katalysator

Forumindex Forums Modellen Insignia katalysator

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    stefmir
    Deelnemer

auto: Opel Insignia Sports Tourer 1.5 DI Turbo – 2019

motormanagement lampje brandt, OC uitstoot overschrijding, katalysator moet vervangen worden.

Een originele kost 1900 euro excl. BTW en een 2e hands is niet te vinden.

Wat zijn jullie tips/ervaringen met deze imitatie?

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/12677466

Groet Stefan

Insigniauser
      Deelnemer

Heb je een foutcode bij de storing van het mm lampje? Vaak zegt dat meer, dan rücksichtlos de katalysator te (laten) vervangen. Voor een auto van 2019 zou dit voor mij iig niet de eerste optie zijn. Mijn Insignia (type A) is van 2011, en rij met de 1e kat nog steeds rond zonder problemen.

Vaak is er meer aan de hand, waardoor de CO2 uitstoot te hoog wordt. Vandaar de foutcode(s) die het managementlampje triggeren. Merk je ook iets aan de auto als je er mee rijdt, bijv. inouden, (veel) meer verbruik, nagelen of niet op alle cilinders willen lopen? Geen luchtlekkage in de leidingen van en naar de turbo?

Hoe je de auto gebruikt is ook van invloed. Vele korte ritjes zorgt ervoor dat de kat niet goed op temperatuur komt en dus inwendig vervuilt. Enige remedie is om een flinke rit te maken en de kat zijn werktemperatuur te laten bereiken en zo zichzelf te reinigen.

stefmir
        Deelnemer

Dank je voor je uitgebreide reactie.

Er is een foutcode P0402wat duidt opde werking van de katalysator.

De uitstoot CO is te hoog.

Verder is er aan de auto niets te merken. Geen verlies vermogen (afgelopen zomer met 5 personen in de bergen gereden zonder problemen), en ook geen stank of rookpluimen of lekkages.

Alleen dus het motormanagement lampje i.c.m. storingscode en verhoogd uitstoot CO.

Het kan pure pech zijn. Normaal zou een katalysator 150k mee moeten kunnen maar het kan volgens mijn garage ook voorkomen dat hij al tussen 80k en 120k vervangen moet worden.

En waarom zo ontzettend duur? Er zitten edelmetalen in, maar dat is ook zo bij andere katalysatoren. 2300 euro voor alleen de katalysator (origineel) ga ik echt niet betalen op een auto die nog 10-12k waard is bij inruil.

Vandaar dus een imitatie besteld van JMJ. Deze wordt uit coulance betaald door het bedrijf waar we de auto 1,5 jaar geleden hebben gekocht. Ik mocht kiezen tussen deze oplossing of de originele zelf betalen dat zij hem gratis monteren.

Ik kan natuurlijk nooit meer bewijzen/achterhalen of deze problemen ook al bij verkoop speelden, maar het lampje ging in 3 maanden na de verkoop voor het eerst aan (en ook na een aantal weken weer spontaan uit).

Omdat er verder aan de auto dus niets te merken was, is een katalysator vervangen natuurlijk niet logisch, echter kan ik me nu wel voor mijn kop slaan dat ik toen niet heb ge-eist dat er door de verkoper dan wel verder moet worden gezocht.

Een reden dat ik dat niet heb gedaan is o.a. dat het bedrijf op 2 uur rijden ligt. Wel weer wat geleerd dat dat geen reden moet zijn om binnen de garantietermijn actie te ondernemen

Insigniauser
          Deelnemer

Ok, code P0402 heeft niets te maken met de katalysator. Wie je dat wijs heeft gemaakt, moet maar weer eens naar school:

De P0402-foutcode bij een Opel Insignia duidt op een te hoge stroom in het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) en is niet direct gerelateerd aan de katalysator, hoewel een verstopte katalysator een oorzaak kán zijn. Oorzaken zijn onder andere een vervuilde of defecte EGR-klep, een defecte EGR-drukverschilsensor, of verstoppingen in de EGR-leidingen.

P0402: Oorzaken, tekenen en reparaties
            Foutcode P0402 wordt weergegeven en het motorcontrolelampje brandt – wat betekent dit?

Het OBD-systeem detecteert een te hoge stroom in het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR-systeem). De DTC P0402 betekent “EGR Flow Excessive Detected” en geeft aan dat er meer uitlaatgas wordt gerecirculeerd dan verwacht door de motormanagementunit. Deze foutcode kan bij verschillende fabrikanten iets andere namen hebben, maar verwijst altijd naar het EGR-systeem.

Welke oorzaken kan deze foutcode hebben?

