kink in de kabel ontdekt

Forumindex Forums Modellen Manta kink in de kabel ontdekt

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Freestyler
    Deelnemer

Ik ben nu dus bezig met het restaureren van mijn manta (vast wel eens gezien op forum.opelpower.nl)

Echter, nu heb ik toch een serieuze fout ontdekt in mijn plannen.

De plannen waren, onderkant schoon te maken, in de zink te zetten. Daarna GSI goud te spuiten en dan dik in de ML te zetten.

ML tov tektiel, ML droogt niet uit, en vloeit (als het warm wordt) om de rotzooi heen en omkapselt ze zo. Ook gaat ML in alle hoeken en kieren zitten. Veel beter dan tektiel dus.

MAAR

Ik was ff vergeten dat de uitlaat niet warm wordt.
      Nee die wordt zelfs HEET.
      Nu ben ik dus bang dat de ML wat op de bodem zit in de buurt van de uitlaat, dus weg zal smelten.
      Met als gevolg, weg bescherming van de bodemplaat…..

Verre van ideaal dus.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Oplossingen anders dan: tektileren (wil ik dus absoluut niet) en uitlaat weg laten :jerry

Opel_Bjorn
      Deelnemer

hitteschild over de uitlaat of tegen de bodem hangen

Freestyler
        Deelnemer

Dat zou betekenen hitteschild over de gehele lengte van de uitlaat…

Niet echt praktisch uitvoerbaar, helemaal niet omdat de uitlaat vrij hoog komt te hangen (ivm drempels)

eddepet007

volgens mij heb je eerste gedeelte al standaard hitte schild en daarna wordt de uitlaat volgens mij niet super heet meer

denk zelf dat het wel mee valt

Freestyler
            Deelnemer

Onder de auto zit/zat niets van een hitte schild. Enige wat ik gevonden heb wat daar iets van weg had, was een stuk extra plaat onder de achterbank thv de middendemper.

De uitlaat die eronder komt, is een gruppe A met spagh, en het spruitstuk en voorpijp worden zowiezo met heatwrap in getaped.

Maar vergis je niet in de temp die een uitlaat behaald als ie op bedrijfs temp is. Is heet genoeg om je poten te verbranden (ja jammer genoeg ervaring mee)
              Ook nog eens omdat hij dicht bij de bodemplaat komt te hangen.

Ghanz
              Deelnemer

gewoon in de tektiel, en die overspuiten.

kijkt toch niemand naar de bodem ;)

Freestyler
                Deelnemer

Nee, komt geen tektiel meer op de onderkant.

Reden is heel simpel.

Zie foto:

Dit is dus het resultaat van tektiel. Die is dus gaan scheuren (was bijna niet te zien). Van binnen was er ook niets te zien.

Ik voel er dus weinig voor om 5 jr na de restauratie weer opnieuw te moeten beginnen vanwege zulk ongein :swear

Maartuh
                  Deelnemer

spuit de bodem in kleur dan :)

of owatrol, dat wordt ook hard en lijkt me ook wel hittebestendig daarna

eddepet007

eerste gedeelte heeft bij mij toch echt een hitte schild

dacht bij de achterste bocht ook zo effe uit het hooft

iig foto waar schild op staat
                      hangt ie nog in het mooie bokje

Freestyler
                      Deelnemer

hier mijn onderkant in het (zelfde?) bokje

Heeft zo te zien nooit een hitte schild in gezeten.
                        Moet ook eerlijk zeggen dat ik ze nog nooit eerder gezien heb…

eddepet007

ja idd het zelfde bokje

gsi heeft ze er in iedergeval standaard op zitten gte ook
                          zal dan zeker vanaf een bepaald bj zijn

handig he zo n draaispit

Tomvt

als jij m goed ik de primer of epoxy zet is er nix aan de hand als dit gaat scheuren, enkel dat er vocht tussen gaat zitten en dat is alleen een probleem als er dan een lakbeschadiging zit, denk aan een keurmeester die er met schroeven in steekt of met een hamer op slaat. Ik gebruik t zelf ook bijna nooit overigens.
                            Maar je kunt er goeie bodyshoots tegenaan spuiten dat scheurt niet zo snel. Ook spuitbare kit is een goeie optie, ben ik heel erg fan van, is zeer elastisch, je kunt het overspuiten en als je t gladschuurt en er goeie primer/filler, 2k dus, op doet en deze nog ff vlakschuurt dan zie je er nix meer van, ook hoef je vantevoren naden niet in te kitten, dat doe ik overigens voor de zekerheid wel altijd…

@maartuh
                            , tis niet de bedoeling dat t hard word, dan klapt het eraf bij steenslag vandaar dat poedercoaten op een snel voertuig ook af te raden is.

Freestyler
                            Deelnemer

draaispit is echt een uitkomst :wors

De bedoeling is dus dat de onderkant beschermt blijft.
                              Met ML gebeurd dat ook, elk scheurtje wat er ontstaat tgv steenslag oid, wordt automatisch weer dicht gevloeid door de kruipwerking van de ML plus dat elke eventuele roestvorming gelijk in de kiem gesmoort wordt.
                              Je hebt dus een bescherming die actief werkt, niet zoals tektiel, passief.

Maar ben dus bang dat het door de warmte van de uitlaat, te zacht wordt en dan op de uitlaat gaat druppelen…

De lagen zoals ze dus voorzien waren,
                              1) zinklaag
                              2) laklaag
                              3) ML laag
                              Op deze manier, komt er dus never nooit meer iets van onder aan de plaat.
                              Maar als de ML laag door de warmte van de uitlaat weg smelt….

