 om 08:56 #18163646Gewicht auto: 950 kg
Gewicht lading: 310 kg aan personen, zeg 400-450 ruim genomen, wel veel in de achterbak dus de belasting zal eerder op de achterwielen terechtkomen. redelijk tegen de maximale belasting aan dus.
Initiele druk: 2.8 bar bij het wegrijden van huis.
Omgevingtemperatuur: 30 graden celcius
Maximum snelheid: 120km/h
Camberhoek: ga uit van 0-1 graden, is een starre achteras.
loadindex: 82
snelheidscodering: HBen benieuwd wat de druk zou moeten zijn. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
31 juli 2013 om 11:31 #18163647Dan heb ik nog niet alle gegevens, maar alvast een voorproefje .
Ingeschat 1350 kg totaal voor 600 kg en achter 750 kg,
Banden 475 kg max draagvermogen en gewone autobanden met reductie 20% daarop wordt 380 kg.
Dan adviesdruk achter 2,8 bar, voor 2,2 bar , dus precies wat gevoerd is.
Als het XL// banden zijn 3,2 achter en 2,5 voor.
Snelheid blijft onder 160 km/u wat de snelheid is waar de referentie maximum load en druk voor telt, dus die hoef ik niet mee te rekenen.
Dus zoek dat nog na en over die XL// of niet en de exacte bandmaten..
En zo mogelijk maar minder belangrijk hier , de MTA’s.800 kg ook maar achter ingevuld en gaf gewoon 3.0 bar en XL// 3,5 bar , dus afhankelijk van in hoeverre dit allemaal de juiste gewichten en bandsoort zijn kan het zelfs zijn dat achter 3,5 bar gevoerd had moeten worden voor absolute veiligheid.
Dit is over het algemeen de maximum druk dus toegestaan.
Enkele middenbaanslijtage kan dan wel optreden, maar ja veiligheid voor alles.
Banden met deze AR zouden dan ook niet mijn uitvinding zijn.31 juli 2013 om 17:56 #18163648banden druk is goed hoor.
wij hebben met oude gecupte banden rond gereden die goed getrokken waren of verbreed staal.
ruim 10.000km mee gereden nu.
niets mis mee.band klapt doorgaan meestal door een schade.
31 juli 2013 om 18:33 #18163649reactie op voorgaande.
Dan heb je waarschijnlijk maar met laag totaalgewicht gereden en mogelijk hogere AR .
Dat cuppen komt niet door te lage bandendruk en heeft waarschijnlijk de belangrijke bandconstructie niet beschadigd.
Zelf heb ik ook in pakweg 30 jaar geen lekke band gehad door duistere reden.
Maar met zo’n band als hier komt alles aan het eind van zijn mogelijkheden.
Dit soort schade moet haast wel van te lage druk voor het gewicht en de omstandigheden gekomen zijn.
Alleen is het lastig te bepalen wat dan wel de juiste druk zou zijn, waarbij geen schade optreedt.
Dat het voor deze situatie hoger moet dan 2,8 bar is voor mij zeker, maar hoeveel hoger blijft een zaak van inschatten.
Mooi onderzoek voor een technische universiteit, al denk ik dat de banden-fabrikanten dat niet zullen sponceren, omdat ze met de uitkomsten niet blij zullen zijn.Ook moet je altijd rekening mee houden, dat hoe nauwkeurig een meetinstrument ook is, er altijd verschil kan zijn in wat je afleest en wat de werkelijke druk hier is. Zelfs een digitale, waarvan je cijfertjes afleest met 2 achter de komma, wat een hoge nauwkeurigheid suggereert , is niet zeker dat dat ook werkelijk de druk is. De 2,8 gedachte vulling hier zou zomaar maar 2,6 bar geweest kunnen zijn.
9 augustus 2013 om 17:30 #18163650als ik de foto’s zo bekijk is mijn mening dat je een lekke band hebt gehad/veel te lage banden spanning.
en de rand van de velg in de wang van de band is gaan snijden.
dat zou verklaren waarom de band aan de zijkant is geklapt en niet in het loopvlak. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.