Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Katalysator te heet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2013 om 15:55 #17259634
Zaterdag doen wij mee met de rally in Oberehe.
We rijden met een ascona b met een 2400 en webers.nu is het daar verplicht om met een katalysator te rijden.
dus wij een nieuwe kat gekocht en deze in plaats van de einddemper gemonteerd.
kwa geluid zal dit wel gaan.maar toen we een stuk gingen proefrijden, werd de kat al veel te warm.
en na een tijdje al vuurrood, ook van buiten. je branden je handen aan de kofferbak bodem.
Dit is niet goed en erg gevaarlijk.Nu heb ik het vermoeden dat het aan de afstelling van de motor ligt.
Misschien krijg hij te veel benzine? weet iemand een oplossing?het is een 200 cpsi 63mm kat
alvast bedankt,
31 juli 2013 om 10:30 #18163510Dat ligt bijna zeker aan de afstelling… de enige juiste manier om met een katalisator te rijden zonder dat hij verbrand of dicht met roet gaat zitten is om zo’n 200 euro meer te investeren in een wideband systeem met een goed display en/of datalogger. Alleen dan kan je de boel goed afstellen op basis van de gelogde of opgeschreven verbrandingswaarden. Een standaard lambda sensor met een metertje is niet genoeg! Dan ben je naar een speld in een hooiberg aan het zoeken. Als je wat meer over de theorie hierachter wilt weten dan heb ik daar nog een mooi stukje tekst over :D
31 juli 2013 om 10:50 #18163511Hmm carbs en een kat…dat gaat niet echt samen.
Door het vele onverbrande mengsel wordt de kat van binnen verbrand. dat heb je nu al gezien.31 juli 2013 om 10:53 #18163512wordt er ook echt gemeten of de cat werkt of is het spiegeltjes werk ?
in het laatste geval opzoek gaan naar een oude lege en die er onder lassen
31 juli 2013 om 16:29 #18163513vorig jaar hebben we gezien hoe een vriend van ons herkeuring kreeg.
toen bleek dat hij geen katalysator had kreeg hij (volgens zijn zeggen) een boete van 1600 euro :shock:inmiddels hebben we de einddemper weer terug gemonteerd en de katalysator op het eindstuk gemonteerd.
dit scheelt al wel wat. maar ik ben nog niet overtuigd dat het goed is. als hij maar een tijdje stationair draai word de binnenkern al vuurrood.
als je dan gas geeft lijkt het wel of hij dan wat afkoelt. maar als je een aantal keer gas geeft komen er flinke vlammen uit.
het is wel een spectakel om te zien, maar ik betwijfel of dat allemaal wel goed is.carbs en een kat gaat inderdaad niet, maar hoe zouden al die duitsers dat dan doen?
31 juli 2013 om 20:02 #18163514Staat ie dan niet gewoon stationair te rijk? Het onverbrande brandstof gaat gewoon de uitlaat in…
En een kat+onverbrande brandstof verbrand.Die webers kun je op alle toerengebieden netjes afstellen, elk gebied een aparte sproeier.
Dan zou je met je stationairsproeier moeten klooien, maar ben bang dat het niet gaat werken icm werkende kat.31 juli 2013 om 20:56 #18163515@keesjanvanzanten wrote:
vorig jaar hebben we gezien hoe een vriend van ons herkeuring kreeg.
toen bleek dat hij geen katalysator had kreeg hij (volgens zijn zeggen) een boete van 1600 euro :shock:inmiddels hebben we de einddemper weer terug gemonteerd en de katalysator op het eindstuk gemonteerd.
dit scheelt al wel wat. maar ik ben nog niet overtuigd dat het goed is. als hij maar een tijdje stationair draai word de binnenkern al vuurrood.
als je dan gas geeft lijkt het wel of hij dan wat afkoelt. maar als je een aantal keer gas geeft komen er flinke vlammen uit.
het is wel een spectakel om te zien, maar ik betwijfel of dat allemaal wel goed is.carbs en een kat gaat inderdaad niet, maar hoe zouden al die duitsers dat dan doen?
Vooraf worden de auto`s gekeurd, word er ook naar een katalysator gekeken of deze er daadwerkelijk onder zit.
Anders ff naar Biesheuvel autosport in Waalwijk, ff op de bank afstellen met evt. een andere Kat. :thumb2 augustus 2013 om 10:10 #18163516Wat er in Duitsland de laatste paar jaar gedaan wordt, is een klein gaatje je in de uitlaat boren en met een endoscoop kijken of er kat-materiaal aanwezig is. Er zijn namelijk ook een hoop deelnemers die een lege kat gemonteerd hebben om zo het vermogensverlies te vermijden.
Er zijn meer rallyauto’s die problemen hebben met een kat, niet alleen carburateur auto’s. Zelf zou ik zoiets hebben dat als de motor goed loopt en blijft lopen (niet te warm wordt bijv.), de kat lekker roodgloeiend laten worden. Er rijden genoeg auto’s met een roodgloeiende kat in de uitlaat. Ze controleren (zover ik weet) niet op de werking van de kat. Misschien dan toch wel iets van een beschermkap fabriceren zodat je je er niet snel aan kunt branden.
4 augustus 2013 om 14:01 #18163517Zo net thuis van oberehe.
we hebben lekker kunnen rijden, niet echt een super resultaat maar wel uitgereden
wat katalysator betreft is het allemaal mee gevallen. eigenlijk niet echt temperatuur problemen gehad.
wel dat hij bovenin toeren niet echt lekker liep. daar hebben we het met nog wat andere rijders overgehad maar dat was wel normaal dat hij dat doet.
dat is te verhelpen om hem anderes te laten afstellen.voordeel is als de katalysator achterop de einddemper zit is dat hij bij de keuring meteen opvalt. daarom geen problemen bij de keuring.
4 augustus 2013 om 16:04 #18163518Hoppa knallen!
4 augustus 2013 om 20:54 #18163519Had je nu een sportkat eronder of een gewone?
6 augustus 2013 om 17:12 #18163520een sportkat
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.