Keyless entry

Forumindex Forums Modellen Grandland X Keyless entry

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18417305
    Rob Van Der Voort
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 July 2018

      Vandaag een e-mail gekregen van de ANWB over keyless entry

      https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/autosleutel-gehackt

      je kan op de site van Kiwa kijken of je auto een zogenaamd CCV certificaat heeft

      https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/automotive-en-luchtvaart/voertuigbeveiliging/kentekencheck/

      het kenteken van mijn auto ingevoerd en melding gekregen dat er op deze auto geen certificaat is afgegeven. Is dat erg? In mijn autopolis en voorwaarden wordt er geen voorbehoud gemaakt.

      Is er op jullie auto wel een certificaat afgegeven?

      :dank-u:

       

      #18417312
      rene
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2004

        Er is op dit kenteken geen SCM certificaat geregistreerd

        #18417527
        pjotter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 November 2013

          strengere eisen voor het Keyless Entry-systeem van auto’s moeten diefstal voorkomen. Het Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft daarom per 1 januari 2021 met deze voorziening de normen voor personenauto’s aangescherpt. De beoordeling zal worden uitgevoerd door certificatie-instelling Kiwa SCM.

          De reden voor de strengere eisen is dat auto’s met Keyless Entry vaak gewild zijn bij autodieven. Via de zogenaamde Relay Attack-methode ontvangen dieven de signalen van een elektronische sleutel en kopiëren deze om vervolgens het voertuig te stelen. In 2019 zijn 7.000 auto’s gestolen met een totale waarde van circa 100 miljoen euro. De CCV en Kiwa SCM werken al enige tijd aan het voorkomen van autodiefstal via de Estafette-methode.

          “Bij CCV draait alles om het zo moeilijk mogelijk maken van dieven”, zegt CCV-directeur Patrick van den Brink. “Voor verzekeraars zijn het alle hens aan dek, want één ding is zeker: het dievengilde ontwikkelt voortdurend nieuwe manieren om auto’s te stelen”. Nederland is volgens het CCV het eerste land dat eisen stelt en waar Keyless Entry-systemen kunnen worden gecertificeerd om diefstal te voorkomen. Autofabrikanten hebben al verschillende sleutels aangepast, maar er moeten er nog heel wat volgen. CCV en Kiwa SCM willen de aanpassing afdwingen via het keurmerk.

          De aangescherpte maatregelen omvatten onder meer nieuwe installatievoorschriften, wijzigingen in het testen van startonderbrekers plus alarmsystemen en veranderende eisen voor voertuigvolg- en tracingsystemen. Aan de hand van 28 kenmerken wordt de diefstalgevoeligheid van auto’s bepaald. Met behulp van zogenaamde Machine Learning-methoden worden regelmatig herberekeningen gemaakt van de kans op diefstal. Er is ook een zogenaamde Vehicle Security Risk Class Classification geïntroduceerd met de risicoklassen “laag”, “gemiddeld”, “hoog” en “zeer hoog”.
          “Ondanks het teruglopende aantal gestolen auto’s, van 30.000 begin jaren negentig naar 7.000 in 2019, is de claimlast nog steeds erg hoog. Het zijn overwegend jonge en dure auto’s en er zijn er niet veel ”, zei Alex de Hoop, beleidsadviseur bij het Verbond van Verzekeraars, eerder over de aanscherping van de eisen. “Naast de directe schade is er ook veel indirecte schade doordat er regelmatig gestolen auto’s opduiken tijdens bijvoorbeeld een ramkraak. Bovendien zijn onderdelen ook populair ”, zegt De Hoop. “Je kunt het niet zo gek bedenken, anders wordt het van de auto gehaald. Het gaat dus om een ​​veelvoud van de 100 miljoen aan schade voor verzekeraars en samenleving ”.

          Volgens het convenant is er een race gaande voor de meest effectieve beveiliging. Relay Attack is een van de nieuwste diefstalmethoden. “En dat wisten autofabrikanten al toen ze de nieuwe technologie op de markt brachten”, zegt De Hoop. “Criminelen verlengen het sleutelsignaal en je auto is weg”. Het is nog niet bekend of de strengere eisen voor auto’s met Keyless Entry ook gevolgen hebben voor verzekeringen. “Auto’s met actuele certificaten (van vóór 1-1-2021), die zijn gekoppeld aan het CCV Keurmerk Voertuigbeveiliging, blijven geldig en rijden ook gewoon als de auto van eigenaar wisselt. Auto’s met certificaten blijven dus verzekerd, maar bij het afsluiten van een nieuwe verzekering kunnen aanvullende maatregelen nodig zijn ”, aldus de Vereniging.

          #18438701
          Joris van der Veen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 September 2021

            Ik ben het eens met de reactie van Pjotter. Tegenwoordig hebben criminelen ook verschillende manieren gevonden om een Keyless Entry te kunnen hacken. Aan de andere kant blijven beveiligingsbedrijven ook niet stil zitten. Ze hebben ook nieuwe innovaties ontwikkeld om al inbraak te voorkomen.

            Denk bijvoorbeeld aan extra autorisatie, omtrekbeveiliging of interieurbeveiliging.

            Voor meer informatie: lees hier

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.