Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Kilometerheffing 3 cent in 2012.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2009 om 22:19 #17550536
http://www.anwb.nl/over-anwb/nieuws,/2009/november/privacy-kilometerprijs.html
Ongerustheid bij leden over privacy kilometerprijs
Veel ANWB-leden hebben de afgelopen week contact opgenomen met de ANWB om hun zorgen te uiten over de borging van hun privacy bij de invoering van de kilometerprijs. De ANWB begrijpt deze zorgen. De ANWB heeft inmiddels de wet op dit punt bestudeerd. Onze bevindingen leest u hier.
De ANWB beoordeelt de wet op de kilometerprijs op een aantal zaken. Privacy is een belangrijk onderwerp. De ANWB vindt dat de overheid in principe niet mag beschikken over informatie van de automobilist waar zij niets mee te maken heeft. Dit is het uitgangspunt waarop we de wet beoordelen. In het wetsvoorstel lezen we dat het kastje in uw auto alleen de globale gegevens doorstuurt naar de inningsinstantie die nodig zijn om te factureren.
Verplaatsingsgegevens blijven in kastjeDe gedetailleerde verplaatsingsgegevens, dus waar u wanneer gereden heeft, blijven in het kastje. Dat betekent dat noch de overheid, noch eventuele private dienstverleners weten waar u zich wanneer bevond. U bent de baas over uw eigen verplaatsingsgegevens. De overheid krijgt wel uw naam en adres maar mag die volgens de wet uitsluitend gebruiken om de factuur naartoe te sturen en erop toe te zien dat de factuur betaald wordt.
Het kan in de toekomst gebeuren dat u uw kastje betrekt van een private dienstverlener. Dan gelden dezelfde regels. Ook een private instantie mag niet over uw persoons- en verplaatsingsgegevens beschikken, tenzij u daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft, bijvoorbeeld omdat zij u interessante diensten kunnen aanbieden, die bijv. locatie- of tijdgebonden zijn (denk aan kortingsacties bij benzinestations of actuele verkeersinformatie). Die toestemming kunt u op elk moment weer intrekken.
Door de manier waarop in deze wet wordt omgegaan met uw persoonlijke gegevens en verplaatsingsgegevens, bent u minder makkelijk te traceren dan bijvoorbeeld via uw pinpas of uw mobiele telefoon. Die laatste heeft u natuurlijk vrijwillig aangeschaft, dus wij kunnen ons voorstellen dat u daar anders tegenaan kijkt dan het kastje wat verplicht wordt gesteld om de kilometerprijs te registreren.
Privacy lijkt goed geborgd, maar bewaartermijn aandachtspuntVoor zover we op dit moment kunnen overzien lijkt de privacy van de automobilist in vergelijking tot andere privacygevoelige activiteiten (denk aan mobiele telefoon en pinpas) goed geborgd . Het College Bescherming Persoonsgegevens is tot dezelfde conclusie gekomen. Aandachtspunt dat de ANWB nog wel heeft is de bewaartermijn van de persoonsgegevens m.b.t. de betaling van de kilometerprijs. De overheid mag die nu 5 jaar bewaren. Private dienstverleners mogen die gegevens niet langer bewaren dan nodig is voor het verlenen van hun diensten. Wij studeren hier nog verder op, voordat we ons een definitief oordeel vormen.
Tot slot komt er voor justitieel onderzoek naar zeer zware criminaliteit (denk aan terrorisme, moord, mensenhandel) nu een extra informatiebron bij. De ANWB vraagt zich daarbij het volgende af:
*
Heeft de politie werkelijk meer mogelijkheden nodig dan nu ten behoeve van opsporing?
*Voegt de informatie uit het kastje dan daadwerkelijk iets toe aan de bestaande opsporingsmethoden?
Dit zijn vooral algemene vragen die niet alleen spelen bij dit wetsvoorstel, maar bijvoorbeeld ook aan de orde zijn bij het ophangen van camera’s in winkelcentra of bij het plaatsen van telefoontaps.
