Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › kist bemating
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 juni 2009 om 16:34 #17210084
Hallo allemaal,
Een half jaar terug heb ik 2 climax subwoofers, 250watt rms gekocht. Deze aangesloten op een fusion versterker die ook netjes 2keer 250rms levert en als free air woofers gemonteerd.
Ik ben alleen niet tevreden met het geluid..
Dus ik ben gaan zoeken naar een kistmaat, maar daar heb je een programma voor nodig : winisd alpha.. Maar hier kom ik geen wijs uit.
Is er iemand die voor mij de inhoud kan berekenen in liters? Verder kom ik er zelf wel uit.
De facts van de woofer zijn :Sensitivity 90dB , 1W/1M
frequency range 20-180 Hz
500Watt max en 250rmsHelaas niet meer gegevens, ook nergens op internet te vinden:swear
Alvast bedankt !
Groeten,
Robert
Ps, tips kwa contructie en isolatie zijn ook welkom!
8 juni 2009 om 19:16 #17487475Als je echt geen gegevens kan vinden.
Dan zou ik ze allebei in een gesloten kist doen.Een normale woofer van 250 watt rms doet het erg goed in een kisje van 30 liter ongeveer.
Dus zou 1 kist maken waar beide woofers in komen van rond de 60 liter moet het wel goed doen.
Kijk anders even op http://www.12vhifi.nl/subkisten.html hier kan je ook een kist berekenen en heb je weining tot geen gegevens nodig.
hoop dat het hier mee lukt
gr roy8 juni 2009 om 19:24 #17487476Heej
Bedankt! Was er ook al geweest maar wist dus geen inhoudsmaat die hier ongeveer voor garant staat!
Die 60liter kist zie ik zeker zitten, Mag deze dan gewoon één open kist zijn of moet er een schot tussen? En een ‘basstube’ is ook niet nodig?In ieder geval bedankt voor de info!:D
8 juni 2009 om 21:17 #17487477Originally posted by Desperado
Een normale woofer van 250 watt rms doet het erg goed in een kisje van 30 liter ongeveer.
gr roy
Als het om 15″ woofers gaat is 30 liter toch echt te klein. 30 liter is een redelijk goede maat voor een 10″ tot 12″ woofer.
Probeer ook even te googlen als je specs of aanbevolen kisten kunt vinden.
9 juni 2009 om 10:05 #17487478ja daar heb je gelijk in. maar ik ging er eigelijk vanuit dat het om een 12”woofer ging.
18 augustus 2010 om 13:16 #17487479hou de kist gesloten. gepoort of bass-reflex is gaaf als je heel diep iets extra wilt maar om dat aan te sturen heb je meer vemogen nodig. en het maken van zown kist vergt nogal wat berekeningen en is heel specifiek per sub.
een standaart kistje voor een 12 inch is volgens mij goedkoper te kopen dan zelf te maken.http://www.pijlaudio.nl/Webwinkel-Product-1830268/Necom-NE1212.2.html
22 augustus 2010 om 21:43 #17487480Nouw, dat was een gratis schopje neem ik aan?
Wellicht leuk om te vermelden wat de update is ondertussen.. Die climax woofers heb ik binnen een maand opgerookt..
Heb toen met 2 10inch pioneers gesloten gespeeld (emma meeting van 130db).
En sinds kort speel ik met een 18inch ascendant audio chaos sub.. Deze word met een steg k2.04 op zn donder gegeven :P resultaat nog niet bekend.In ieder geval dit jaar veel kennis opgedaan op het gebied van audio, kisten en poorten en dergelijke.. terwijl het met dit topic is begonnen :cool:
22 augustus 2010 om 22:06 #17487481Als je dus een onbekende woofer hebt kun je altijd naar Speakerland of Speaker &Co gaan om voor een luttel bedrag Thiele en Small parameters te laten opmeten. Dan kun je echt een goed passende behuizing maken.
De maat van een woofer zegt NIETS maar dan ook NIETS over de benodigde inhoud voor een uitgebalanceerd resultaat.:vertag
Je kan zo online AJdesigner downloaden en dan kun je prachtig simuleren wat er gebeurt.:thumbup
Gesloten behuizingen zijn door de beugel genomen de helft van de inhoud van een bass reflex kast voor dezelfde speaker. Nou bepaalt de Qts in sterke mate voor welk systeem een speaker überhaupt geschikt is. Is de waarde onder de ~0.45 dan is bass reflex meestal een betere keuze en boven die waarde gesloten. Rond die waarde is een speaker voor beide geschikt.
Als een gesloten behuizing te groot wordt gekozen, waardoor de bas vrij hoog al heel geleidelijk afloopt. Dit geeft gehoormatig een tekort aan laag, de belastbaarheid neemt af, maar er wordt wel een diepere grondtoon gehaald.
Met een te kleine behuizing krijgt de bas een (vaak enorme) piek rond de 100 herz. Veel mensen geilen hier enorm op omdat het de illusie wekt van heel diep laag. Het tegenovergestelde is waar. Het laag haalt juist een veel minder diepe grondtoon en loopt onder de piek heel steil af.
Gesloten kasten zijn dus per definitie kleiner en hebben een veel beter impuls gedrag. Toch kiezen hele volksstammen voor bass reflex, en jawel, er is een fractie meer output tot lagere frequenties haalbaar, maar met een sterk gereduceerde nauwkeurigheid. Kwantiteit, maar geen kwaliteit dus! Commercieel ook interessant, want een ‘goed’ presterende bass reflex woofer is een stuk duurder dan een ‘goed’ presterende woofer voor gesloten kasten.
Ik bouw al 25 jaar lang zelf speakers (en versterkers en dergelijke), heb een eigen meetsysteem en een lab tot mijn beschikking via werk. Als ik iemand kan helpen dan sta ik daar open voor…:angel
Hier een onderwerpje op 41hz forum waarin ik wat simulaties heb gepost van bovenstaand effect:
http://www.41hz.com/forums/showthread.php?3511-Speaker-question-amp6-basic&highlight=speakers -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.