Tomvt

dan zou ik bodyshoots proberen, de kit laat ook los van de uitlaat, mar blijft wel afgesloten, maar ml blijft toch plakkerig, lijkt mij ook niet fijn, en als daar een kras opzit vloeit ie niet dicht want zo vloeibaar blijft ml niet.

Freestyler
                                Deelnemer

ml heeft kruip eigenschappen.
                                  Dus als er ergens een kras ontstaat, kruipt ML hierin, en sluit het daarna weer af

eddepet007

maar stel dat de ml zacht wordt heb je toch je lak laag nog ?
                                    of op kleur en dan blanke lak ,vraag anders andy even hoe dat gaat met gelakte bodum

Freestyler
                                    Deelnemer

Ik maak me ook geen zorgen dat de ML de bodem niet goed kan beschermen. Ik maak me zorgen over de delen waar de uitlaat onderdoor loopt.
                                      Wat gebeurt daar als de warmte van de uitlaat erbij komt??

En wat gebeurt er met de ML die op de uitlaat terecht komt daardoor?

De rest van de bodemplaat blijft mooi beschermt, daar ben ik van overtuigd :afro
                                      Je hebt maar 1 kans om het in 1x goed te doen. En die wil ik dus ook tot het max benutten om een perfect beschermde, onderhouds arme bodemplaat te hebben.
                                      Eentje waar ik niet na 5 jaar weer opnieuw aan moet gaan werken.

manta1

och dat ml zal even branden op je uitlaat. en het zal even stinken verder verwcht ik weinig problemen

McLambo
                                        Deelnemer

Ik heb hier een pot van gekregen van een maat van die schilder is. Zij gebruiken dit bij klussen altijd op metaal. Als het volledig uitgehard is, is het nog maar moeilijk zelfs met een lamellen schijf op de flex eraf tekrijgen:

B R A N T H O – K O R R U X “3 i n 1”
                                          Algemeen. Beschrijving: Brantho-Korrux “3in1” is een zijdeglanzende, 1-K coating met zeer goede hechting en elasticiteit. Laag oplosmiddelgehalte; aktief roestwerend; zeer goede dekking; universeel te gebruiken als primer en/of deklaag. Hoge bestendigheid, “levensmiddelkeur”; geschikt voor bijna alle ondergronden; goede vulling; goede kanten dekking en snelle aandroging. Voldoet aan DIN 55928 en DIN EN ISO 12944.
                                          Toepassingsgebied:
                                          Bescherming tegen corrosie voor o.a. constructies, bedrijfsvoertuigen en machines van o.a. staal, RVS, aluminium, zink, Non-Ferro-metalen en harde kunststoffen in landelijke, stedelijke, industriële en maritieme omgeving. Voor nieuwbouw en onderhoud zowel grond- als deklaag. Als grondlaag voor alle 1-K deklagen en de meeste 2-K deklagen. Ideaal voor objecten die uit meerdere soorten ondergronden bestaan.
                                          Als vervanger voor giftige loodmenie (DB keur); als vervanger voor milieuschadelijke chloorrubber-coatings (IKS keur); deels als vervanger voor schadelijke epoxy coatings en acrylcoatings en als hoogwaardige vervanger van alkydharsverven.
                                          Wordt gebruikt voor o.a. bouwmaterieel, damwandbeplating, containers, hekwerken, hoogspanningsmasten, vrachtwagenchassis, machines, bruggen, stations, overkappingen, kranen, schepen, lichtmasten, opslagtanks en koudetechnische installaties als grond-, tussen- en eindlaag.

Staalconstructies; ontvet en vrij van roestkorsten en walshuid. Handontroeste ondergronden (St 2); gestraalde ondergronden en vastzittende vliegroest. Diverse ondergronden zoals aluminium, RVS en andere Non-ferro metalen; zink, vele soorten kunststof en hout. Ook op bijna alle goed hechtende oude coatings.
                                          ideale verwerkingstemperatuur 10°C tot 20°C. mogelijke verwerkingstemperatuur -10°C tot +30°C.
                                          Kwast en rol zonder verdunning mogelijk; eventueel Speciaal-Verdunning gebruiken. Luchtspuit: 5-10% verdunnen met Kombiverdunning, spuitopening 1,2-1,8 mm. Airless: 0-5% verdunnen met Kombiverdunning; ± 180 bar, spuittip 0.011-0.019; spuithoek 20° tot 50° Bij grotere openingen minder verdunnen.
                                          (bij 20°C en 65% relatieve luchtvochtigheid)
                                          stofdroog hanteerbaar overschilderbaar Geforceerde droging niet mogelijk. (eventueel verhoogde luchtcirculatie) Stapelbaar na enkele dagen. Eventuele hechtingsproeven na minimaal 3 dagen.. Exacte droogtijden o.a. afhankelijk van laagdikte, ventilatie, temperatuur enz.
                                          Kwastapplicatie tot 75μm d.l.d. per laag, airless tot 150 μm d.l.d. per laag. Voor optimale bescherming wordt een minimale laagdikte van 100 μm geadviseerd.
                                          Een uitvoerige opgave is op het produkt-veiligheidsblad vermeld. Een beknopt verwerkingsadvies is op het blik vermeld.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.