Vragen of reactieMocht u na het lezen van deze informatie vragen of opmerkingen hebben, dan horen wij die graag, net als wat er volgens u verder geregeld zou moeten worden om uw privacy te beschermen. U kunt uw reactie mailen naar betalenvoormobiliteit@anwb.nl.
Op deze site zullen wij u regelmatig blijven informeren over onze bevindingen m.b.t. het wetsvoorstel.
24 november 2009 om 16:05 #1755053724 november 2009 om 19:58 #17550538Goh…
:thumbdown:thumbdown politiek kliekje moet zolangzamer hand maar weer is oppakken!
25 november 2009 om 19:50 #1755053925 november 2009 om 21:39 #17550540http://www.nu.nl/economie/2130938/kritiek-eurlings-critici-km-heffing.html
eurlings is een vieze vuile …-er!
maargoed, er moet veel tegengas gegeven worden! en dat is alleen maar goed!
denk dat de motie van wantrouwen nog wel ingediend gaat worden :thumbup:thumbup:thumbup
26 november 2009 om 11:55 #17550541Jah vanmiddag is er weer een debat over. Kan die gast echt niet uitstaan, altijd maar dat vieze lachje…. :argue
26 november 2009 om 12:00 #17550542http://player.omroep.nl/?aflID=10337714
6:35 : 70% van de benzine prijs is accijns en tax voor de overheid! ( Is al heel lang bekend overigens )
Zonder die rotzooi kost ons een litertje dus 41 euro cent.
+ dat we gemolken gaan worden met het rekeningrijden
+ dat de optie in de kastjes zit om later meteen snelheidsboetes uit te delen en je te track en tracen voor andere doeleinden zoals je baas… e.dWat een ramp..
Dit is ook slim van de PVV:
Voorzitter,
Dan de rest van de begroting.
De Partij voor de Vrijheid zou graag, via matrixborden, een flexibilisering zien van de snelheid op snelwegen; dit tot een maximum van 140 km per uur.
Verder wil de PVV twee zaken gerealiseerd zien die de verkeersveiligheid ten goede komen:
– Schaf flitspalen op snelwegen af en
– Breng het aantal verkeersborden terug.26 november 2009 om 12:19 #17550543Slimme takt om veel stemmen te winnen bij aankomende verkiezingen!
en geef ze nog groot gelijk! en stem er zo weer op!http://www.kilometerheffing-nee.nl/
al 19.000 stemmen hebben zich laten horen!
zoals links in de balk staat is sbs6 langs geweest, dus waarschijnlijk morgen nog meer!! op naar de 40.000!26 november 2009 om 12:27 #17550544Dit doet me ergens aan denken….
26 november 2009 om 12:42 #17550545kijk das duidelijke taal.
jammer dat de beste man er niet meer is.
26 november 2009 om 15:08 #17550546Lekker he, die vrijheid van meningsuiting!!!
Zelfs dat mag niet!! word je overhoop geknalt.
Willem
27 november 2009 om 09:46 #17550547AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/13126/Kamer-beslist-over-spitstarief
Een heet hangijzer bij de invoering van de kilometerheffing is het spitstarief. In het debat over de kilometerheffing heeft minister Camiel Eurlings vandaag expliciet beloofd dat de Tweede Kamer ’het laatste woord krijgt’ bij de invoering van deze spitsheffing.
Dat meldt nu.nl. Minister Eurlings deed deze belofte met name als reactie op de kritiek vanuit de ANWB op de spitsheffing. Ook het CDA, de politieke partij van Eurlings, plaatste z’n vraagtekens bij de invoering van het spitstarief.
Het spitstarief wordt niet in een keer in geheel Nederland ingevoerd. Eerst gaat er in de omgeving van Amsterdam een proef lopen met het tarief. Pas na de evaluatie van die test gaat de rest van Nederland voor de bijl.
