katalisator

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum katalisator

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    yamke

hallo
      waar kan ik vinden /of hoe of er een kat op het kenteken staat
      en kan /mag je deze ook weglaten
      mvgr

arjontje
      Deelnemer

Wat is het bouwjaar van de auto? Is het een benzine of diesel?

yamke

97er 1,6 16v caravan

jraaf
          Deelnemer

Bij een diesel/DPF staat ‘t er gewoon op als extensie van’t motortype.
            Bij een diesel kun je het gedeelte wat de roetdeeltjes filtert rustig leeg halen. Dichtlasse en weer terug hangen en je ECU software laten aanpassen opdat ie niet meer regenereert. Zo kwam ik prima door de APK en roetmeting heen.

Bij een benzine weet ik niet of ‘t op je papieren staat maar kun je er een katvervanger of twister voor in de plaats zetten met 2 flensen. Kun je vrij eenvoudig voor de APK je kat wisselen

Groet jraaf

Navy
            Deelnemer

Uit de Autoweek:

Vanaf wanneer móet een auto nu een katalysator hebben, als er U9 op het kenteken staat of gewoon na 1 januari 1993? Het is mij niet geheel duidelijk. Marcel Westerveld

Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden. 1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997. 2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat. 3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

Je kunt dus doen wat jraaf zegt.

yamke

ok thxx

wim-v6
                Deelnemer

Topic Starter heeft geen Diesel, Dus deze moet een Katalysator hebben, de auto geraakt ook niet door de APK zonder een Katalysator.

willem

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.