• Defecte EGR-klep (zit vast in de open stand)
            • Vervuilde of verstopte EGR-klep
            • Defecte EGR positiesensor
            • Beschadigde vacuümslangen naar de EGR-klep
            • Defecte EGR-regeling in de motorstuureenheid
            • Defecte EGR-temperatuursensoren
            • Lekkende EGR afdichtingen
            • Verstopte EGR-koeler
            • Losse of gecorrodeerde stekkerverbindingen

Welke symptomen kunnen parallel optreden met foutcode P0402?

• Controlelampje motor: Brandt continu of knippert
            • Ongelijkmatig stationair toerental: Motor loopt ongelijkmatig stationair
            • Vermogensverlies: Verminderd motorvermogen tijdens accelereren
            • Verhoogd brandstofverbruik: Lagere verbruikswaarden
            • Kloppende geluiden: metaalachtige geluiden uit de motorruimte
            • Startproblemen: Moeilijk starten, vooral als de motor koud is
            • Zwarte rook: Donkere uitlaatgassen uit de uitlaatpijp

Hoe het probleem van foutcode P0402 oplossen?

• De reparatie vereist een systematische diagnose van het EGR-systeem om de exacte oorzaak te achterhalen.
            • Verwijder de EGR-klep, reinig deze grondig of vervang deze volledig als deze defect is.
            • Controleer alle vacuümslangen en aansluitingen op het EGR-systeem en vervang beschadigde onderdelen
            • Test de EGR-positiesensor en vervang deze als de meetwaarden onjuist zijn
            • Controleer de elektrische aansluitingen en stekkers van de EGR-klep op corrosie en reinig deze.
            • Demonteer en reinig de EGR-koeler of vervang deze indien verstopt
            • Controleer de motorregeleenheid op software-updates en herprogrammeer indien nodig
            • Voer een volledige diagnose van het EGR-systeem uit met een professioneel diagnoseapparaat

Ik hoop dat je hiermee wijzer gemaakt bent. Alleen een katalysator vervangen o.b.v. code P0402 is voor mij geen optie als, zoals hierboven beschreven, de oorzaak (mogelijk) elders ligt. Sensoren, bedrading en stuurapparaten zijn imo vaker de boosdoener. Ik weet t, het is zoeken naar de speld in de hooiberg.

Btw, je geeft aan dat de garage wel de “imitatie” wil vergoeden, of als het om een originele gaat alleen de montagekosten. Mocht je toch voor kat-vervanging willen gaan, is de optie: origineel laten monteren en de garage het deel van wat de imitatie kost vergoeden op de totaalprijs van de originele (dus met bijbetaling van jouw deel)?

stefmir
            Deelnemer

Sorry sorry sorry het was P0420. En dat is wel de katalysator

stefmir
              Deelnemer

De garage wilde niet jouw suggestie uitvoeren (korting op de originele katalysator i.p.v. vergoeden imitatatie). Ik ben nog in afwachting van ontvangst van de imitatatie. En daarna hopen dat hij past (dat zou wel moeten lukken), en geen storingen geeft zodat er meteen een apk op kan. Anders heb ik een groter probleem.

Insigniauser
                Deelnemer

<p style=”text-align: center;”>Ok, code p0420 is idd gerelateerd aan katalysator.</p>
                  Als ik op die code zoek krijg ik het volgende:

De P0420-code bij een Opel Insignia duidt op een inefficiënte katalysator op cilinderrij 1, wat kan wijzen op een defecte katalysator, een defecte zuurstofsensor (lambdasonde), een uitlaatlek, of andere motorproblemen.

Ik zie dat buiten de katalysator aanwijzing zelf, nog andere zaken van invloed zijn. Iets simpels als een lek in het uitlaattraject kan de sensoren al in de war sturen, en dat verhelpen is minder kostbaar dan een katalysator…Is dit 100% uitgesloten door de garage? Aangezien je de kat al hebt besteld, hoop ik voor je dat met het vervangen je probleem is opgelost.

Ben benieuwd. :whistle:

stefmir
                  Deelnemer

Niet alleen de sensoren geven dit aan, maar bij de readyness test is er ook een overschrijding van CO gemeten, dus et is ook daadwerkelijk een te hoge uitstoot. Ik wacht nog steeds op ontvangst van de katalysator. Ik zal laten weten wanneer deze is gemonteerd en hoe het is afgelopen. Ik heb al een mooie offerte liggen voor een andere auto, dus als de kat past en geen problemen geeft kan de auto apk goedgekeurd worden en ga ik de auto verkopen. Ik weet dat ik misschien een volgende eigenaar met hetzelfde probleem opzadel, maar dat is niet anders. Het scheelt mij netto ruim 2000 euro.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.