Camiel Eurlings benadrukt dat de spitsheffing niet bovenop het basistarief voor de kilometerheffing komt. Als de tariefdifferentiatie er komt, gaat het basistarief naar beneden, aldus de minister. De spitsheffing moet jaarlijks 300 miljoen euro opleveren. De totale kilometerheffing moet de overheid jaarlijks 6,6 miljard euro opleveren.De kilometerheffing
Voor de invoering van de kilometerheffing worden acht miljoen auto’s en een half miljoen bestelauto’s voorzien van een registratiekastje dat bijhoudt hoeveel kilometers er worden gemaakt. Een private dienstverlener ontvangt die gegevens en het eindbedrag komt terecht bij het CJIB. Aan het einde van de maand volgt de rekening voor de autobezitter.
Omdat niet alle kastjes in één keer kunnen worden aangebracht, worden auto’s willekeurig aangewezen om een kastje te laten inbouwen. Dit gaat op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken. Zodra het systeem actief is, wordt het kenteken geschrapt voor het betalen van motorrijtuigenbelasting. De kosten voor de inbouw van het kastje zijn voor de eerste keer voor rekening van de overheid.
Motoren betalen geen kilometerprijs omdat de inbouw van een kastje te lastig is. Motorrijtuigenbelasting blijft voor hen wel verplicht. Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987. In de loop der jaren zullen die auto’s dus steeds schaarser worden.
De kilometerprijs wordt variabel; op verschillende tijdstippen en plaatsen gelden andere tarieven. Het basistarief dat voor auto’s wordt berekend hangt af van de brandstof en de CO2-uitstoot. Diesels zonder roetfilter betalen bijvoorbeeld een boete van 2,5 cent per kilometer. De overheid zegt dat het gemiddelde basistarief in 2012 ligt op drie cent per kilometer; in 2018 groeit dat tot 6,7 cent. Kilometers gereden in het buitenland tellen niet mee, mensen met een auto op buitenlands kenteken die langer dan vier weken per jaar in Nederland wonen, moeten wel gaan betalen.27 november 2009 om 09:48 #17550548he lui ,gehoord als de meerderheid tegen is dan zou mooi prater eurolink
zij hele verhaal weg gooien en gaat het niet door,als je hem mag geloven,
intussen wordt er door de vvd wel tegen gas gegeven en is hij voor
leugenaar uit gemaakt,vvd is niet mijn kleur ,maar toch,wat ik niet snap
is dat de bond voor vrachtrijders er blij mee is,alhoewel deze tak van
vervoer het wel door berekent aan jou dus.wat ik al zoveel schreef laat
je horen teken de petitie.
en even terug met het verhaal de sloop regeling heeft natuurlijk al bijgedragen dat veel oude wagens zijn verdwenen,is vast een voor berijding geweest
op dit hele misselijke plan van dat zootje in den haag.
vgr tonsr.27 november 2009 om 09:52 #17550549AnoniemLid sinds:
1 January 1970http://www.kilometerheffing-nee.nl/
Over de 20.000 steunbetuigingen heen, het moeten er minimaal 40.000 worden !!
27 november 2009 om 10:18 #17550550@ Ton: ze willen die oude wagens van de weg hebben, daar draait het gewoon om.
27 november 2009 om 10:31 #17550551Gelukkig heb ik oldtimers :) maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds vel tegen ben op de km-heffing.
Hoe zit het nu met die eurlings, liegt hij echt alles krom om dit erdoor gedrukt te krijgen ?
27 november 2009 om 11:47 #17550552bij het debat in de kamer is hij al voor leugenaar neer gezet
dat is niet voor niks,de vvd vindt dat hij zijn excus moet aanbieden
aan auto rijdend nederland de reactie van die eurolink was
dat ze dan maar een motie van wantrouwen moeten indienen
dat doen ze dan weer niet,jammer,wel zegt de lammeling in de kamer als er geen draagvlak is dan gaat het niet door,en dat draagvlak is dus auto rijdend nederland,het andere verhaal ,hoe dat presies zit weet ik niet
maar het schijnt zo te zijn als je geen auto bezit dat je dan
inwoner belasting moet gaan betalen,maar nogmaals hoe dit zit
weet ik dus niet.
wel dat mensen die nu een groene auto hebben aangeschaft
en vrijstelling van wegenbelasting hebben om dat ze miljeu vriendelijk
rijden flink genaaid zijn,als dat km heffing doorgaat dat ze dus
ook moeten betalen.
en nog wat,, houd die cramer van de cristen uni ook is in
de link, deze mafioos heeft er ook zorg voor gedragen
dat na 2012 geen oldtimers meer vrij worden gesteld
deze paarde… heeft een bloed hekel aan oude auto,s
dus laten we dat niet vergeten dat die cristen personen
der ook een handje in hebben,ik heb niks tegen geloof
maar der staat zo iets in de bijbel,heb je naaste lief enz,
nou die cramer laat wel zien wat naaste liefde is,zonder
gebruik van zijn L.L naait hij toch erg veel mannen en vrouwen.
vgr tonsr.27 november 2009 om 13:14 #17550553Ik ruik bedreigingen etc..
27 november 2009 om 13:17 #17550554origineel gepost door TonSR
he lui ,gehoord als de meerderheid tegen is dan zou mooi prater eurolink
zij hele verhaal weg gooien en gaat het niet door,als je hem mag geloven,
intussen wordt er door de vvd wel tegen gas gegeven en is hij voor
leugenaar uit gemaakt,vvd is niet mijn kleur ,maar toch,wat ik niet snap
is dat de bond voor vrachtrijders er blij mee is,alhoewel deze tak van
vervoer het wel door berekent aan jou dus.wat ik al zoveel schreef laat
je horen teken de petitie.
en even terug met het verhaal de sloop regeling heeft natuurlijk al bijgedragen dat veel oude wagens zijn verdwenen,is vast een voor berijding geweest
op dit hele misselijke plan van dat zootje in den haag.
vgr tonsr.ik ben zelf chauffeur maar ik weet niet of ik er beter van word.het is wel zo dat vrachtwagens een eurovignet moeten betalen a 1700 euro per jaar aan nederlandse staat om in europa te mogen rijden.nu is er in duitsland en oostenrijk waar ik rij al toll collect(de) en go box(at) waar men per km betaald dus betalen wij voor 3,5 uur per week rijden in nl dus een eurovignet.gaat ook nergens over.misschien dat dat vervalt dan.
27 november 2009 om 13:24 #17550555Dat eurovignet, dat is bij ons op de zaak de rede van de te lichte voertuigen.
We hebben een hele vracht trucks tot 11.990kg deze hoeven geen eurovignet.
en ja aanhanger erachter en je kan dan alsnog 22ton mee nemen.
Willem
27 november 2009 om 17:10 #1755055627 november 2009 om 19:05 #17550557origineel gepost door 2e-c14nz
Ik ruik bedreigingen etc..ik weet niet wat jij ruik:hmmz
maar leugenaars kunnen wel eens stinken:P
en de waarheid is hard,maar mag
gezegt worden.
en bedreiging??????????
ja de portemonee van auto rijdend nederland.
vgr tonsr.28 november 2009 om 17:38 #17550558van een ander forum ;)
In het kader van privacy en de Het Kastje schreef Iblis een mooi verhaal op zijn blog:
Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Erger nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.
Toen hij zijn auto net had, gebruikte hij deze om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.
Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, vanaf het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.
Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan, door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek lag waar juist die avond dat hij sterren keek iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.
Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.
De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2-belasting en fijnstof terug te dringen, en om bereikbaarheid door ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.
Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met weekendbezoekregeling op aangeven van zijn vrouw extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat gescheiden ouders hun kind meenamen naar het buitenland. Vandaar dat zijn uitstapje naar Schiphol enkele alarmen had doen afgaan. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moeten zich immers kunnen identificeren.
Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer weg om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.
Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
28 november 2009 om 18:55 #17550559amen :jerry
28 november 2009 om 19:20 #17550560en welkom in de CRDN (Communistische Republiek Der Nederlanden)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.